افشاهای صوتی و تصویری! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 42623
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۶:۳۹ |
«رسالت» به بهانه افشای فایل صوتی ظریف بررسی می‌کند

افشاهای صوتی و تصویری!

طی روزهای اخیر انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف باعث ایجاد حواشی بسیاری در سطح جامعه شد و بسیاری از مسئولان و حتی مقامات خارجی نیز به اظهارات وزیر امور خارجه واکنش نشان دادند.
افشاهای صوتی و تصویری!

سعید نوروزی
طی روزهای اخیر انتشار یک فایل صوتی از محمدجواد ظریف باعث ایجاد حواشی بسیاری در سطح جامعه شد و بسیاری از مسئولان و حتی مقامات خارجی نیز به اظهارات وزیر امور خارجه واکنش نشان دادند. عمده انتقادات به ظریف درخصوص صحبت‌های خلاف واقع وی به نسبت حاج قاسم سلیمانی بوده است. جایی که او سعی می‌کند دوگانه‌ دیپلماسی – میدان را ایجاد کند. در مورد اینکه این فایل صوتی چگونه سر از شبکه سعودی درآورده و منتشر شده سؤالات بسیاری وجود دارد! ازجمله اینکه چگونه امکان دارد یک صوت محرمانه به‌سادگی به دست خبرنگاران ضدانقلاب برسد و هیچ نهادی مسئولیت آن را بر عهده نگیرد؛ در این خصوص از بحث نفوذ تا مسائل انتخاباتی مطرح است. اما انتشار این فایل جنجالی موجب شد نگاهی داشته باشیم به این دست مواردی که منتشر و اتفاقاتی را در پی داشته است:
 انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در مورد اعدام منافقین
در مردادماه سال ۱۳۹۵ بود که سایت رسمی آیت‌الله حسینعلی منتظری، فایل صوتی از سخنان او را درباره اعدام منافقین (که آن‌ها از این ماجرا به عنوان زندانیان سیاسی نام می‌برند) در سال ۱۳۶۷ منتشر کرد.فایل صوتی منتشرشده مربوط به ۲۴ مردادماه ۱۳۶۷ و جلسه‌ای با حضور حسینعلی نیری به عنوان حاکم شرع وقت، مرتضی اشراقی دادستان وقت، مصطفی پورمحمدی به عنوان نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین و ابراهیم رئیسی معاون وقت دادستان کشور بود. انتشار این فایل صوتی باعث حواشی و اظهارنظرهای گوناگونی از سوی مسئولان و چهره‌های سیاسی ازجمله سیدحسن خمینی شد.ماجرا به آنجا برمی‌گردد که مسعود رجوی در سال ۱۳۶۷ از صدام می‌خواهد حالا که نظام قطعنامه را پذیرفته، از سازمان منافقین پشتیبانی کند تا به جمهوری اسلامی حمله شود. درنتیجه سازمان با برنامه‌ریزی و حساب روی نیروهایشان در زندان‌های کشور، که وفادار به رجوی و حتی وصل بودند، آماده حمله به ایران شده تا این زندانیان دست به آشوب بزنند و نهایتا به ارتش آزادی‌بخش سازمان ملحق شوند. عملیات منافقین با شکست روبه رو می‌شود اما ازآنجایی‌که اخبار شکست عملیات فروغ جاویدان به بعضی از زندان‌ها نرسیده بود بعضی شورش‌ها سر ساعت انجام شد. نظام نیز بعد از عملیات مرصاد متوجه شد که عده‌ای در زندان‌ها هستند که آماده بودند به سازمان مجاهدین ملحق شوند و در جهت نابودی حکومت کار کنند. بعدازآن رهبری نظام موضعی اتخاذ کرد یک موضع انسان دوستانه بود. حضرت امام (ره) دستور می‌دهد با تمامی زندانیان صحبت شود و هرکس ابراز وفاداری کرد و از رفتار خود پشیمان نبود حکمش اعدام است و هرکس ابراز برائت کرد، به زندان منتقل شود و دوره محکومیت قانونی خود را طی کند.
با گذشت سه دهه از آن ماجرا، سایت رسمی آیت‌الله منتظری، صوتی منتشر می‌کند که چندان با واقعیت همخوانی ندارد! یعنی نگاهی که آیت‌الله منتظری داشته‌اند نگاهی اشتباه بوده و اتهامات بی‌اساسی را به امام خمینی (ره)، حاج احمد خمینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد می‌كند. همچنین در آن فایل، آیت‌الله منتظری در صحبت‌های خود به نامه‌هایی هم که درباره این موضوع به حضرت امام نوشته اشاره دارد و به جزئیات مطرح‌شده در این نامه‌ها می‌پردازد و می‌گوید که همه نزدیکانش با نامه نوشتن به حضرت امام مخالف بوده‌اند. در فایل مطرح می‌شود که وی پس از نامه‌ها با برخی مسئولان قضائی ازجمله ابراهیم رئیسی دیدار می‌کند تا در خصوص آن رایزنی کند.اما مسئله‌ای که پس از انتشار این صوت محرمانه به میان آمد؛ این بود که هدف از آن چیست؟! برخی هدف را یادآوری و مسائل سال ۱۳۶۷ اعلام کردند که اتفاقا این صوت در سالگرد آن منتشر شد اما به‌نظر می‌رسید ماجرا مربوط می‌شود به سید ابراهیم رئیسی! می‌توان گفت در حقیقت هدف اصلی این فایل صوتی چند ماه بعد از انتشارش یعنی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ نمایان شد. آنجایی که برخی جریانات با موج‌سواری روی اعدام منافقین از آن علیه رئیسی سوءاستفاده کردند؛ حتی حسن روحانی همان زمان و در جریان برنامه‌های انتخاباتی خود، از کلیدواژه اعدام استفاده و رقیب خود را متهم به دیوارکشی کرد.
