اولویت صرفه جویی در مصرف انرژی استانداردسازی محصولات خانگی است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94597
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۴۷ |
رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس:

اولویت صرفه جویی در مصرف انرژی استانداردسازی محصولات خانگی است

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد: هرساله با مشکلات مربوط به حوزه انرژی در فصل زمستان روبه‌رو می‌باشیم. مهم‌ترین عامل در وقوع این مشکل، میزان مصرف بسیاربالای‌ انرژی به‌ویژه گاز می‌باشد.
اولویت صرفه جویی در مصرف انرژی استانداردسازی محصولات خانگی است

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» اظهارکرد: هرساله با مشکلات مربوط به حوزه انرژی در فصل زمستان روبه‌رو می‌باشیم. مهم‌ترین عامل در وقوع این مشکل، میزان مصرف بسیاربالای‌ انرژی به‌ویژه گاز می‌باشد. در شرایط فعلی حدود یک میلیارد مترمکعب گاز استخراج می‌گردد و حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب توزیع می‌گردد. خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ باهمت و تلاش مسئولان و کارگران صنعت نفت و پارس جنوبی و همچنین تلاش‌های سخت‌کوشانه وزیر نیرو، اتفاقات جهادی شکل گرفت و ۹۵ درصد از کشور از گاز طبیعی بهره‌مند شدند. 
وی افزود: در شرایط فعلی صنعت‌، نیروگاه‌ها و همچنین بخش‌های تولیدی از گاز طبیعی بهره می‌گیرند و در این راستا ضرورت دارد تا بهینه‌سازی مصرف را در دستورکار قرار دهیم. 
عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه فرهنگ بهینه‌سازی مصرف در کشور ایجادشده و سالیان سال برقرار می‌باشد چراکه مردم نسبت به این فرهنگ معتقد می‌باشند و همواره با‌احساس مسئولیت نسبت به تحقق این مهم اهتمام می‌ورزند. 
سنگدوینی تصریح کرد: همواره عنوان می‌گردد که در بخش‌های صنعتی، نیروگاه‌های تولیدی و همچنین بخش‌های تجاری و خانگی‌ صرفه‌جویی مصرف شکل‌گیرد. مردم تا چه اندازه می‌توانند صرفه‌جویی کنند مادامی‌که پنجره خانه‌شان دوجداره نیست و بخاری‌های مطابق با استاندارد مصرف و بازدهی بالا ندارند؟ بی‌شک یکایک این عوامل در مطالبه صرفه‌جویی انرژی مهم می‌باشد. براین اساس ضرورت دارد تا استانداردهای لازم را در اختیار‌مردم قرار‌دهیم تا بتوانند به‌خوبی میزان مصرف خود را مدیریت کنند. 
او متذکر شد: در فرآیند بهینه‌سازی ضرورت دارد تا مشوق‌های لازم را اعمال کنیم. خوشبختانه این مهم در سال جاری از سوی دولت اجراشده است و همچون فصل تابستان مشوق‌های حمایتی برای مصرف‌کنندگان لحاظ خواهد شد. 
وی یادآور شد: انرژی در کشور ایران ارزان می‌باشد. مقصود این حرف لزوم گرانی انرژی نیست بلکه تناسب قیمت انرژی با درآمد مردم می‌باشد. بنابراین اگر روزی درصدد افزایش قیمت انرژی بودیم، می‌بایست ابتدا درآمد مردم را متناسب با نرخ تورم افزایش دهیم. 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت کشور از بخاری گازی استفاده می‌کنند. براین اساس می‌توان برآورد داشت که اگر هرخانوار ۳ الی ۴ مترمکعب طی شبانه‌روز صرفه‌جویی کنند، میزان قابل‌توجهی بهینه‌سازی خواهد شد. 
سنگدوینی گفت: صرفه‌جویی مردم توأم با اعمال مشوق‌های حمایتی و لوازم استاندارد نتایج خوبی را رقم زد و موجب تأمین گاز صنایع و نیروگاه‌های کشور خواهد شد. به‌موجب این امر امکان صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز شکل خواهد گرفت. در برنامه هفتم توسعه مقررشده تا دولت طی اجرای برنامه، بهینه‌سازی مصرف انرژی را برنامه‌ریزی کند. براین اساس ضرورت دارد تا مسیر تحقق این مهم فراهم گردد چراکه صرفه‌جویی این مسیر سالانه ۱۰۰ میلیارددلار عایدی برای کشور خواهد شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین و ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف می‌گردد. افزون براین ۹۰۰ میلیون مترمکعب تولید می‌گردد که در فصل زمستان به مصرف می‌رسد و تمام می‌شود. ضرورت دارد تا به‌منظور استفاده درست و بهینه صرفه‌جویی را رقم بزنیم و نگرانی‌ صنایع، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌های کشور و تولیدکنندگان را کاهش دهیم و درآمد حاصل از این روند را صرف زیرساخت‌های کشور کنیم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.