اَمارات خصمانه از امارات و عربستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23701
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۰۰ |
مواضع مغرضانه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در قبال ایران بررسی شد؛

اَمارات خصمانه از امارات و عربستان

بعد از تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، امارات متحده عربی از آن استقبال کرد.
اَمارات خصمانه از امارات و عربستان

|  گروه سیاسی| 
بعد از تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، امارات متحده عربی از آن استقبال کرد. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای از تلاش‌های آژانس به دلیل این‌که قطعنامه را گامی مهم و جدی در محدود کردن توسعه فناوری هسته‌ای ایران برای اهداف غیر صلح‌آمیز خواند و از تلاش‌های آژانس قدردانی کرد و آن را کاملا هماهنگ با خواسته‌های امارات و دیگر کشورهای منطقه دانست.  
وزارت خارجه امارات متحده عربی بدون اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای رژیم اشغالگر صهیونیستی، خواستار ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتارجمعی شد. این در حالی است که پیش از این نیز خالد بن سلطان، سفیر عربستان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران حمایت کرده بود.
به نظر می‌رسد هدف بعضی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در ارسال سیگنال‌های منفی  علیه ایران مقابله با نفوذ منطقه‌ای کشور یا آن چیزی است که آن را خطر منطقه‌ای ایران توصیف می‌کنند، در حالی که چنین ذهنیت پردازی‌هایی
 می‌تواند بحران بیشتری را به منطقه پر‌التهاب جنوب غرب آسیا منتقل کند. به‌ویژه آنکه موج گسترده تبلیغات هدفمند و مغرضانه رسانه‌های وابسته به شیوخ عرب تلاش می‌کند به جامعه جهانی و افکار عمومی منطقه القا کند ایران در پی دستیابی به ساخت بمب اتمی است، در نتیجه با به راه انداختن چنین نمایش‌های تبلیغاتی سعی در القای این مفاهیم خیالی دارند. 
به زعم بسیاری از کارشناسان سیاسی چنین اقداماتی از سوی کشورهای عرب نه‌تنها ناشی از هراس آنان از قدرت منطقه‌ای ایران می‌شود بلکه از خوش‌رقصی آنان در قبال دولتمردان آمریکایی برای کسب حمایت سیاسی آنان نشئت می‌گیرد.    
صباح زنگنه تحلیلگر مسائل جنوب غرب آسیا در گفت‌وگوبا «رسالت»، درباره واکنش کشورهای امارات و عربستان در قبال قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: مرکز  تصمیم‌گیری این کشورها عموما ریاض یا ابوظبی نیست، زیرا  اگر خودشان تصمیم‌گیرنده و سیاست‌گذار بودند تمایل به همکاری و تفاهم با ایران داشتند درحالی‌که اغلب تصمیمات آن‌ها از خارج از مرزهایشان اتخاذ می‌شود. 
وی افزود: تصمیمات امارات و عربستان منافع آمریکا و اسرائیل را در اولویت قرار می‌دهد و منافع مردم و امنیت منطقه را در نظر نمی‌گیرد، به همین علت هر سیاستی که آمریکا اتخاذ کند، آن را دنبال کرده و گاهی شدیدتر از آمریکا اقدام می‌کنند. 
زنگنه با اشاره به برخورد منفعلانه این کشورهای  عربی در قبال در اختیار داشتن کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، افزود: برخورد دوستانه آن‌ها با اسرائیل و تبعیت از این رژیم غاصب به دلیل داشتن این تصور است که اسرائیل می‌تواند ارتباط‌دهنده قوی آن‌ها با آمریکا باشد و از طریق حمایت از این رژیم، حمایت آمریکا را جلب کنند. در حالی که این تصور غلطی است که به‌شدت در اذهان رهبران حاکم بر این کشورها تسلط یافته است. 
این تحلیلگر مسائل کشورهای عربی درباره حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا و تأثیرگذاری آن بر عناد امارات و عربستان با ایران بیان کرد: روابط سیاسی آن‌ها با آمریکا بر اساس سیاست مبادله منافع است. ترامپ از منافع مالی و مادی این کشورها استفاده می‌کند و این کشورها هم از حمایت سیاسی و امنیتی آمریکا بهره می‌برند. در چنین رابطه‌ای تبادل منافع برقرار است و هر کدام از این کشورها آن چیزی که نیاز دارد را از طرف مقابل تأمین می‌کند. ترامپ پول کشورهای عربی را دریافت می‌کند و کشورهای عربی هم سیاست امنیتی آمریکا را به دست دنبال می‌کنند. 