انتشار تصاویر سعید امامی و همسرش
۲- انتشار تصاویر سعید امامی و همسرش نیز یکی دیگر از فایل‌هایی بود که پخش آن با جنجال‌های فراوانی همراه بود. سعید امامی، معاون وزیر اطلاعات در دوران وزارت علی فلاحیان بود. نام او زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که به عنوان متهم اصلی جنایات موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای معرفی شد. قتل‌های زنجیره‌ای، مجموعه جنایاتی بود که طی آن برخی نویسندگان و فعالان سیاسی ازجمله داریوش فروهر و محمد مختاری به قتل رسیدند. در زمان وقوع قتل‌های زنجیره‌ای، سعید امامی در وزارت اطلاعات مشاور بود. این وزارتخانه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۷۷ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گروهی از اعضای وزارت اطلاعات مسئول قتل‌های زنجیره‌ای بوده‌اند و سعید امامی ازجمله آن افراد بوده است. امامی پنجم بهمن همان سال بازداشت شد. نهایتا ۳۰ خرداد ۱۳۷۸، خبر درگذشت سعید امامی در بیمارستان لقمان تهران منتشر شد و روز بعد، محمد نیازی از مسئولان وقت سازمان قضائی نیروهای مسلح اعلام کرد که سعید امامی به عنوان مسئول اصلی قتل‌های خودسرانه، در زندان اوین و با خوردن داروی نظافت خودکشی کرده‌ است. او گفت که با توجه به مدارک موجود و اعتراف‌های صریح سعید امامی، وی هیچ‌گونه راه فراری نداشته و اگر با این اتهامات به دادگاه می‌رفت حکمش اعدام بود. درباره فیلم‌های بازجویی منتسب به وزارت اطلاعات از همسر سعید امامی و همکارانش که بعد از قتل‌های زنجیره‌ای در اینترنت پخش شد همواره مسائل و پشت‌پرده‌هایی مطرح بوده است که چگونه و توسط چه جریانی به بیرون درز پیدا کرد.
یک شنبه سیاه
ماجرای یک‌شنبه سیاه یا همان استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار و رفاه اجتماعی که با انتشار یک فایل در صحن علنی مجلس به درگیری لفظی محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی در بهمن‌ماه ۱۳۹۱ ختم شد نیز مورد دیگری از افشا شدن فایل‌ها می‌باشد. در جریان این استیضاح احمدی‌نژاد، برادران لاریجانی و خصوصا شخص فاضل لاریجانی را به سوءاستفاده از قدرت در فعالیت‌های اقتصادی متهم کرد و درنتیجه این رفتار ناپسند، صحن مجلس دچار یک انفجار شد و این جدال آن‌قدر بالا گرفت که احمدی‌نژاد مجلس را ترک کرد.
 انتشار فایل صوتی فرماندهان سپاه
۴- پخش یک فایل از صحبت‌های جلسه معروف سال ۱۳۶۳ فرماندهان سپاه پاسداران توسط شبکه بی‌بی‌سی با عنوان کودتای‌خزنده در سپاه، در سال ۱۳۹۹، نیز باعث جنجال‌ها و حواشی بسیار شد. مستند ۴۷ دقیقه‌ای که بی‌بی‌سی فارسی مدعی شده بود به ماجرای ۵ آذر سال ۱۳۶۳ پادگان ولی‌عصر و منطقه ۱۰ سپاه می‌پرداخت. آن گونه که در این مستند اعلام‌شده بود، این جلسه بعد از عملیات خیبر در تابستان بوده که جمعی از چهره‌های سپاه و مشخصا فرماندهان تیپ ۱۰ سیدالشهدا، برای انعکاس نگرانی‌هایشان نامه‌ای ۹۰ صفحه‌ای به مسئولان ارشد کشور نوشته بودند. این نامه پس از دست به دست شدن از آیت‌الله منتظری به آیت‌الله هاشمی و درنهایت محسن رضایی می‌رسد و او با ترتیب دادن جلسه‌ای در جمع معترضین حاضر می‌شود و در این جلسه اختلاف نظرها و بحث‌هایی پیرامون مدیریت جنگ پیش می‌آید. سازندگان مستند ادعا داشتند که این ماجرا برای اولین‌بار توسط این رسانه منتشر شده و حقایقی را افشا می‌کند، درحالی‌که متن مکتوب صوت و ماجرای پادگان ولی‌عصر بارها در اثر نویسندگانی همچون سید محمد ابوترابی و دیگران منتشر یا در مصاحبه فرماندهان دفاع‌مقدس به آن اشاره شده ‌بود. با این حال  هیچ‌گاه مشخص نشد این صوت چگونه به دست بی‌بی‌سی رسیده است!

نویسنده : سعید نوروزی |
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.