اُمیکرون در خط حمله - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59511
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۹ |
بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونایی کشور

اُمیکرون در خط حمله

سویه جهش‌یافته اُمیکرون به‌سرعت در حال انتشار است و خیز ششم کرونا آغاز شده و نقشه کرونایی کشور به رنگ قرمز و نارنجی تغییریافته و بیش از 100 شهرستان در وضعیت زرد، 8 شهرستان نارنجی و یک شهرستان قرمز است.
اُمیکرون در خط حمله

گروه اجتماعی 
سویه جهش‌یافته اُمیکرون به‌سرعت در حال انتشار است و خیز ششم کرونا آغاز شده و نقشه کرونایی کشور به رنگ قرمز و نارنجی تغییریافته و بیش از ۱۰۰ شهرستان در وضعیت زرد، ۸ شهرستان نارنجی و یک شهرستان قرمز است. اُمیکرون توانست زودتر ازآنچه فکرش را می‌کردیم به سویه غالب کشور تبدیل شود و طبق گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  این سویه برخلاف دلتا از قدرت انتشار بالایی برخوردار است به‌گونه‌ای که سویه دلتا ۵ تا ۶ روز زمان نیاز داشت، برای آنکه فرد دیگری را درگیر کند ولی این زمان در سویه اُمیکرون به ۵/۱ تا ۳ روز کاهش یافته است. دکتر یونس پناهی، درگیری ریه و بستری شدن مبتلایان در بخش‌های بیمارستانی و ICU را از دیگر ویژگی‌های سویه جدید برشمرده است. 
خاطرات تلخ پیک‌های چهارم و پنجم کرونا در کشور، متخصصان و صاحب‌نظران را از مدت‌ها قبل به اعلام هشدار واداشته است، آن‌ها در همان بدو ورود سویه اُمیکرون به کشور تأکید کردند که باید دوباره محدودیت‌های کرونایی اعمال‌شده و اجازه ندهیم که این سویه در کشور بچرخد. خطر افزایش تصاعدی و انفجاری بیماری در کشور با سویه اُمیکرون از مواردی است که بارها به شکل‌های مختلف و در قالب جملات متعدد از زبان علیرضا ناجی- رئیس مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان شده است. او سوم دی‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: «باتوجه به این‌که به‌تازگی واکسیناسیون را انجام دادیم و درعین‌حال پیک چهارم و پنجم را 
شکم به شکم از اسفند سال گذشته تاکنون داشتیم و گردش بالایی از ویروس را در کشور داشتیم، ممکن است نسبت به سایر کشورها پیک بلندی را نبینیم، اما بازهم کاملا قابل پیش‌بینی نیست و دلیل نمی‌شود که کاملا شرایط را آزاد بگذاریم. باید جلوی گردش اُمیکرون را بگیریم.»
ناجی تأکید کرده بود: «اگر اجازه دهیم که اُمیکرون آزادانه بچرخد ۲/۵برابر دلتا می‌تواند سریعتر یک پیک را به وجود آورد؛ یعنی بسیار بسیار سرعت بالایی دارد. درعین‌حال با توجه به خصوصیات گریز از سیستم ایمنی که دارد، شاهدیم هم در افرادی که واکسن تزریق کردند و هم کسانی‌که قبلا به کرونا مبتلا شدند، نسبت به ابتلا به این واریانت حساس هستند و باید آن را جدی گرفت.»
 بروز مجدد مرگ‌های سه‌رقمی کرونایی دور از انتظار نیست
دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ نیز نسبت به روند افزایشی ابتلا به کرونا در کشور و شدت گرفتن آن در چند روز اخیر سخن گفته و تأکید کرده، فعلا در شاخه بالارونده موج اُمیکرون قرار داریم و بروز مجدد مرگ‌های سه‌رقمی کرونایی دور از انتظار نیست.
مسعود یونسیان درباره بازگشایی‌های انجام‌شده در تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر و… که بعضا با ظرفیت
 ۱۰۰ درصدی فعالیت می‌کنند، عنوان کرده است: بازگشایی‌ها همان مواردی هستند که دو هفته دیگر تأثیرشان را می‌بینیم. قطعا این بازگشایی‌ها اثرات نامطلوبی خواهند داشت و تردیدی در این زمینه وجود ندارد. حتی اگر این بازگشایی‌ها همین امروز هم متوقف‌شده و تعطیل شوند، تا نیمه بهمن‌ماه نتیجه آنچه را که در یک ماه گذشته تاکنون انجام داده‌ایم، خواهیم دید. این بازگشایی‌ها منجر به این می‌شوند که در نیمه دوم بهمن‌ماه نه‌تنها کاهش سرعت بیماری را نبینیم، بلکه افزایش سرعت ابتلا به بیماری را هم شاهد باشیم. متأسفانه زمانی به محدود کردن بازگشایی‌ها فکر می‌کنیم که در اوج قله قرارگرفته‌ایم. آن زمان خیلی دیر است و هر تصمیمی که قرار است بگیریم، امروز و اکنون وقتش است.