صباح زنگنه با اشاره به اینکه امارات و عربستان، ایران را مانع دستیابی به منافعشان می‌دانند، گفت: آن‌ها از ایران به‌عنوان کشور مهم و بزرگ منطقه در هراس هستند. عربستان به ایران به چشم کشوری که مانع قدرت‌طلبی سعودی‌ها بر کشورهای منطقه شده است، نگاه می‌کند به همین علت ایران را نه‌تنها دوست خود، بلکه دشمن تلقی می‌نماید. در دوران پهلوی ایران و عربستان زیر چتر سیاست‌های آمریکا بودند و در راستای آن حرکت می‌کردند اما از زمانی که ایران از سلطه آمریکا خارج شد، دشمنی‌ها با کشورمان از سوی عربستان آغاز گردید. 
به باور این تحلیلگر ارشد مسائل جنوب غرب آسیا، در صورتی که ذهنیت همگرایی در حاکمان عربستان و امارات با ایران شکل بگیرد، منافع زیادی برای هر سه کشور حاصل می‌گردد. روزی فرا می‌رسد که ذخایر همه کشورهای صادرکننده نفت منطقه به پایان می‌رسد. این کشورها برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادشان می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های سازنده و تعاملات اقتصادی داشته باشند. 
صباح زنگنه ادامه داد: یکی از مسیرهای همکاری میان کشورهای  منطقه حفظ امنیت و قدم گذاشتن در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تقابل با تسلیحات کشتارجمعی هسته‌ای رژیم صهیونیستی است. مسیرهای همکاری باید میان کشورها تعریف شوند تا مانع از صرف شدن درآمد کشورها در خرید ابزار تسلیحاتی گردد.  وی با بیان اینکه عربستان یکی از مهم‌ترین کشورهای خریدار تسلیحات در جهان است، افزود: همه هزینه‌های صرف شده برای خرید تسلیحات می‌تواند برای رفاه و توسعه کشورها و ملت‌های منطقه صرف شود اما متأسفانه این تفکر بر رهبران سعودی حاکم نیست و به جای تلاش در جهت ثبات در منطقه، به یمن، کشور ضعیف و جنگ‌زده همسایه خود حمله می‌کند که این اقدام سرانجام مثبتی در پی نخواهد داشت.  
*ریاض؛ مدعی اسلام کلاسیک و سنتی 
مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین‌المللی نیز در این باره  گفت: با توجه به جهت‌گیری ایالات متحده آمریکا به‌خصوص در دوره ترامپ و استفاده از ادبیاتی ویژه در برخورد با متحدان غربی و غیرغربی از طریق زبان اقتدار در جهت پذیرش ژاندارمی این کشور در جهان، شاهد واگرایی بعضی کشورهای عربی و مسلمان در رقابت آشکار و پنهان با ایران هستیم. 
وی با اشاره به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  علیه ایران و موضع‌گیری ناعادلانه امارات و عربستان نسبت به آن گفت: شورای حکام و تروئیکای اروپایی به همراه واشنگتن در پی ایجاد محدودیت‌های بیشتر در پرونده هسته‌ای ایران هستند. آن‌ها همگام با آمریکا محدودسازی ارتباط ایران با بازار آزاد را می‌خواهند.
 این مسئله نوعی همگرایی میان اروپا و آمریکا را در ارتباط با ایران ایجاد کرده است.  دکترین آمریکا علیه ایران محاصره منطقه‌ای تهران است و برای این منظور از بعضی کشورهای منطقه استفاده می‌کند.مطهرنیا معتقد است: اقدامات خصمانه آمریکا تنها محدود به دوره ترامپ نیست بلکه در همه دولت‌های آمریکا  سابقه داشته است و عربستان و امارات و بعضی دیگر از کشورهای عربی  در مسیر هماهنگی و هم‌پیمانی با آمریکا قرار دارند. مطهرنیا با اشاره به اینکه بعضی کشورهای عربی، ایران را رقیب خود می‌دانند، اضافه کرد:حکومت سعودی یا نظام حاکم بر امارات متکی بر مشروعیت دموکراتیک نیستند. ریاض خود را مدعی اسلام کلاسیک و سنتی می‌داند و امارات هم به‌عنوان یک کشور اسلامی در جغرافیای عربی قرار دارد و از هم‌پیمانان عرب دولت آمریکا به‌حساب می‌آید. 
این تحلیلگر سیاسی در پایان تصریح کرد: بعضی از کشورهای عربی در هراس از گزاره‌های انقلاب اسلامی، از فرصت فراهم آمده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با محدودسازی انقلاب اسلامی، حتی سعی در محدودسازی حمایت ایران از جنبش‌های آزادی‌خواه را نیز دارند.  

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.