اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با واکنش لازم رو به رو خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101431
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۴۱ |
مرتضی مکی کارشناس مسائل بین الملل:

اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با واکنش لازم رو به رو خواهد شد

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح فشار سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران پرداخت.
اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با واکنش لازم رو به رو خواهد شد

تلاش تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه علیه ایران با هدف افزایش فشار سیاسی است.
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح فشار سه کشور اروپایی در شورای حکام با همراهی آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران پرداخت و در پاسخ به اینکه پشت‌پرده و اهداف سیاسی غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران در آژانس چیست، اظهارکرد: تلاش تروئیکای اروپا برای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای افزایش تنش‌های سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و اروپا می‌باشد. با شروع جنگ روسیه و اوکراین، دوره پرتنش آغاز شد و اروپایی‌ها کوشیدند تا فشارهای سیاسی را افزایش دهند. در این مسیر پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نیز واکنش نشان دادند و کوشیدند تا زمینه گفت‌وگو در جهت احیای برجام را داشته باشند اما در عمل توانایی خنثی کردن خروج آمریکا از برجام را نداشتند. 
وی افزود: رخدادهای فلسطین و نوار غزه موجب شد تا روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپا وارد دوره جدیدی از تنش سیاسی شود. اروپایی‌ها همواره می‌کوشیدند تا اتهاماتی را به پرونده هسته‌ای ایران وارد کنند و با صدور بیانیه این اتهامات را تشریح کنند. مکی تصریح کرد: تنش‌های سیاسی، جنگ روسیه و اوکراین بر گفت‌وگوهای هسته‌ای سیاه انداخت. از طرفی دیگر ‌واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به دو قطعنامه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی ۱۸ ماه گذشته به صراحت مبرهن ساخت که جمهوری اسلامی ایران از مواضع و خطوط سیاسی خود کوتاه نمی‌آید و هر گامی که اروپایی‌ها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بردارند، با واکنش لازم رو به رو خواهند شد. 
کارشناس مسائل بین الملل در پایان این گفت‌وگو همچنین خاطرنشان کرد: در اجلاس فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شاهد شکاف میان مواضع اروپا و آمریکا بودیم. دولت بایدن تصور می‌کند که در فضای حال‌حاضر‌ و در مقام سخن، نباید روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را پرتنش سازد و برهمین اساس نیز فضای گفت‌‌وگوی‌ دیپلماسی را باز قرار داده است. بخشی از این سیاست روابط آمریکایی‌ها به موقعیت متزلزل دولت بایدن بر می‌گردد. دولت بایدن می‌کوشد تا در پنج ماهه باقی مانده انتخابات خود، موقعیت خود را حفظ کند. در مقابل اروپایی‌ها درصدد آنند که نسبت به پیشرفت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دهند و بر همین اساس است که پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را دردستورکار خود قرار دادند. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.