انقلابی در واکسیناسیون - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50930
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۲۷ |
با تزریق ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دُز، رکورد جهانی واکسیناسیون هفتگی شکست

انقلابی در واکسیناسیون

کم نیستند خبرهایی که این روزها ما را خرسند می کنند؛ شکست رکورد جهانی واکسیناسیون هفتگی و ورود بیستمین محموله واکسن کرونا که حامل ۵ میلیون دُز  است و یا آغاز واکسیناسیون دانش آموزان تا دو هفته آینده، نشان می دهد اوضاع واکسیناسیون سروسامان یافته و دیگر خبری از آشفتگی و عدم برنامه ریزی و سردرگمی مردم در صف های تزریق واکسن نیست.
انقلابی در واکسیناسیون

گروه اجتماعی 
کم نیستند خبرهایی که این روزها ما را خرسند می کنند؛ شکست رکورد جهانی واکسیناسیون هفتگی و ورود بیستمین محموله واکسن کرونا که حامل ۵ میلیون دُز  است و یا آغاز واکسیناسیون دانش آموزان تا دو هفته آینده، نشان می دهد اوضاع واکسیناسیون سروسامان یافته و دیگر خبری از آشفتگی و عدم برنامه ریزی و سردرگمی مردم در صف های تزریق واکسن نیست.
هم اینک امیدواری ها افزایش یافته و همه منتظرند تا با ادامه روند افزایشی واردات و تزریق واکسن در کشور، زندگی به حالت عادی بازگردد، هر چند رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های توصیه شده همچنان ضروری است. از آن روز که رئیس جمهور منتخب ملت در نخستین روز تیرماه در حرم مطهر امام رضا(ع) در باره واکسیناسیون عمومی مطرح کرد که «از روز اول دولت این موضوع را با جدیت دنبال می‎کند و چه واکسن داخلی و چه واکسن خارجی، سریع تهیه می‎شود تا با واکسیناسیون مردم احساس آرامش کنند.» انقلاب و تحولی بزرگ در جریان واکسیناسیون اتفاق افتاده است. این تحول را می توان در آمار تزریق های هفتگی نیز مشاهده کرد. به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان پنج‌شنبه گذشته، میزان تزریق هفتگی در کشور به ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار دُز رسیده که این رقم بیشتر از دُز اولیه واکسیناسیون جهانی است که متعلق به کشور آلمان با ۶ میلیون دُز است. عین اللهی معتقد است، این رکورد با حمایت اقشار مختلف مردم حاصل شده و اگر با تکیه بر اقدامات دولتی انجام می شد این موفقیت حاصل نمی‌شد.
   پایان دوران مانع تراشی 
میزان واردات واکسن به کشور، با حجم بالا مدتی است که سرعت گرفته و وزیر بهداشت بیان کرده است که در مردادماه و شهریورماه ۴۰ میلیون دُز واکسن تزریق شده و حدود ۳۰ میلیون دُز ذخیره وجود دارد.بناست تا پایان ماه ۵۰ میلیون  دُز واکسن به کشور وارد شود و کاربران شبکه‌های اجتماعی به منظور تقدیر از دولت، پیام‌ها وهشتگ «سریع، فوری، انقلابی» را منتشر کرده‌اند. براساس تازه ترین گزارش گمرک مهرداد جمال‌ ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی طی جدولی اعلام کرد:‌ از ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ تا امروز ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ جمعاً ۵۴ محموله واکسن از ۹ کشور وارد ایران شده که این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، واکسن چینی سینوفارم به تعداد ۳۱ محموله و شامل ۴۸ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز وارد شده، همچنین واکسن وارداتی از ژاپن به نام آسترازنکا در سه محموله به میزان ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، واکسن وارداتی از ایتالیا به نام کووکس یک محموله به میزان یک میلوین و ۴۵۲ هزار دز، همچنین یک محموله از چین به نام واکسن آسترازنکا، سبد کووکس به میزان یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز همچنین ۱۲ محموله از روسیه به نام واکسن اسپوتنیک به تعداد یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز وارد شده و دو محموله از روسیه از واکسن آسترازنکا به میزان ۹۶۳ هزار دز، همچنین یک محموله از کره‌جنوبی از نوع کووکس به میزان ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، همچنین دو محموله از اتریش از نوع آسترازنکا به میزان ۶۵۰ هزار دز و یک محموله از هند به نام بهارات به میزان ۱۲۵ هزار دز از طریق گمرکات وارد شده است که مجموع این محموله‌ها به ۵۴ محموله و به میزان ۵۸ میلیون و ۳۲۳ هزار و ۶۰۶ دز بوده است.
