اقتصاد فرهنگ در دستورکار بهارستان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 81305
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۱۷ |
غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

اقتصاد فرهنگ در دستورکار بهارستان

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در تشریح اعتبارات حوزه فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار‌کرد: همواره از اهمیت فرهنگ یاد می‌شود اما در عمل توجه لازم به این حوزه شکل نمی‌گیرد. اگر باورمان این است که فرهنگ، ریشه و اساس است باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. فرهنگ، سرچشمه تمامی تحولات ازجمله تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
اقتصاد فرهنگ در دستورکار بهارستان

گروه سیاسی
غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» در تشریح اعتبارات حوزه فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار‌کرد: همواره از اهمیت فرهنگ یاد می‌شود اما در عمل توجه لازم به این حوزه شکل نمی‌گیرد. اگر باورمان این است که فرهنگ، ریشه و اساس است باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. فرهنگ، سرچشمه تمامی تحولات ازجمله تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. وی افزود: برای آنکه بتوانیم از ظرفیت فرهنگ به درستی استفا‌ده کنیم، باید نسبت به الزامات حوزه فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم. در سال ۱۴۰۰ سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور بسیار کم بود و دراین راستا انتظار می‌رفت که در سال ۱۴۰۱ این سهم افزایش پیدا کند که متأسفانه چنین افزایشی صورت نگرفت. 
منتظری تصریح کرد: تلاش‌های بسیار خوبی انجام‌شده و در کلیات به اعتبارات حوزه فرهنگی توجه شد اما این میزان پاسخگوی نیاز واقع نشد. اکنون در حوزه ورزش، گردشگری، سینما و تئاتر با مشکل روبه‌رو هستیم و انتظارمان این است که چنین بخش‌هایی موردتوجه قرار بگیرند و تقویت شوند. 
نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی به همکاری کمیسیون تلفیق می‌کوشد تا تغییرات در حوزه اعتبارات بخش فرهنگی را چه‌بسا کم، رقم بزند. نگاه کمیسیون رقم زدن فرصتی برای گفتمان با شخص رئیس‌جمهور و دستگاه‌های متولی فرهنگ است. ممکن است نتیجه این گفتمان در سال جاری چندان تعیین‌کننده نباشد اما در سال‌‌های آتی مؤثر خواهد بود. وی یادآور شد: معاون رئیس‌جمهور پیرامون تخصیص اعتبار به بخش فرهنگ وعده داده است و عنوان کرده که بخش فرهنگ در سال جاری متفاوت دیده خواهد شد. اکنون که در جنگ نرم قرار داریم، باید به حوزه فرهنگ و رسانه توجه ویژه داشته باشیم. امروز دشمن از ظرفیت فرهنگ و رسانه برعلیه ما استفاده می‌کند و ضرورت دارد در این راستا ظرفیت کافی و اقدامات لازم را داشته باشیم. 
او متذکر شد: تولیدات و اثرهای فاخر بسیاری در دستورکار قرار دارند که نیازمند تخصیص اعتبار و بودجه‌اند و حال به سبب نبود اعتبارات به طول انجامیده‌اند. بدیهی است که مشکلات کشور را می‌دانیم و به خوبی موضوعات را درک می‌کنیم اما انتظارمان توجه و تقویت به حوزه فرهنگی کشور توأم با دیگر مسائل است. 
منتظری گفت: مجلس شورای اسلامی موضوعات مربوط به فرهنگ را در دستورکار قرار داده است. همچنین کمیسیون فرهنگی با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات، طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع فرهنگی را در دستورکار قرار داده‌اند. هدف این است که مشکلات حوزه فرهنگی را در عمل کاهش دهیم. خوشبختانه کلیات این طرح در کمیسیون به تصویب رسیده و پس از اتمام بررسی بودجه وارد مرحله جزئیات خواهد شد. وی در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: طرح اقتصاد فرهنگ، خلأهای حوزه فرهنگی را رفع خواهد کرد و توجه جدی به آفرینش‌های‌ هنری خواهد داشت.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.