اصناف بازوی توانمند تولید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 75738
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۱۸ |
بایدها و نبایدهای اتاق اصناف ایران در دوره جدید واکاوی شد

اصناف بازوی توانمند تولید

دوره جدید اتاق اصناف ایران حدود یک ماه دیگر با برگزاری انتخابات در هیئت رئیسه آغاز خواهد شد.
اصناف بازوی توانمند تولید

دوره جدید اتاق اصناف ایران حدود یک ماه دیگر با برگزاری انتخابات در هیئت رئیسه آغاز خواهد شد.
اما اتاق اصناف ایران یکی از مهم‌ترین اتاق هایی است که نقش واسطه میان اصناف و دولت را عهده دار بوده و همواره از اهمیت فراوانی برخوردار است.ابراهیم درستی یکی از اعضای سابق هیئت مدیره اتاق اصناف تهران در این باره به« رسالت» گفت: «اصناف یکی از بازوهای توانمند دولت در تولید و اقتصاد بوده و بسیاری از مشاغل خرد و متوسط زیر مجموعه اصناف هستند، اصناف در همه موضوعات پیشگام بوده و در هر تحول اقتصادی و سیاسی همگام دولت و حاکمیت هستند. به گفته درستی بیش از ۹۰ درصد اصناف مالیات خود را سرموقع و بدون هیچ فرار مالیاتی پرداخت کرده و اصناف همواره در کنار دولت و نظام ایستاده اند.»
به گفته اتاق اصناف ایران؛ «اصناف و بازاریان همواره به عنوان قشری از جامعه شناخته می‌شوند که در بستر تحولات اقتصادی و اجتماعی جایگاه و کارکرد گسترده و در عین حال مؤثری در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. در اقتصاد ایران اصناف به عنوان آخرین حلقه اقتصادی، اهمیت ویژه‌ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور داشته و به دلیل گستردگی و ارتباط مستقیم با آحاد مردم به مثابه قلب اقتصادی جامعه عمل می‌کنند.اصناف در بخش‌های مختلف اقتصادی با دولت‌ها و مردم در تعامل‌اند. مروری بر تاریخ روابط اصناف با دولت‌ها بیانگر این نکته مهم است که روابط میان دولت‌ها و اصناف به نوع انتظاراتشان از یکدیگر و میزان استقلال و نقش‌پذیری اصناف بستگی قطعی دارد.واحدهای صنفی حلقه واسط بین تولیدکنندگان (واردکنندگان) و مصرف‌کنندگان می‌باشند. آن‌ها با انتقال کالا از تولیدکنندگان (با صرف هزینه و زمان کمتر همراه با رعایت استانداردهای سلامت کالا) به مصرف کنندگان
و در مقابل آن، انتقال منابع نقدینگی از مصرف‌کنندگان به تولید‌کنندگان، چرخه اقتصاد کشور شکل‌ می‌گیرند. اگرچه این گونه واحدها در کشورهای مختلف از نظر کارکرد و حتی شکل ظاهری متقاوت می‌باشند اما به طور کلی از وظایف یکسانی برخوردار می‌باشند.اصناف ایران در چارچوب قانون نظام صنفی تحت مدیریت کلان وزارت بازرگانی سابق و طی سنوات اخیر با برنامه‌ریزی و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با سیاست‌گذاری که توسط هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی که عملا هیئت دولت در امور اصناف تلقی می‌گردد، متشکل از ۲۰ عضو که ۶ نفر آن وزرا ، هفت نفر هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، رؤسای اتاق بازرگانی ایران و اتاق تعاون، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بقیه اعضا  از مسئولین ارگان‌ها و نهادها فعالیت‌ می‌نمایند.»
صنف چیست و چند نوع صنف وجود دارد؟
