امنیت غذایی و مدیریت آب اولویت‌های کمیسیون کشاورزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26349
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۴۰ |
محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تشریح کرد:

امنیت غذایی و مدیریت آب اولویت‌های کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با آغاز به کار خود در مجلس یازدهم ایجاد تعادل در بازار نهاده‌های دامی و ساماندهی مسئله آب کشور را جزء اولویت‌های مهم خود در مجلس قرار داده است.
امنیت غذایی و مدیریت آب اولویت‌های کمیسیون کشاورزی

کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با آغاز به کار خود در مجلس یازدهم ایجاد تعادل در بازار نهاده‌های دامی و ساماندهی مسئله آب کشور را جزء اولویت‌های مهم خود در مجلس قرار داده است. در هفته‌های اخیر بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی به دلیل عدم مدیریت در توزیع آن آشفته‌بازاری را به وجود آورد که تداوم آن امکان وارد آمدن آسیب‌های جدی به فعالان این بخش را به دنبال داشت و کمیسیون برای ایجاد تعادل در قیمت و توزیع نهاده‌ها ورود به این مسئله را آغاز کرد. 
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گام بعدی به دنبال سامان دادن به موضوع آب و مدیریت آن است، زیرا با توجه به کمبود آب در کشور، همین میزان هم به‌درستی مدیریت نمی‌شود تا بتواند پاسخگوی نیازهای کشور و بخش کشاورزی باشد. در گفت‌وگویی که با محمد رشیدی،عضو این کمیسیون داشته‌ایم به بررسی این دو مسئله در کمیسیون پرداختیم.
رشیدی در ابتدا اولویت‌ها و محورهای مهم تعيین شده در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را برشمرد و به «رسالت» گفت: بحث اول امنیت غذایی و ثبات قیمت گوشت، مرغ و محصولات کشاورزی برای مردم است. امروز ما در شرایط سخت تحریم هستیم و فشار زیادی بر کشور وارد می‌شود، بنابراین به مدیریت جدی نیازمندیم که بازار محصولات کشاورزی و دامپروری را کنترل کنیم  تا مصرف‌کننده و تولیدکننده آسیب نبینند. 
وی ادامه داد: گران نشدن کالاهای اساسی ازجمله محصولات غذایی موردنیاز مردم از اولویت‌های کمیسیون کشاورزی است، اما متأسفانه به دلیل بموقع نرسیدن نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در هفته‌های اخیر بالا رفت و به بخشی ارز نیمایی تعلق گرفت و ارز  یارانه‌ای تعلق نگرفت و باعث شد قیمت نهاده‌ها افزایش پیدا کند و قیمت دام هم بالطبع بالا برود. 
رشیدی تصریح کرد: به نهاده‌های دامی ارز یارانه‌ای تعلق می‌گیرد، اما وقتی بموقع در کشور توزیع نشود با کمبود روبه‌رو می‌شود و قیمت نهاده رشد چشمگیر پیدا می‌کند و باعث افزایش قیمت گوشت و مرغ می‌شود. اولین دستور کار کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی رسیدگی به این قضیه بود.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با مسئولان واردکننده نهاده‌های دامی در کشور گفت: بحث درباره نهاده‌های دامی با حضور مسئولان وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در کمیسیون تشکیل شد. سیاست‌گذار و مصرف‌کننده نهاده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی است بنابراین باید برنامه‌ریز هم جهاد کشاورزی باشد، درحالی‌که وزارت صمت برای واردات نهاده‌ها ورود می‌کند. به همین علت تداخل در تاریخ ثبت سفارش‌ها و رسیدن محصول به وجود می‌آید. 
رشیدی بابیان این‌که وزارت جهاد تصمیم‌گیرنده است، اما باید اتخاذ تصمیم از کانال وزارت صمت باشد، افزود: گاهی ورود   وزارت صمت به توزیع نهاده‌های دامی یا اعمال سیاست‌های بازرگانی باعث تأخیر در توزیع نهاده‌ها می‌شود. اکنون کانال همچنان وزارت صمت است، اما جهاد کشاورزی باید تصمیم‌گیرنده باشد که تعیین کند چه مقدار و چه زمانی نهاده‌ها به کشور وارد شوند تا مجددا دچار ممیزی نشوند و کمبود آن باعث از بین رفتن ثبات بازار گردد. 
البته بالا رفتن قیمت ارز هم در بالا رفتن قیمت نهاده‌ها تأثیرگذار بود.
وی ادامه داد: در این جلسه مصوب کردیم سیاست‌گذاری و مدیریت در امر نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی با نظارت کمیسیون کشاورزی سپرده شود تا نهاده‌ها بموقع برسند و به‌درستی توزیع شوند. مدیریت در امر برنامه‌ریزی نهاده‌ها دچار مشکل بود و قرار شد وزارت جهاد مدیریت را به عهده بگیرد و وزارت صمت و بانک مرکزی هم با جهاد کشاورزی همکاری کنند. 
رشیدی اولویت دوم کمیسیون کشاورزی را مسئله آب عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد آب مصرفی کشور از منابع آب سطحی و زیرزمینی برای کشاورزی صرف می‌شود، یعنی بالاترین مصرف‌کننده آب کشور، بخش کشاورزی است، ولی اکنون مدیریت آب در دست این بخش نیست و   زیر نظر وزارت نیرو است. این مسئله باعث می‌شود درجاهایی چاه غیرمجاز ایجاد شود و یا درجاهایی که آب باید در دسترس قرار بگیرد، این اتفاق نیفتد و یا در مراکز تولیدی و کشاورزی کاهش تولید وجود داشته باشد که دلیل آن عدم مدیریت آب در دست بخش کشاورزی است. 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با تأکید بر مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت آب گفت: به علت بیشترین مصرف آب توسط بخش کشاورزی، جهاد کشاورزی باید حضور جدی برای مدیریت منابع آب داشته باشد. مصرف ۹۰ درصدی حجم بسیار بالایی در مصرف آب است و    ورود جهاد کشاورزی به این موضوع ضرورت دارد. وی در پایان سخنانش یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی گستره وسیعی از منابع طبیعی شامل جنگل‌ها، محیط‌زیست، باغبانی، شیلات، دامپروری و دامپزشکی را تشکیل می‌دهد، اما درعین‌حال وزارتخانه مظلومی است و خیلی مواقع تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و وابسته به وزارتخانه‌های دیگر است. هرچقدر بتوانیم به استقلال و تصمیم سازی وزارت جهاد کمک کنیم به امنیت غذایی و مدیریت منابع آب کشور کمک کرده‌ایم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.