بیشترین سهم واکسن وارداتی مربوط به شهریور ماه امسال بوده است که ۵۴ درصد از واردات و اکسن در شهریور ماه وارد کشور شده است. در مرداد ماه ۲۳ درصد، در تیر ۱۱ درصد، خرداد ۲ درصد، اردیبهشت ۷ درصد، فروردین ۲ درصد، اسفند ۹۹ یک درصد و در بهمن ۹۹ به میزان بسیار ناچیز وارد کشور شده است.
این نکته را هم باید خاطرنشان کرد که دولت قبل، فقط توانست ۲۶.۶ میلیون واکسن را طی ۷ ماه به سبد واکسیناسیون کشور وارد کند، درحالی که دولت سیزدهم، در دو هفته آغازین فعالیت خود، بیش از ۱۸ میلیون دُز واکسن به کشور وارد کرد، بنابراین روشن است که مذاکرات وین و FATF از جمله  بهانه ها و مانع تراشی ها بر سر راه واردات واکسن در دولت پیشین بوده و در این زمینه از تحریف واقعیت‌ها یا تولید دروغ هم  فروگذار نبودند. 
علی ربیعی، سخنگوی پیشین دولت معتقد بود، نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی  FATF))، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل روبه رو کرده است و علی مطهری، نماینده پیشین مجلس هم با انتشار پستی در توییتر نوشته بود كه چون ایران در ليست سياه (FATF ) قرار دارد، نتوانسته بهای خرید واکسن خارجی کرونا را واریز کند: «به خاطر اين كه در ليست سياهFATF قرار داريم نتوانستيم ۵۰ ميليون دلار مبلغ سهميه ايران از واكسن كرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت ميليون ايرانی را منتقل كنيم و سهميه ايران باطل شد. مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد پاسخگو باشد.» علی ربیعی در تأیید اظهارات مطهری گفته بود: «انتقال پول بنابر قوانین تحریم و قواعدFATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی رو به رو بودیم.» اکنون دوران بیان این سخنان گذشته و دولت به معنای واقعی کلمه می خواهد با کرونا مقابله کند. اگر از همان ابتدا اراده دولت قبل بر تأمین واکسن و نه ربط دادن آن بهFATF و عذرتراشی برای رفع مسئولیت از خود بود، اینک در ایران هم مانند بیشتر کشورهای دنیا و منطقه، با واردات به‌موقع واکسن‌های مؤثر درصد بالایی از مردم واکسینه شده بودند و بسیاری از هم وطنانمان عزادار نمی‌شدند. داد‌ه‌های جهانی تزریق واکسن کرونا حاکی از آن است که در کشورهایی نظیر امارات متحده عربی، قطر، اسپانیا و پرتغال بیش از ۸۰ درصد شهروندان دستکم دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به تازگی در جریان بازدید از استان قزوین گفته است: «شنیده بودیم که می‌گویند به ایران واکسن نمی‌دهند. زمانی که دولت را تحویل گرفتیم اصلا واکسن نداشتیم و واکسن‌های ذخیره هفته صفر شده بود؛ اما با پیگیری رئیس‌جمهور و  وزرا از راه‌های مختلف توانستیم واکسن وارد کنیم. در حالی‌ که ما به دنبال بارانی از واکسن بودیم، به لطف خدا سیلی از واکسن به‌ کشور سرازیر شد.» 
