انزواي ترامپ و بن سلمان در اجلاس گروه بيست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 5122
  پرینتخانه » بین الملل تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۹:۰۴ |

انزواي ترامپ و بن سلمان در اجلاس گروه بيست

انزواي ايالات متحده و عربستان سعودي در نظام بين الملل به نقطه اوج خود رسيده است. ديدار رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودي در حاشيه نشست گروه بيست، به نقطه آشکارساز شکست رياض و واشنگتن در قبال ايران تبديل شد.
انزواي ترامپ و بن سلمان در اجلاس گروه بيست

انزواي ايالات متحده و عربستان سعودي در نظام بين الملل به نقطه اوج خود رسيده است. ديدار رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و عربستان سعودي در حاشيه نشست گروه بيست، به نقطه آشکارساز شکست رياض و واشنگتن در قبال ايران تبديل شد. محمد بن سلمان در جريان برگزاري نشست گروه بيست در اوزاکاي ژاپن، تلاش زيادي براي لابي گري با کشورهاي آسياي شرقي ( مانند اندونزي و کره جنوبي) عليه ايران کرد و حتي در مذاکرات خود با سران اروپايي سعي کرد ايران را به مثابه يک تهديد بالفعل و خطرناک جلوه دهد اما در نهايت نتوانست به اهداف خود در اين نشست دست پيدا کند! بي دليل نيست که بسياري از تحليلگران مسائل بين الملل، بن سلمان و ترامپ را دو سياستمدار شکست خورده در اجلاس گروه بيست مي دانند.
وجه اشتر اک سياست خارجي آمريکا و عربستان، شکستي است که اين دو در عرصه هاي استراتژيک و تاکتيکي تجربه کرده اند. ناکامي وليعهد سعودي‌ها در دستيابي به اهداف ضد ايراني خود در حالي صورت مي گيرد که بن سلمان حساب ويژه اي بر روي همراهي ديگر اعضاي گروه بيست با واشنگتن و رياض عليه تهران باز کرده بود. چنانچه منابع آگاه اعلام کرده اند، طرح دوباره موضوعاتي مانند قتل جمال خاشقچي خطاب به بن سلمان در ديدار وي با ديگر سران گروه بيست و فراتر از آن، انتقادات حقوق بشري صورت گرفته از عربستان بابت کشتار کودکان يمني و سرکوب و اعدام مخالفان داخلي، جايي براي مانور سعودي‌ها در گروه بيست باقي نگذاشت.
در روز نخست برگزاري نشست گروه بيست، بن سلمان و ترامپ تلاش مشترکي را براي تحت تاثير قرار دادن ديگر اعضاي گروه بيست در تقابل با ايران آغاز کردند. يکي از موضوعاتي که وليعهد سعودي‌ها و رئيس جمهور آمريکا به صورت ويژه بر روي آن تمرکز کرده بودند، مقصر جلوه دادن جمهوري اسلامي ايران در تنش‌هاي خليج فارس و خصوصا حمله به دو نفتکش ژاپني در درياي عمان بوده است. با اين حال اين ادعا مورد پذيرش اکثر اعضاي گروه بيست قرار نگرفته است. همين مسئله باعث شد تا در نهايت ، بن سلمان و ترامپ با دستاني خالي اوزاکاي ژاپن را ترک کنند. در جريان برگزاري گروه بيست، تقريبا هيچ يک از اعضا، سيگنال مثبتي در قبال سياست‌هاي منطقه اي
رياض( و سياست‌هاي ضد ايراني عربستان ) به وليعهد سعودي‌ها و رئيس جمهور آمريکا مخابره نکردند.
با اين حال نشست اخير گروه بيست به خوبي نشان داد که رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا و وليعهد عربستان سعودي در بدترين شرايط ممکن ( خصوصا در حوزه سياست خارجي و امنيتي ) به سر مي برند. منابع رسانه اي تاکيد کرده اند که کشورهاي اروپايي نيز در محافل خصوصي خود، ترامپ ، بولتون، پمپئو و متحدان آنها را بابت شکل گيري بحران جاري در منطقه غرب آسيا مقصر قلمداد کرده و سرزنش مي کنند. بر اين اساس، کشور هاي اروپايي و ديگر بازيگران بين المللي دولت ترامپ را بابت عقب نشيني از توافق هسته اي با ايران و ناتواني در مديريت شرايط بحران مورد شماتت قرار داده اند. اين شماتت و انتقاد شامل عربستان سعودي به عنوان اصلي ترين متحد و مهره ايالات متحده آمريکا در منطقه غرب آسيا نيز مي شود. انزواي همزمان ترامپ و بن سلمان در نشست گروه بيست چنين حقيقتي را به خوبي نشان مي دهد. موضوعي که طي ماه‌هاي آتي نيز نمود ويژه اي پيدا خواهد کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.