وزیر کشور نیز به‌تازگی از بازگشت محدودیت‌ها در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان خبر داده و اعلام کرده است: «اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود و اُمیکرون شدت پیدا کند محدودیت‌ها برمی‌گردد لذا رعایت دقیق پروتکل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که نیازی به بازگشت محدودیت‌های سابق نداشته باشیم.»
 سرماخوردگی یعنی اُمیکرون
انتشار سریع سویه اُمیکرون مایه نگرانی کارشناسان بوده و برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی، تأکید کرده‌اند که تمامی سرماخوردگی‌ها را باید اُمیکرون تلقی کنیم و نیازی به تست نیست. ازجمله این متخصصان، شروین شکوهی است که می‌گوید: «در حال حاضر هر بیماری که به دلیل سرماخوردگی مراجعه می‌کند اولین تشخیص کرونا و ابتلاء به اُمیکرون است و باید دوران قرنطینه خود را در منزل طی کند.» شکوهی با اشاره به این‌که افراد سرماخورده نیازی به تست کرونا ندارند، توضیح داده: به دلیل این‌که ۵۰ درصد تست‌ها با خطا روبه‌رو می‌شوند و همچنین با توجه به این‌که افرادی که تستشان منفی می‌شود به دلیل اشتباه رخ داده خود را قرنطینه نمی‌کنند بنابراین نیاز است تمام سرماخوردگی‌ها اُمیکرون تلقی شده و مدت لازم را برای قرنطینه طی کنند. این متخصص بیماری‌های عفونی استفاده از تست خاص برای تشخیص سویه اُمیکرون بیان می‌کند: کیت‌های اُمیکرون با دلتا فرقی ندارد، تست کرونای مبتلایان به اُمیکرون هیچ تفاوتی با سویه‌های دیگر کرونا ندارد و با همان تست کرونا قابل‌تشخیص است بنابراین این‌که گفته می‌شود اُمیکرون نیاز به تست خاصی دارد اشتباه است. وضعیت واکسیناسیون نیز در شرایط مطلوبی قرار ندارد، درحالی‌که به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، فارغ از نوع واکسن هر چه واکسیناسیون افراد کامل‌ باشد به‌مراتب شرایط بهتری در ایمنی دارند، به‌طوری‌که افرادی که سه دز را تزریق کرده‌اند، ایمنی بالای ۹۰ درصد را خواهند داشت و از ابتلا به فرم شدید بیماری مصونیت خواهند داشت.
 مردم برای تزریق واکسن عجله کنند
عدم توجه کافی مردم نسبت به تزریق واکسن و القای این باور نادرست که امیکرون نقطه پایان کروناست موجب شده تا برخی از افراد تمایلی نسبت به تزریق واکسن نداشته باشند. در همین زمینه دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ وضعیت انجام دو دز واکسیناسیون در کشور را نامناسب خوانده و در تشریح این مسئله، گفته است: «هنوز تمام افراد واجد شرایط تزریق واکسن، واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند. البته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که جمعیت زیر ۱۲ سال هم می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند، اما تا زمانی که این جمعیت به واکسن دسترسی پیداکرده و دز اول و سپس دز دوم را تزریق کنند و بعد دو هفته از آن بگذرد، زمان‌بر است. درمجموع تنها ۶۴ درصد بالای ۱۲ ساله‌ها دو دز واکسن زده‌اند. واقعیت این است که از جمعیت ۸۴ میلیون نفره ما در کشور که انتظار داشتیم همه آن‌ها واکسن تزریق کنند، فقط ۶۴ درصد دو دز واکسن را تزریق کردند. البته درک می‌کنم که حدود ۱۷ میلیون نفر اصلا واجد شرایط واکسیناسیون نبودند و به‌تازگی واجد شرایط دریافت واکسن شده‌اند. بااین‌حال باید سراغ افراد واجد شرایط رویم. تزریق دو دز واکسن کرونا در افراد بالای ۱۲ سال نیز هنوز به ۸۰ درصد نرسیده است. در جمعیت بالای ۱۲ سال فاصله بین
 ۸۰ تا ۱۰۰ درصد یعنی فاصله بین ۵/۵۳ میلیون نفری که واکسن تزریق کردند تا ۶۷ میلیون و ۷۰۰ هزارنفری که واجد شرایط دریافت واکسن هستند. بنابراین این فاصله، فضای بزرگی است که هرچه سریع‌تر باید پر شود.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.