   به ۱۲۰ دُز واکسن احتیاج داریم
سرازیر شدن سیل واکسن به کشور بسیار جای خرسندی دارد و دیگر سخنانی از این دست را نمی شنویم که واردات گسترده واکسن به کشور امکان ندارد و در این زمینه بهانه‌هایی مانند تحریم‌ها، نپیوستن به معاهده FATF یا حتی بدعهدی تولیدکنندگان واکسن مطرح نمی‌شود. اینک علی‌رغم پابرجا بودن تحریم‌ها و سایر موانع، دولت سیزدهم آنقدر عزم و اراده دارد که ناگهان ظرف ۲۰ روز به اندازه هفت ماه قبل از آن واکسن به کشور وارد می شود، در صورتی که این امکان در دولت قبل هم فراهم بوده و چنانچه حسن روحانی آستین همت بالا می زد، شاهد اعمال تحریم خودخواسته در واردات واکسن و افزایش وحشتناک آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نبودیم و حالا افکار عمومی، مخصوصا کسانی که عزیزان خود را از دست داده‌اند، حق دارند که نارضایتی خود را از دولت پیشین اظهار کرده و بدانند که به طور مشخص چه کسانی مسئول این تأخیر مرگبار در واردات واکسن بوده‌اند؟ این موضوع زمینه‌ساز بروز نارضایتی بسیار گسترده، از عملکرد دولت قبل بوده که نمونه‌های زیادی از آن در شبکه‌های مجازی به صورت ضجه و شیون و نفرین خانواده‌های قربانیان کرونا قابل مشاهده است و به طور مستقیم رئیس جمهور سابق را مسبب این شرایط معرفی می‌کنند و قطعا این مسئله از نگاه مسئولان سابق و سامانه‌های ارزیابی و سنجش دیدگاه مردم پنهان نمانده است. بنابراین تا هنگامی که دولت تدبیر و امید برسرکار بود، عملا خواست و اراده مؤثری برای ثبت سفارش و واردات واکسن کرونا وجود نداشت و دولت در پی تأمین واکسن کرونا نبود و به نظرمی رسد، میان مسئولان سابق برای عدم تهیه این کالای استراتژیک اجماع کاملی وجود داشته است و این مسئله، جان عزیز ایرانیان را بی‌امان ستاند. در مجموع حسن روحانی نتوانست در اداره مطلوب جامعه عملکرد مناسب و رضایت‌بخشی داشته باشد. نگاهی به کارنامه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی او در ۸ سال فعالیت، نمره قابل قبولی را نشان نمی‌دهد و حکایتگر نارضایتی گسترده و عمومی مردم از ناکارآمدی دولت اوست اما در شرایط کنونی ورق برگشته و این دولت اعتقاد دارد، هر دقیقه برای واکسیناسیون کرونا دارای اهمیت است و باید تعداد مراکز و شیفت های کاری مراکز واکسیناسیون افزایش یابد. سیل واردات واکسن نشان از آن دارد که ابراهیم رئیسی، قدرت ایجاد تغییرات اساسی را دارد و از طرفی به گفته وزیر بهداشت، در دولت جدید مجوز تولید داخلی پنج واکسن کرونا سیناژن، رازی، پاستور، فخرا و برکت نیز داده شده است. همانطور که بهرام عین اللهی تأکید کرده، «اگر تولید داخل ما کافی بود واکسن وارد نمی کردیم اما چون شروع کار است و حجم زیادی واکسن احتیاج داریم به طوری که ۶۰ میلیون جمعیت باید واکسینه شوند و اگر ضرب در دو شود، ۱۲۰ میلیون دُز و اگر بچه ها هم بخواهند واکسینه شوند ۱۴۰ میلیون دُز واکسن احتیاج داریم؛ بنابراین برای ما زمان خیلی مهم است چرا که اگر امروز واکسن بزنیم بهتر از فردا است.» چنانچه این روند تداوم داشته باشد، واکسیناسیون شتاب بیشتری می گیرد و قطعا دیگر شاهد مرگ و میر عزیزانمان و تکرار تلخ روزهای مرداد و شهریور نخواهیم بود.
