افزایش قیمت خودرو متأثر از نرخ ارز است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78180
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۱۲ |
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو:

افزایش قیمت خودرو متأثر از نرخ ارز است

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودر‌و در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد پرداخت و  بیان کرد: افزایش قیمت خودرو ارتباطی باعرضه خودرو در بورس کالا ندارد. به منظور بررسی علت افزایش قیمت خودرو، ضرورت دارد تا آخرین اخبار حوزه خودرو را بررسی کنیم؛ طی دو هفته اخیر اعلام‌شده که تولید کشور در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیداکرده است.
افزایش قیمت خودرو متأثر از نرخ ارز است

امیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودر‌و در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد پرداخت و  بیان کرد: افزایش قیمت خودرو ارتباطی باعرضه خودرو در بورس کالا ندارد. به منظور بررسی علت افزایش قیمت خودرو، ضرورت دارد تا آخرین اخبار حوزه خودرو را بررسی کنیم؛ طی دو هفته اخیر اعلام‌شده که تولید کشور در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیداکرده است. همچنین تولید بخش خصوصی نیز در مقایسه با گذشته از افزایش ۲/۵ برابری برخوردار شده است.  وی افزود: به تازگی وزیر صنعت درباره واردات خودرو اعلام موضع داشت و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از تخصیص ارز خبر داد. افزون براین بورس کالا نیز با اتفاقاتی همراه بوده است؛ به طورمثال خودرو هایما به قیمت پایه عرضه و فروخته‌شده است. این امر نشان‌دهنده این است که عرضه خودرو در بورس کالا به تعادل رسیده است. 
کاکایی تصریح کرد: گروه خودروسازی بهمن و کرمان موتور اعلام داشته‌اند که محصولات خود را به صورت دم قسط عرضه خواهند کرد. کلیه این عوامل نشان‌دهنده تعادل در بورس کالا است. خودرو ۲۰۷ در بورس حدود ۵۰ میلیون پایین‌تر از بازار آزاد در بورس کالا عرضه شد. بنابراین عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش قیمت در بازار خودرو نشده است. این در حالی است که تعداد محدودی در بورس کالا عرضه‌شده است. کارشناس صنعت خودرو همچنین خاطرنشان کرد: از منظر عرضه اخبار خوبی در بازار خودرو محاوره شده و اتفاقات خوبی در جریان است. حال ممکن است مطرح شود که علت افزایش قیمت خودرو در بازار چیست؟ پاسخ این پرسش بسیار ساده است، امروز مهم‌ترین علت افزایش قیمت خودرو، افزایش نرخ ارز است. 
او متذکر شد: نرخ دلار افزایش پیداکرده و در چنین شرایطی دور از باور نیست که قیمت خودرو افزایش پیدا کند. به سبب افزایش نرخ ارز خودروهایی که طی ماه‌های گذشته قیمت ثابتی داشته‌اند، به‌یک‌باره دچار افزایش قیمت شده‌اند. 
وی ابراز کرد: بورس کالا برای اکثریت خودروها نیست و تنها تعداد محدودی از خودروها در این بازار عرضه می‌شوند. بنابراین بورس کالا نمی‌تواند عامل افزایش قیمت خودرو در بازار باشد. 
  افزایش قیمت خودرو موجب خرید و فروش بیش‌تر این بازار‌ نخواهد شد
کاکایی گفت: افزایش قیمت خودرو در بازار متأثر از روند اقتصادی و شرایط فعلی حاکم بر بازار بورس است. همچنین به سبب افزایش نرخ ارز، کالاهای سرمایه‌ای همچون خودرو تحت تأثیر قرارگرفته‌اند. همچنین به سبب تورم بخش تولید است که قیمت خودرو از افزایش برخوردار شده است. در این میان گاه ممکن است قیمت خودرو ثابت بماند و گاه ممکن است دچار افزایش یا کاهش شود اما به طورکل انتظار افزایشی وجود دارد. این انتظار از ابتدای سال جاری مطرح شد و حال نیز به نظر می‌رسد تا پایان سال تداوم داشته باشد. 
وی اظهارکرد: شاخص قیمت خودرویی طی یک سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است. این به معنای آن است که افزایش خودرو در شرایط حال حاضر امری طبیعی است چراکه تورم حدود ۴۰درصد تخمین می‌شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت متذکر شد: افزایش قیمت خودرو به معنای افزایش میزان خرید و فروش نیست. به طورمثال با افزایش قیمت سکه هیچ‌گاه خرید و فروش آن بیش‌تر نمی‌شود. بنابراین در شرایط حال حاضر افزایش قیمت خودرو، منجر به افزایش میزان خرید و فروش نمی‌‌گردد. 
او در‌ پایان این گفت‌وگو عنوان کرد: افزایش قیمت خودرو به سبب عرضه خودرو در بورس کالا نیست و با مسائل اقتصادی کشور ارتباط دارد. همان‌طور که در ابتدای گفت‌وگو گفته شد، یکی‌از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت خودرو، بالا رفتن نرخ ارز است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.