در تعریف صنف توسط اتاق اصناف ایران آمده است: ماده ۴ قانون نظام صنفی واژه صنف را این‌گونه توضیح می‌دهد: «عبارت است از گروهی از افراد که طبیعت فعالیت آنان از یک نوع باشد. صنوف مشمول این قانون، با توجه به نوع فعالیت آن‌ها به دو گروه تولیدی-خدمات فنی و توزیعی- خدماتی تقسیم می‌شوند» و در ماده ۲ آمده است «هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از فعالیت‌های صنفی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع، خدمات و خدمات فنی سرمایه‌گذاری کند و به عنوان پیشه‌ور و صاحب حرفه و شغل آزاد، خواه به شخصه یا با مباشرت دیگران محل کسبی دایریا وسیله کسبی فراهم آورده و تمام یا قسمتی از کالا، محصول یا خدمات خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم و به صورت کلی یا جزئی به مصرف‌کننده عرضه دارد، فرد صنفی شناخته می‌شود.»
در حقیقت، «صنف ناشی از نیاز مردم به کالاهای ضروری و غیر ضروری بوده و قادر به تعیین کمیت و کیفیت کالاهای ضروری و غیرضروری بوده و قادر به تعیین کمیت و کیفیت کالاها و حتی بهای آن‌ها بوده و حتی گاهی یک صنف بر نرخی واحد با هم توافق می‌کردند و جز با آن نرخ نمی‌فروختند».
 انواع صنف
صنوف مختلف به چهار گروه عمده به شرح زیر تقسیم می‌شوند:
 صنوف تولیدی
آن گروه از صنوفی که فعالیت‌ و خلاقیت‌های آن‌ها منجر به تغییر فیزیکی و یا شیمیایی مواد اولیه شده و منحصرا تولیدات خود را مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، «صنف تولیدی» نامیده می‌شود.
 صنوف خدمات فنی
آن دسته از صنوفی که فعالیت‌ آن‌ها منجر به رفع عیب و نقص یا مرمت و نگهداری کالا می‌گرددیا اشتغال به آن مستلزم داشتن صلاحیت فنی لازم می‌باشد، «صنف خدمات فنی» نامیده می‌شود.
 صنوف توزیعی
آن دسته از صنوفی که صرفا نسبت به عرضه کالا از محل واردات یا تولیدات داخلی اقدام می‌نمایند بدون آن‌که در تولید کالا یا تغییردادن کیفیت آن نقش داشته‌اند، «صنف توزیعی» نامیده می‌شود.
 صنوف خدماتی
آن دسته از صنوفی که با فعالیت‌های خود قسمتی از نیازهای جامعه را تأمین نموده و این فعالیت در زمینه تبدیل مواد به فرآورده یا خدمات فنی نباشد، «صنف خدماتی» نامیده می‌شود.
به گزارش« رسالت»، همانطور که در بالا گفته شد، اتاق اصناف ایران همواره پلی میان اصناف و دولت بوده و سعی دارد با واسطه گری مناسب، اشتغال را افزوده و از بار مشکلات اصناف کم کند.
 دوره قبلی اصناف چگونه عمل کرد
بررسی های خبرنگار «رسالت» نشان می دهد، دوره قبلی اتاق اصناف ایران شامل نقاط قوت و ضعف بوده است، اولین نقطه ضعف دوره قبلی اتاق اصناف ایران اقدامات ضعیف رسانه ای برای حمایت از اصناف به ویژه در دوره سخت کرونا بود، عده ای از اعضای اتاق اصناف ایران معتقدند ، اتاق اصناف ایران می توانست به صورت قوی تر
در رسانه ها حضور داشته و به بیان مشکلات متعدد اصناف در روزهای سخت کرونا و چانه زنی برای برطرف کردن مشکلات آنان بپردازد که این نقش اتاق اصناف ایران کمرنگ بود.
رابطه با دولت و نماینده وزارت صمت در اتاق اصناف نیز معضل دیگری است که در دوره قبلی اتاق اصناف می توانست قوی تر عمل کند، اصناف معتقدند، اتاق اصناف نتوانسته آن گونه که باید مشکلات را به گوش دولت رسانده و تخفیف های مالیاتی، عوارض و مابقی تخفیف ها را در شرایط سخت برای اصناف در نظر بگیرد.
 رویکرد ضدفساد اتاق اصناف ایران
یکی از نقاط قوت اصناف در دوره قبلی رویکرد ضد فساد آن بود. طاهرمحمدی، عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران در این باره به «رسالت» می گوید: در دوره قبل سعی کردیم همه فعالیت های اتاق اصناف ایران شفاف شده و فساد در اتاق نزدیک به صفر برسد، در دوره قبلی همه فعالیت ها مکانیزه بوده و توانستیم اقدامات بسیار خوبی را انجام دهیم البته هنوز نسبت به اتاق اصناف ایران انتقادات به حقی در میان قشر عزیز و زحمتکش اصناف وجود دارد، اما این قشر باید بدانند که اقدامات بسیار مفیدی در دوره قبل انجام شد.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.