   واکسیناسیون دانش آموزان در دستور کار
روز پنج‌شنبه با پیگیری های هلال احمر، بیستمین محموله واکسن کرونا از سوی جمعیت هلال‌احمر که حاوی ۵ میلیون دُز واکسن است به وزارت بهداشت تحویل داده شد و کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر می گوید: با ورود یک محموله ۵ میلیون دُزی دیگر به ایران، به طور کلی این جمعیت از اردیبهشت ماه تاکنون ۳۵ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد کرده است.
همتی خبر داده که ۵ میلیون تا محقق شدن وعده ۲۰ میلیونی واردات واکسن توسط هلال احمر در شهریورماه مانده، بنابراین از ۲۰ میلیون دُز واکسنی که بنا بود در شهریور ماه توسط هلال‌احمر وارد کشور شود تاکنون ۱۵ میلیون دُز از آن تحویل وزارت بهداشت شده و رئیس جمعیت هلال احمر ابراز امیدواری کرده که در فواصل زمانی معین ۷۰ میلیون دُز دیگر واکسن طی دو ماه آینده وارد کشور شود. از این ۷۰ میلیون دُز واکسن وارداتی ۱۰ میلیون مخصوص سنین ۱۲ تا ۱۸ سال است تا دانش آموزان نیز در مقابل کرونا ایمن شوند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز واکسیناسیون دانش آموزان تا دو هفته آینده خبر داده است. 
بهرام عین اللهی،  تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان  را لازمه بازگشایی مدارس می داند و تأکید می کند: واکسیناسیون دانش آموزان ۷ تا ۱۸ سال طی دو هفته آینده آغاز شده و با دریافت هر دو دُز واکسن توسط دانش آموزان امکان بازگشایی مدارس توسط آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.
هم اکنون برخی از متخصصان و ویروس شناسان بر این باورند که واکسیناسیون و تدابیر محافظتی به شکل توأمان، به جلوگیری از بازگشت به تاریک ترین روزهای همه گیری کمک می کند و در این بین از کوبا به عنوان نخستین کشوری در جهان نام می برند که واکسینه کردن کودکان خردسال را آغاز کرده و کودکان دوازده ساله به بالا نیز واکسینه شده اند. 
   واکسن «سوبرانا» برای گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال 
«آنتونی فائوچی» رئیس مؤسسه آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا، واکسن زدن دانش آموزان را ایده ای خوب می داند و از طرح واکسینه کردن برای کودکان واجد شرایط به منظور شرکت در مدارس حمایت کرده است. فائوچی بهCNN گفته: اعتقاد دارم که واکسن زدن به کودکان برای حضورشان در مدرسه، ایده خوبی است. ما این کار را برای چندین دهه برای فلج اطفال، سرخک،  اوریون، سرخجه و هپاتیت انجام داده ایم، از این رو چیز تازه ای نیست. 
دکتر احمد المنداری- مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا واکسیناسیون کودکان امنیتی برای بازگشت به مدارس را ایجاد خواهد کرد، گفته است خیلی از کشورها بازگشایی مدارس را آغاز کرده اند ، آموزش از اولویت های مهم ما به شمار می رود گرچه باید از این موضوع اطمینان حاصل کرد که سلامت آن ها به خطر نیفتد و این کشورها هستند که متناسب با وضعیت فعلی خود باید تصمیم نهایی را بگیرند.
مدیر منطقه ای مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده، در حال حاضر برنامه واکسیناسیون کودکان همچون بزرگسالان در اولویت است و متناسب با نیاز و شرایط کودکان، هر کشور تصمیم مناسبی برای واکسن کودکان اتخاذ خواهد کرد.
