اعلام قیمت کالاهای خوراکی و مبارزه با سودجویی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 54017
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۷:۰۲ |
قیمت ۲۵ قلم کالای اساسی مورد نیاز خانوارها اعلام شد

اعلام قیمت کالاهای خوراکی و مبارزه با سودجویی

پیرو مصوبه جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور، قیمت ۲۵ کالای اساسی مورد نیاز خانوارها اعلام شد. در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده بود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط، قیمت کالاهای اساسی را طی  24 ساعت آینده محاسبه و اعلام کنند.
اعلام قیمت کالاهای خوراکی و مبارزه با سودجویی

گروه اقتصادی
پیرو مصوبه جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رئیس جمهور، قیمت ۲۵ کالای اساسی مورد نیاز خانوارها اعلام شد. در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده بود وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری سایر نهاد‌های مرتبط، قیمت کالاهای اساسی را طی  ۲۴ ساعت آینده محاسبه و اعلام کنند.
ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه با اعلام آماده‌سازی پلتفرمی برای اعلام قیمت کالاهای خوراکی، گفته بود: «قیمت ۲۷ قلم کالای خوراکی از محصولات لبنی، میوه و تره‌بار، برنج، ماکارونی، حبوبات، گوشت و… اعلام می شود، در شرایطی که برخی از اقلام مانند مرغ، تخم‌مرغ، روغن و برخی از محصولات لبنی قیمت مصوب دارند و تا زمانی که قیمت مصوب آنها تغییر نکند، ثابت می‌مانند.»
به گفته زارع، برای محصولاتی که قیمت مصوب ندارند، محدوده قیمتی موجود در بازار تعیین می‌شود تا مردم بتوانند با آگاهی بیشتر از قیمت‌ها، کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند، زیرا اگر مردم از محدوده قیمتی کالایی که قصد خرید آن را دارند، آگاه شوند گرانفروشی آشکار خواهد شد.  
هدف جلسه ستاد تنظیم بازار در احصای قیمت از مهمترین کالا‌های ضروری و اقلام پرمصرف خانوار توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، جلوگیری از قیمت‌گذاری سلیقه‌ای برخی فروشندگان و نوسانات بازار و امکان اعمال قانون درخصوص متخلفین است تا به این واسطه افراد سودجو و فروشندگان متخلف شناسایی و به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند. وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرده است هرگونه تغییر قیمت در اقلام خوراکی از طریق پایگاه اطلاع رسانی این وزارتخانه به اطلاع مردم خواهد رسید.
 اعلام قیمت ۲۵ کالای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی
 نوسان قیمت‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های امروز مردم به خصوص دهک های  متوسط و پایین جامعه محسوب می شود به طوری که صعود کم‌سابقه نرخ تورم از سال گذشته تا به امسال منجر به حذف بعضی از اقلام خوراکی به خصوص گوشت و لبنیات از سفره خانواده ها شده  و به عاملی برای درک افزایش بیشتر سطح عمومی قیمت کالا و خدمات برای مردم تبدیل شده است.
مدیریت و کنترل قیمت اقلام اساسی مورد نیاز خانواده ها نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای ساماندهی این وضعیت است. به همین علت ستاد هماهنگی اقتصادی دولت  قیمت ۲۵ قلم خوراکی را منتشر کرد تا مصرف‌کنندگان با آگاهی از محدوده قیمتی، کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
  تورم سالانه ۴۵/۴ درصدی مهرماه
مرکز آمار جزئیات نرخ تورم در مهرماه ۱۴۰۰ را منتشر کرد که بر این اساس هر سه نرخ تورم نقطه‌ای، ماهانه و سالیانه کاهشی بوده است. این مرکز تورم سالانه مهر امسال را با وجود چهار دهم درصد کاهش، ۴۵/۴ درصد اعلام کرد. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن را نشان می‌دهد. 
بنا بر اطلاعات ارائه‌ شده توسط این مرکز، نرخ تورم نقطه ای ماه مهر با ۴/۵ درصد کاهش به ۳۹/۲ درصد رسیده است. تازه‌ترین اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد خانواده‌ها در مهر سال ۱۴۰۰ با وجود کاهش تورم، برای تهیه ملزومات خود همچنان ۳۹/۲ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته پول پرداخته‌اند.
تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» پنج درصد و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» سه درصد اعلام شده است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در مهرماه امسال بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشکبار» (موز، انگور و طالبی)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ،  پنیر و ماست پاستوریزه)، و گروه «ادویه و چاشنی» (رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی) برآورد شده است.
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تغییرات شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در سال جاری، افزایش شدید شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست که به تورم غذایی نامگذاری می شود. تاثیر تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و تورم غذایی بر دهک‌های پایین درآمدی بیش از دهک‌های بالای درآمدی است چرا که بخش عمده‌ای از سبد هزینه خانوارهای کم‌درآمد در محدوده تامین نیازهای اولیه خانوارها یعنی شامل هزینه‌های خوردنی و آشامیدنی آنها می‌شود.
افزایش نرخ تورم و موج مهارنشدنی گرانی، علاوه بر کم درآمدها، گریبان طبقه متوسط را نیز گرفته است و منجر به  ایجاد نگرانی برای گروه‌های کم‌درآمد و آسیب پذیر برای تامین کالاهای اساسی شده است. پیش از این قاسم علی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران، از کاهش ۳۵ درصدی فروش مواد غذایی بر اساس آمار فروش در ۵ ماه و نیم اول امسال در مقایسه با  ۵ ماه و نیم سال گذشته خبر داده بود.
به گفته وی مجموعه‌ای از عوامل از جمله گرانی و نبودن مراسم‌های عروسی و عزا باعث افت ۳۵ درصدی فروش محصولات غذایی شده است.
بازار مواد غذایی متفاوت از هر بازار دیگری از جمله خودرو، طلا و ارز است زیرا هر چقدر هم قیمت کالاهای خوراکی افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد، چون زندگی انسان به استفاده از این کالاها وابسته است. با توجه به اهمیت استفاده و بهره مندی از کالاهای خوراکی، کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی و معیشت اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس می کنند.
گزارش های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم در حوزه مواد‌غذایی همچنان بالاتر از سایر بخش‌هاست. به همین علت با توجه به اهمیت این مسئله انتظار می رود با وجود شعارهای دولت سیزدهم برای مهار تورم و گرانی و بهبود وضعیت اقتصادی،
  ریل گذاری ها و سیاست ها به سمت و سویی پیش برود تا جلوی رشد افسار گسیخته کالاهای اساسی گرفته شود و نتیجه تلاش های دولت در این زمینه توسط اقشار مختلف مردم محسوس باشد.   

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.