افزایش امیدها به روزهای سبز بورس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60384
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۵۰ |
رشد مستمر بورس نیاز به بازگشت اعتماد سهامداران دارد

افزایش امیدها به روزهای سبز بورس

بورس دیروز معاملات خود را با سبزپوشی شروع کرد. طی دو روز گذشته شاخص کل وارد محدوده یک‌میلیون و 200 هزار واحدی شده است اما دیروز شاخص بورس با رشد 6 هزار واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 281 هزار واحدی قرار گرفت.
افزایش امیدها به روزهای سبز بورس

نفیسه امامی
بورس دیروز معاملات خود را با سبزپوشی شروع کرد. طی دو روز گذشته شاخص کل وارد محدوده یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شده است اما دیروز شاخص بورس با رشد ۶ هزار واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحدی قرار گرفت.
مهم‌ترین دلیل ریزش این روز‌های بورس از نگاه کارشناسان به عدم اطمینانی بازمی‌گردد که در بین فعالان و سرمایه‌گذاران بورس ایجادشده و منجر به خروج نقدینگی شده است. بازار در شرایط فعلی برای رشد مستمر به‌شدت نیاز به بازگشت اعتماد سهامداران دارد تا تحت تأثیر آن با ورود نقدینگی به بازار، حجم و ارزش معاملات بالا رفته و رشد بورس تضمین شود.
آغاز رشد شاخص در روز گذشته ازنظر بعضی از تحلیلگران می‌تواند این سیگنال که نقدینگی تا حد ممکن از بازار خارج‌شده و اکنون سهامداران می‌توانند آرام‌آرام به بورس بازگردند را مخابره نماید.
بازار سرمایه از زمان استقرار دولت سیزدهم در کانون توجه تصمیم گیران قرارگرفته است و دستورالعمل‌های متعددی هم در جهت حمایت از آن ابلاغ گردیده اما هنوز نتایج آن در بورس نمایان نشده است. بازار سرمایه به‌عنوان مکانی که نقدینگی‌های سرگردان می‌توانند به آن سرازیر شوند، درنظر گرفته می‌شود و در شرایط فعلی به دلیل افت‌های اخیر، سهم‌ها ارزندگی زیادی پیداکرده و بازار آمادگی برای جذب سرمایه‌های نقدی دارند. 
قیمت سهام در کف قیمتی قرار دارند زیرا نماد‌ها با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی افزایش نرخ نیمایی و نرخ‌های فروش شرکت‌ها باقیمت‌های دو سال گذشته معامله می‌شوند و می‌توانند سرمایه‌گذاران را ترغیب به خرید مناسب کنند.
 بازار منتظر تصمیم دولت و مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰
همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به این‌که بنگاه‌ها و عملکرد آن‌ها در بازار سرمایه و سازمان بورس اوراق بهادار دارای مشکلی نیست، گفت: آنچه که اکنون باعث عدم رونق در بازار سرمایه شده در حوزه تولید است، زیرا علی‌رغم شعارهای زیادی که داده شد، هنوز مشکلات زیادی در عرصه تولید وجود دارد، به‌عنوان نمونه وقتی بنگاه اقتصادی مجبور به قیمت‌گذاری دستوری می‌شود و محصول خود را به کمتر از قیمت تمام‌شده می‌فروشد، وضعیت سهام آن بنگاه در بازار سرمایه نیز با مشکل مواجه می‌شود.
وی ادامه داد: ما نیاز به تغییر سیاست در حوزه تولید داریم تا موانع رفع شوند. تا زمانی که وضعیت اقتصاد و بنگاه‌ها بهبود پیدا نکند، وضعیت بازار سرمایه هم با مشکل مواجه می‌شود. بازار سرمایه همواره آینه‌ای از تصمیمات دولت در سطح اقتصاد کلان را نشان می‌دهد. 
وی با اشاره به روند صعودی که دیروز با رشد چند هزار واحدی شاخص همراه بود افزود: بازار منتظر تصمیم دولت و مجلس در لایحه بودجه سال آینده است. اگر این لایحه فشار قابل‌ملاحظه‌ای را به بخش اقتصاد و بنگاه‌ها وارد نکند و رونق تولید را به همراه داشته باشد، می‌توان به آینده بازار سرمایه امیدوار بود. 
دارابی با ارائه پیشنهاداتی برای خرید سهام در این روزهای بازار گفت: سهام شرکت‌هایی که بنیاد قوی دارند و وضعیت آن‌ها علی‌رغم همه دشواری‌ها، پایدار است، انتخاب شوند به‌عنوان نمونه می‌توان به گروه‌های پتروشیمی، معدنی، فلزات و بیمه اشاره کرد. سرمایه‌گذاران سهام خود را به این امید که مجموع سیاست‌های کشور به نفع تولید هدایت می‌شود، نگهداری کنند. 