در کشور ما نیز روزها و هفته هاست که در این باره صحبت می شود و باتوجه به آنکه در شرایط کنونی، کرونا اولویت نخست کشور است، دولت عزمش را برای واکسینه کردن دانش آموزان نیز جزم کرده و به عقیده صاحب نظران و طبق مطالعاتی که صورت پذیرفته، واکسن‌های سینوفارم، فایزر و مدرنا و جانسون برای افراد زیر ۱۸ سال مناسب است و رئیس انستیتو پاستور از واکسن تک‌ دُزی سینوفارم گفته که تا به حال بیش از ۱۰۰ میلیون دُز آن به شهروندان زیر ۱۸ سال کشور چین تزریق شده است. بیگلری،  پاستوکووک را از جمله واکسن‌های ایمن و در دسترس برای تزریق به کودکان عنوان کرده است.  
رئیس جمعیت هلال احمر نیز اخیرا مطرح کرده، برای واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال، از واکسن تک‌دُزی سوبرانا ۲ و سینوفارم از کشور‌های کوبا و چین استفاده می‌شود. رگولاتور دارویی کوبا به «سوبرانا» مجوز مصرف اورژانسی داده و نرخ اثربخشی آن ۹۱.۲ است و براساس قراردادی که ایران با کوبا دارد، این واکسن تحت عنوان «پاستوکووک» در انستیتو پاستور تولید می شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز به تازگی در تويیتی از صدور مجوز واکسن کوبایی «سوبرانا۰۲» برای مصرف اضطراری گروه سنی ۲ تا ۱۸ سال در این کشور خبر داده است. این واکسن پیش تر از سوی وزارت بهداشت، مجوز مصرف اورژانسی را برای افراد بزرگسال دریافت کرده و رسانه ها گزارش داده اند که طبق مطالعات بالینی، این واکسن در گروه سنی دو تا ۱۸ سال به لحاظ ایمنی و اثربخشی، مشابه گروه سنی ۱۹ تا ۸۰ سال است. 
  واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال تهران از سه شنبه
پیگیری برای واکسیناسیون دانش آموزان و گروه های سنی پایین تر، بیانگر رویکرد تحولی در جریان مبارزه با کروناست و در حال حاضر بر تعداد مراکز تجمیعی و غیرتجمیعی افزوده شده و به صورت چند شیفته به شهروندان خدمت رسانی می کنند. 
علیرضا زالی- فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران به راه اندازی بیش از ۲۱٠ مرکز تجمیعی و غیر تجمیعی در تهران به صورت دو شیفته و سه شیفته اشاره و تأکید کرده است: تسریع فرآیند واکسیناسیون تهران نیازمند راه‌اندازی بیش از ۹۵مرکز واکسیناسیون دیگر است.زالی در تشریح وضعیت تزریق واکسن در پایتخت، اعلام کرده تا عصر روز چهارشنبه، ۶ میلیون و ۸۲۵هزار نفر از همشهریان تهرانی دُز اول واکسن و همچنین  دو میلیون و ۹۳٠ هزار نفر نیز هر دو دُز واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند.۱۰ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر، جمعیت بالای ۱۸ سال در استان تهران است و مطابق گفته های فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران، برای برنامه ۱۰ روزه واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال که بناست از سه شنبه آغاز شود به هفت میلیون دُز واکسن نیاز داریم و این رقم برای واکسینه کردن کل جمعیت تهران، ۲۰ میلیون دُز است.
تا روز پنج‌شنبه ۷ میلیون و ۱۲۵ هزار واکسن در تهران تزریق شده و آنطور که زالی گفته است به ۱۳ میلیون واکسن دیگر برای پوشش کامل دو دُز تهران نیازمندیم؛ اما برای واکسیناسیون در این ۱۰ روز،  ۱۳ میلیون نیاز نداریم بلکه با هفت میلیون دُز این کار انجام خواهد شد و فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران از وزارت بهداشت درخواست کرده که این هفت میلیون دُز واکسن را در اختیارشان قرار دهد.
