اقتصاد دریامحور در سه سال گذشته توسعه چشمگیری داشته است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94771
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۱۳ |
اسماعیل حسین‌زهی عضو کمیسیون عمران مجلس:

اقتصاد دریامحور در سه سال گذشته توسعه چشمگیری داشته است

اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اتخاذ سیاست‌های اقتصاد دریامحور‌ پرداخت و درخصوص چگونگی کشف ظرفیت‌های جدید و افزایش سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی عنوان کرد.
اقتصاد دریامحور در سه سال گذشته توسعه چشمگیری داشته است
اسماعیل حسین‌زهی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم اتخاذ سیاست‌های اقتصاد دریامحور‌ پرداخت و درخصوص چگونگی کشف ظرفیت‌های جدید و افزایش سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی عنوان کرد: جمعیت قابل‌توجهی از مردم دنیا در شهرهای نزدیک به دریا یا اطراف سواحل زندگی می‌کنند. براین اساس می‌توان اظهارداشت که توسعه اقتصاد دریامحور یک ضرورت است و می‌بایست تحقق یابد. 
وی درخصوص توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به توسعه اقتصاد دریامحور در جریان بررسی برنامه پنج ساله هفتم توسعه افزود: مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود به موضوع اقتصاد دریامحور تأکید داشتند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در راستای بیانات و تذکرات ایشان در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه موضوع توسعه اقتصاد دریامحور و لزوم اتخاذ سیاست‌ برای کشف ظرفیت‌های این حوزه را موردتوجه قراردادند. امیدواریم شورای نگهبان این مهم را به تایید برساند و به‌زودی شاهد توسعه اقتصاد با محوریت دریا باشیم. 
حسین زهی تصریح کرد: مقام معظم رهبری همواره به توسعه اقتصاددریا محور تأکید داشتند و دراین‌باره به توسعه سواحل مکران نیز اشاره کردند. اگرچه تحقق این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه می‌باشد اما درآینده‌ای نه‌چندان دور نتیجه قابل‌توجهی را رقم خواهد زد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور توسعه اقتصاد دریاهای کشور می‌توانیم از چندین روش بهره بگیریم؛ نخست می‌توانیم دریاها را به‌عنوان منبع آبرسانی به شهرهایی که تنش آبی دارند، در نظر بگیریم. افزون بر این از آبرسانی دریاها می‌توان برای گسترش ظرفیت‌های بخش کشاورزی نیز بهره گرفت. 
او بابیان اینکه حمل‌ونقل دریایی ارزان‌قیمت خواهد بود، متذکر شد: حمل‌ونقل کالا از مسیر دریاها دیگر مؤلفه قابل‌توجه است چراکه حمل‌ونقل آبی درآمد قابل‌توجهی را برای کشور رقم خواهد زد. 
وی یادآور شد: ضرورت دارد تا همواره بیانات و تذکرات مقام معظم رهبری را  سرلوحه قرار دهیم و از ظرفیت‌ دریاها به بهترین شکل ممکن بهره بگیریم. 
نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت‌آباد و کورین همچنین ادامه داد: خوشبختانه طی دو سه سال اخیر اقتصاد دریامحور توسعه قابل‌توجهی پیداکرده و بیش‌ازپیش تقویت‌شده است. پیش‌تر اهتمام چشم‌گیری نسبت به این حوزه وجود نداشت و اقتصاد دریا مغفول مانده بود. 
وی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: علی‌رغم آنکه توسعه اقتصاد دریامحور جهش‌یافته اما همواره معتقدیم که این میزان کافی نیست و می‌بایست بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد. خوشبختانه ظرفیت‌های این مهم موجود است و توانایی‌های بسیاری در بخش کشتی‌سازی وجود دارد. در بندرعباس قریب به ۳ کارخانه کشتی‌سازی وجود دارد که می‌توان با تقویتشان به تولید و ساخت کشتی در منطقه پرداخت و دانش این حوزه را انتقال داد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.