اولویت صیانت از منافع ملی، پاسخ ایران به گروسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39424
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۰۶ |
ایران پاسخ رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی را در تهران داد

اولویت صیانت از منافع ملی، پاسخ ایران به گروسی

شنبه‌شب 2 اسفندماه رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد. سفری که به درخواست خودش و برای بحث و رسیدن به راه‌حل به‌منظور گفت‌وگو درباره موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فرا پادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف انجام شده بود.
اولویت صیانت از منافع ملی، پاسخ ایران به گروسی

حانیه مسجودی
شنبه‌شب ۲ اسفندماه رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد. سفری که به درخواست خودش و برای بحث و رسیدن به راه‌حل به‌منظور گفت‌وگو درباره موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه فرا پادمانی و نحوه ادامه همکاری‌های دو طرف انجام شده بود.
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دومین بار طی ۶ ماه گذشته و بنا به درخواست خودش شب دوم اسفندماه وارد تهران شد و آن‌گونه که کمالوندی گفته موضوعات فنی و ترتیبات اجرایی توقف نظارت‌های فراتر از پادمان و پروتکل الحاقی ازجمله محورهای گفت‌وگو در این سفر است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در بیانیه‌ای هدف از این سفر را دستیابی به راه‌حل‌هایی برای ادامه رژیم بازرسی‌ها برشمرد و اعلام کرد: رافائل گروسی روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد تا درباره حصول یک توافق درزمینهٔ چگونگی انجام اقدامات بازرسان آژانس در راستای کاهش تعهدات ایران ذیل برجام رایزنی کند. 
در همین خصوص نیز «رافائل گروسی» روز جمعه اول اسفندماه در توییتی درباره سفرش به تهران نوشت: «فردا من به تهران سفر می‌کنم تا با مقام‌های ارشد ایران درباره یافتن راه‌حل قابل‌توافق دوجانبه و قابل تطبیق با قوانین ایران دیدار کنم تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی آزمایی اساسی در ایران ادامه دهد.البته چشم‌به‌راه موفقیت هستیم و این به نفع همه است.»
پس از انجام این سفر، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
 وزیرامورخارجه: برنامه ما صلح‌آمیز است و در ماهیت آن تغییری رخ نخواهد داد
محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه کشور در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «پرس تی وی» درباره سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: « آژانس نماینده ما است و ما با آن درباره احترام گذاشتن به قوانین کشور خود که اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی است، گفت‌وگو می‌کنیم و درعین‌حال برای وی برای انجام تعهداتش درزمینهٔ نشان دادن صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مانع‌تراشی نمی‌کنیم چون برنامه ما صلح‌آمیز است و قرار نیست ماهیت آن تغییر کند. ما با نظارت‌های بیشتر موافقت کردیم.»
 رئیس سازمان انرژی اتمی: از تاریخ پنجم اسفندماه نظارت‌های فرا پادمانی متوقف خواهد شد
«علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در پاسخ به سؤالی در مورد هدف سفر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و خبر منتشرشده رویترز مبنی بر مشاهده آلودگی ذرات اورانیوم در دونقطه در ایران که در آستانه سفر گروسی به تهران منتشرشده است، اظهار داشت: بعد از اعلام ما مبنی بر اجرای ماده ششم قانون مصوب مجلس در خصوص توقف نظارت‌های فرا پادمانی و ارائه نامه در این خصوص به آژانس،  رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی درخواست سفر فوری به ایران و دیدار با این‌جانب را مطرح کرد. 
وی افزود: سازمان انرژی اتمی ایران با در نظر گرفتن تعاملات خود با آژانس با این سفر موافقت کرد.معاون رئیس‌جمهور در خصوص اهداف سفر گروسی به تهران نیز ضمن اشاره به درخواست مدیرکل برای سفر به ایران اعلام کرد: ازآنجایی‌که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در حال اجرا است و طرف مقابل هنوز تعهدات خود درزمینهٔ لغو تحریم‌ها را اجرا نکرده است، از تاریخ پنجم اسفندماه نظارت‌های فرا پادمانی متوقف خواهد شد. 
پس از سفر رافائل گروسی نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران جهت انجام مذاکرات واکنش نشان داد و نسبت به موفقیت‌آمیز بودن این رویداد ابراز خوش‌بینی کرد.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در توییتی درباره سفر گروسی به تهران نوشت: «از کار فنی و بی‌طرفانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً حمایت می‌کنم. از تلاش‌های رافائل گروسی در خصوص فعالیت‌های اساسی نظارتی آژانس درباره فعالیت‌های ایران ازجمله سفر مهم وی به تهران سپاسگزار هستیم.»
این سفر نیز در حالی انجام‌شده است که در آستانه توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در راستای اجرای مصوبه مجلس در پنجم اسفندماه سال جاری هستیم.طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران روز چهارشنبه ۱۲ آذرماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی اصلاح و توسط شورای نگهبان تایید شد و همان روز رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را جهت اجرا ابلاغ کرد و آئین‌نامه اجرایی این قانون نیز سوم دی‌ماه به تصویب هیئت‌وزیران رسید و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور  نیز آئین‌نامه اجرایی قانون مزبور را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.
بر اساس ماده ۶ این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد ازجمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
لازم به ذکر است اقداماتی که از پنج اسفند و در راستای اجرای اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها متوقف می‌شود، شامل این موارد است: مفاد پروتکل الحاقی؛ کد ۳.۱ اصلاحی ترتیبات فرعی موافقت‌نامه پادمان (برای اظهار زودهنگام تأسیسات هسته‌ای به آژانس)؛ استفاده از فناوری‌های مدرن و حضور درازمدت آژانس در ایران؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با کیک زرد؛ اقدامات شفاف ساز در رابطه با غنی‌سازی؛ دسترسی‌ها پیرو مفاد برجام؛ نظارت و راستی آزمایی اجرای اقدامات داوطلبانه و اقدامات شفاف ساز در رابطه با ساخت قطعات سانتریفیوژ.
این دومین باری است که رافائل گروسی به تهران سفر می‌کند، او پیش‌ازاین دوشنبه‌شب، سوم شهریورماه به‌منظور انجام سفری دوروزه به تهران آمد و در پایان، بیانیه‌ای مشترک از سوی دو طرف منتشر و عنوان شد که طرفین در خصوص حل‌وفصل توأم با حسن نیت موضوعات مشخص‌شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق دست یافتند و قرار شد ایران به دو مکان درخواستی دسترسی بدهد. گروسی در آن سفر با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.