   هدف گذاری برای تکمیل  ۵۰ روزه واکسیناسیون در تهران
قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حوزه استان تهران، آماری را تا روز سه شنبه صبح (۲۳ شهریور) ارائه کرده که مرز تزریق ۲۵۰ هزار دُز واکسن در روز را رد کرده و این انقلابی در بحث واکسیناسیون در تهران به شمار می رود. گویا از قرار معلوم برنامه‌ریزی  شده تا طی۵۰ روز واکسیناسیون در تهران تکمیل شود. برای تحقق این مسئله،  اولین تاکتیک افزایش مراکز تجمیعی است و سپس افزایش شیفت های مراکز به دو و سه شیفت و استفاده از ظرفیت بیمارستان ها که امکانات لازم و فضای جداگانه دارند و همچنین مراکز بهداشتی که فعال نبودند هم وارد مدار شده اند و این دست اقدامات به بیان علیرضا زالی- فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران می تواند سرعت بیشتری به واکسیناسیون دهد.در همین ارتباط، دکتر شهریار جانبازی- قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون تحت نظر این دانشگاه سخن گفته که از اوایل هفته گذشته ۴۱ عدد بوده و با توجه به تأمین خوب واکسن، هدف گذاری تزریق روزانه ۳۰۰ هزار دُز واکسن در روز در تهران به منظور دستیابی به پوشش بالایی از واکسیناسیون انجام و از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شده تا به عدد اعلام شده برسیم.تلقیح حدود ۱۲۰ هزار دُز واکسن در روز سهم مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که با این هدف گذاری به عدد ۳۰۰ هزار دُز واکسن در روز در تهران دست پیدا می کنیم و به اذعان دکتر شهریار جانبازی در بازه زمانی ۵۰ روزه واکسیناسیون را کامل می کنیم. برای دستیابی به پوشش بالاتر واکسیناسیون با همکاری‌های صورت گرفته در سطح نیروهای دانشگاه و داوطلبین در عرض یک هفته تمام مراکز صبح کار بر اساس دستور مقام عالی وزارت دو شیفته شده اند و تا ساعت ۲۰ مراکز تجمیعی تلقیح واکسن را انجام می‌دهند ولی بازهم به گفته قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی این اقدام کفاف نیاز را نمی‌داد.اقدام بزرگ دیگر در راستای افزایش ظرفیت تزریق واکسن کرونا، شیفت کاری مراکز بوده و در بحث واکسیناسیون مراکز جامع خدمات سلامت مغفول مانده بود و دکتر جانبازی می گوید: «برای اینکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به حاشیه رانده نشود این مراکز به جهت احتیاط زیر بار واکسیناسیون نرفته بودند که پس از تأمین فراوان واکسن مقرر شد تا ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران و شهرستان‌های تابع از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب تلقیح واکسن را انجام دهند اما با این حال استفاده از ظرفیت نهادهای دیگر برای انجام واکسیناسیون نیز نکته مهمی است. الان نزدیک ۱۰ مرکز در حوزه دانشگاه ما واکسیناسیونِ در شبکه بانکی دارند واکسن برای عموم مردم تزریق می‌کنند. اخیرا نیز مقرر شده است از ظرفیت بیمارستان‌هایی با شرایط خاص مانند جداسازی از بخش عفونی و … برای واکسیناسیون استفاده شود. تقریبا اکثر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که فضای مناسب برای تلقیح واکسن داشتند از روز دوشنبه به آرامی در حال ورود به چرخه واکسیناسیون هستند. تمام این مسائل دست به دست هم دادند تا تزریق روزانه ۴۰ هزار دُزی واکسن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرف کمتر از یک هفته به مرز تزریق  ۱۰۰ هزار دُز در روز برسد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.