اوج‌گیری اُمیکرون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60303
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۳۱ |
آمار فوتی‌های کرونا دوباره سه‌رقمی شد

اوج‌گیری اُمیکرون

پس از شیوع سویه اُمیکرون در کشور قابل پیش‌بینی بود که شمار مبتلایان و جان‌باختگان روزانه اوج بگیرد و حالا موارد فوتی این بیماری بعد از حدود دو ماه دوباره سه‌رقمی شده است. 
اوج‌گیری اُمیکرون

گروه اجتماعی
پس از شیوع سویه اُمیکرون در کشور قابل پیش‌بینی بود که شمار مبتلایان و جان‌باختگان روزانه اوج بگیرد و حالا موارد فوتی این بیماری بعد از حدود دو ماه دوباره سه‌رقمی شده است. 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، ۳۹ هزار و ۸۱۹ بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ شناسایی‌شده که مجموع بیماران از ابتدای همه‌گیری را به ۶ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۸۵ نفر رسانده است. 
بر همین اساس ۱۰۴ بیمار طی یک روز اخیر جان خود را ازدست‌داده‌اند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۹۳۴ نفر رسیده است. 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۲۰ شهر در وضعیت قرمز و ۱۵۳ شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند. میزان نگرانی‌ها نسبت به سویه اُمیکرون آن‌چنان افزایش‌یافته که وزیر آموزش‌وپرورش به‌رغم آنکه بارها بر شیوه آموزش حضوری تأکید کرده، حالا از موضع خود کمی عقب‌نشینی کرده و می‌گوید: نمی‌خواهیم هیچ دانش‌آموزی بیمار شود. باید پروتکل‌ها رعایت شوند و اعلام کردیم در مناطقی که مشکلاتی وجود دارد تعطیل کنند. 
وزیر بهداشت نیز هشدار داده است که اُمیکرون انتشار سریعی دارد و در برخی از کشورها مرگ‌ومیر زیادی ایجاد کرده، اما این نکته را هم متذکر شده که در کشور ما به دلیل واکسیناسیون گسترده، آمار بستری و مرگ بسیار پایین است و افرادی که در بیمارستان بستری می‌شوند عمدتا افرادی هستند که واکسن تزریق نکرده‌اند، وگرنه سایر افراد چنانچه مبتلا شوند، بیماری‌شان بسیار خفیف است.
بهرام عین‌اللهی اعلام کرده که در حال حاضر در آستانه ورود به قله پیک ششم کرونا هستیم و تخمین می‌زنیم تا دو هفته آینده به قله پیک برسیم. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم از تمدید دوهفته‌ای محدودیت‌های کرونایی که قبلا اعلام‌شده بود، خبر داده و درعین‌حال، مصوبات جلسه اخیر این ستاد در جهت کنترل اپیدمی در کشور را تشریح کرده است.
به گزارش ایسنا، دکتر عباس شیراوژن با اشاره به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته است: در جلسه اخیر، ۹ مصوبه تصویب شد. یک مصوبه این بود که برخی محدودیت‌هایی که در جلسات قبلی اعلام‌شده بود، به مدت دو هفته تمدید شود؛ ازجمله این‌که جلسات اداری در اماکن سربسته با سقف حداکثر ۳۰ نفر و مدت ۹۰ دقیقه برگزار شود. همچنین تجمعات آیینی، مذهبی و فرهنگی که در اماکن مختلف مسقف برگزار می‌شود تا ۲۰ درصد ظرفیت فضا به مدت حداکثر ۹۰ دقیقه باشد. 
از دیگر تأکیدات ما اجبار بر استفاده از ماسک در محیط‌های سربسته بود. پروازهای مسافری نیز می‌بایست تا ۶۰ درصد ظرفیت برقرار باشند. این مصوبات باید تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد.
شیراوژن افزود: ازآنجایی‌که در ایام زیارتی ماه رجب قرار داریم و مردم در این ایام به اماکن مقدسه به‌خصوص آستان امام رضا (ع) مشرف می‌شوند، تأکید شده است که مقررات بهداشتی  توسط زائرین رعایت شود که حداقل انتقال اتفاق افتد. در مورد مراسم اعتکاف نیز مقرر شد مراسم صرفا در شهرهای غیر از قرمز یعنی در شهرهای زرد، آبی و نارنجی با ۲۰ درصد ظرفیت مساجد و رعایت مقررات بهداشتی و انجام ۳ دز واکسیناسیون و استفاده از ماسک برگزار شود.  سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مصوبات مرتبط با کنترل مرزهای ورودی به کشور نیز مطرح کرده:
 در جلسه ستاد ملی کرونا، درباره ورودی مرزهای مختلف هوایی، زمینی و دریایی تأکید شد که دقت شود و اطمینان خاطر از سلامتی مسافرانی که از مرز رد شده و وارد کشور می‌شوند، حاصل شود.
وی همچنین با اشاره به ابراز نگرانی‌ها از عدم رعایت موارد بهداشتی در وسایل حمل‌ونقل عمومی، عنوان کرده است: مورد دیگر مطرح‌شده در جلسه ستاد ملی کرونا، نگرانی از وسایل حمل‌ونقل عمومی است و این‌که قواعد بهداشتی به‌خوبی رعایت نمی‌شود. بر همین اساس بر دستگاه‌های مسئول تأکید شد که بر رعایت جدی‌تر این مقررات بهداشتی در وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس تأکید داشته باشند.
شیراوژن با اشاره به واکسیناسیون گسترده و ویژگی‌های سویه اُمیکرون و تفاوت آن با سویه‌های قبلی، بیان کرده، مقررشده الزاماتی که مترتب است بر رنگ‌بندی شهرها، بازنویسی شود. این موضوع نیز با همکاری وزارت بهداشت و وزارت کشور باید صورت گیرد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.