این کارشناس بورس درباره وضعیت خروج سرمایه از بازار بیان کرد: نقدینگی به علت نگرانی‌های آتی از بازار خارج می‌شود و چنانچه سرمایه‌گذاران به وضعیت بازار امیدوار باشند به آن بازمی‌گردند. 
دارابی درباره سیگنال‌های مثبت مذاکرات و تأثیر آن بر بورس گفت: درصورتی‌که مذاکرات به نتیجه برسد تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بر اقتصاد ما تأثیر دارد و ۸۵ درصد از مشکلات اقتصادی کشور داخلی است. اگر بتوانیم مشکلات درونی خود را رفع کنیم، اثرات تحریم به‌تدریج کاسته می‌شود. بخش عمده‌ای از مشکلات فعلی ناشی از نقاط ضعف ماست. تحریم‌ها بر اساس نقاط ضعف کشورها طراحی می‌شوند و اگر این ضعف‌ها برطرف شوند اثرات تحریم هم کاسته می‌شود.
 شفافیت، مؤلفه تأثیرگذار در بازار
حامد فقرایی دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه به «رسالت» گفت: درصورتی‌که شاخص در محدوده یک‌میلیون و ۳۰۰ هزارتا یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار واحد تثبیت شود، می‌توان به بازگشت شاخص به روند رو به رشد امیدوار شد. ضمن این‌که باید حجم معاملات هم افزایش پیدا کند. بالا رفتن حجم معاملات همراه با روند صعودی بازار می‌تواند چشم‌اندازی برای ایجاد رشد در بازار محسوب گردد. 
وی اضافه کرد: در معاملات دو روز قبل و روز پنجم بهمن، ما شاهد خروج بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بازار بودیم. این اقدام نشان‌دهنده آن است که بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاران به علت ناامیدی از بازار در محدوده یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تصمیم به خروج از بازار گرفتند. به‌طور اصولی بازار سرمایه از نقطه‌ای آغاز به بازگشت می‌کند که اوج ناامیدی مردم به سمت روند مثبت در بازار حرکت کند. 
وی بابیان این‌که دوره فعلی بازار سرمایه متفاوت‌تر از دوره‌های قبلی است، افزود: بسیاری از پیش‌بینی‌هایی که برای بازار می‌شود بر اساس اتفاقات تاریخی است اما سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با دیگر سال‌ها متفاوت بود و تصمیم‌گیری بر مبنای گذشته پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. 
فقرایی با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بورس در هفته‌های آتی گفت: اکنون ما به پایان سال نزدیک می‌شویم و بودجه تعیین تکلیف می‌شود، ضمن این‌که مذاکرات را هم پیش‌روداریم. درصورتی‌که نتایج این رویدادها شفاف شود، می‌توان برای ارزندگی شرکت‌های بازار سرمایه تصمیم‌گیری کرد و رشد و کاهش ارزش سهام آن‌ها را پیش‌بینی نمود.  وی درباره تصمیمات اخیر دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه گفت: بعضی از این تصمیمات درواقع بازگشت به شرایط قبل بوده‌اند. نباید سیاست‌های رفت و برگشتی مانند تعیین نرخ سوخت پتروشیمی‌ها اخذ شود. تصمیمی که هنوز نهایی نشده و منتشر می‌شود و نهادهای مختلف درباره آن اظهارنظر می‌کنند باعث بالا رفتن ریسک در بازار می‌شود. 
این کارشناس بورس تأکید کرد: باید دولت به جمع‌بندی نهایی در سیاستی  برسد و یک‌بار آن را اعلام و اجرا کند. کارشناسان بازار برای پیش‌بینی آینده نیاز به فاکتورهایی دارند و وقتی تعداد این فاکتورها زیاد می‌شوند، قدرت تصمیم‌گیری سلب می‌گردد.  فقرایی در پایان بابیان این‌که اکنون بازار تا حدودی به روند صعودی بازگشته است، گفت: آنچه‌که به وضعیت بازار کمک می‌کند موضوع شفافیت است. هرچقدر روند بازار شفاف‌تر باشد، قیمت‌گذاری‌ها با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد و تعیین ارزش ذاتی، ارزندگی بورس و تصمیم‌گیری نهایی به فرآینده ساده‌ای تبدیل می‌شود. شفافیت در حال بازگشت به بازار است و می‌تواند شرایط بهتری برای بازار به همراه بیاورد.  

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.