اصرار کاخ سفید بر میراث شکست‌خورده ترامپ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88559
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۳۸ |
ترجمه و تحلیل؛

اصرار کاخ سفید بر میراث شکست‌خورده ترامپ

نشریه «هیل» در گزارشی با اشاره به تداوم سیاست شکست‌خورده تحمیل تحریم که پیش‌تر در دولت ترامپ علیه کشورهایی، نظیر ایران، کوبا و ونزوئلا به اوج خود رسید و عملا در دوره حضور بایدن در کاخ سفید، باوجود شعارهای فراوان دولت وی مبنی بر اراد‌ه‌اش جهت بهبود روابط با این قبیل کشورها ادامه پیدا کرد، به‌طور خاص سعی کرده به این نکته بپردازد که ادامه‌یافتن این میراث شوم و غلط در دولت بایدن، هزینه‌های زیادی را نه‌فقط به ملت‌های تحریم‌شده، بلکه حتی به مردم آمریکا نیز وارد می‌کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد دولت بایدن نیز به‌صراحت، همچون دولت ترامپ نسبت به آن بی‌تفاوت است و چالش‌های جدی را برای منافع ملی آمریکا ایجاد می‌کند.
اصرار کاخ سفید بر میراث شکست‌خورده ترامپ

گروه  بین‌الملل 
نشریه «هیل» در گزارشی با اشاره به تداوم سیاست شکست‌خورده تحمیل تحریم که پیش‌تر در دولت ترامپ علیه کشورهایی، نظیر ایران، کوبا و ونزوئلا به اوج خود رسید و عملا در دوره حضور بایدن در کاخ سفید، باوجود شعارهای فراوان دولت وی مبنی بر اراد‌ه‌اش جهت بهبود روابط با این قبیل کشورها ادامه پیدا کرد، به‌طور خاص سعی کرده به این نکته بپردازد که ادامه‌یافتن این میراث شوم و غلط در دولت بایدن، هزینه‌های زیادی را نه‌فقط به ملت‌های تحریم‌شده، بلکه حتی به مردم آمریکا نیز وارد می‌کند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد دولت بایدن نیز به‌صراحت، همچون دولت ترامپ نسبت به آن بی‌تفاوت است و چالش‌های جدی را برای منافع ملی آمریکا ایجاد می‌کند.نشریه هیل در گزارش خود می‌نویسد:
«جو بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۰، بر مفاهیم و ایده‌های تازه، نشان دادن کفایت و کارآمدی بیشتر و بازگرداندن وضعیت عادی و رفع تنش‌هایی که ترامپ در آمریکا آن‌ها را ایجاد کرده بود، مانور قابل‌توجهی انجام داد. بااین‌حال، زمانی که صحبت از تحریم‌های اقتصادی می‌شود، جو بایدن دقیقا همان راه و روشی را در پیش‌گرفته که ترامپ در پیش‌گرفته بود. از ونزوئلا تا کوبا و ایران، رویکرد دولت بایدن در رابطه با تحریم‌ها، شباهت قابل‌ملاحظه‌ای با رویکردهای دولت ترامپ دارد.  بایدن در جریان کارزار انتخاباتی خود در بحبوحه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا قول داد تا آمریکا را بار دیگر به توافق برجام بازگرداند و درعین‌حال، سیاست‌های اشتباه دولت ترامپ در قبال کشورهایی نظیر کوبا و ونزوئلا را نیز معکوس کند. بااین‌حال، با گذشت چیزی در حدود دو سال و نیم از حضور بایدن در قدرت، دولت وی کمترین اقدامی برای تحقق وعده‌هایش انجام نداده است. درحالی‌که شاید مسئله تحریم‌های اقتصادی دولت آمریکا از نگاه اغلب مردم این کشور موضوع چندان مهمی به نظر نرسد، بااین‌حال باید توجه داشت که آن‌ها پیامدهای قوی و قابل‌توجهی را برای اقتصاد جهانی و منافع ملی آمریکا به همراه دارند. 
بایدن باوجود اقداماتی که در ابتدای حضور در کاخ سفید در تعامل با وزارت خزانه‌داری آمریکا در امر تحریم‌های خارجی آمریکا انجام داد، بااین‌حال، در میدان عمل تغییری جدی را در سیاست تحریمی آمریکا در عرصه بین‌المللی ایجاد نکرد و صرفا برخی اقدامات نمایشی در این حوزه انجام‌شده‌اند. ناکامی دولت بایدن در بازگرداندن آمریکا به توافق برجام را باید فاحش‌ترین خطا در منظومه سیاست‌های تحریمی این دولت دانست. این مسئله، جدا از واردکردن خسارت به اعتبار آمریکا و دور کردن دیگر کشورها از هرگونه تعامل دیپلماتیک مهم با دولت آمریکا در آینده، عملا نشان داد که کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ نیز شکستی بیش نبوده است. در این راستا شاهدیم که بر اساس گزارش «انستیتو صلح آمریکا»، آنچه دوره گریز هسته‌ای ایران ادعا می‌شود(دوره‌ای که ایران به ادعای آمریکا می‌تواند سلاح اتمی تولید کند)، از ۱۲ ماه در سال ۲۰۱۶، به کمتر از یک هفته در شرایط کنونی کاهش یافته است.باید توجه داشته باشیم که ایران هیچ‌گاه توافق برجام را به‌صورت کامل ترک نکرده است و از همین منظر، سیگنال‌های مثبتی را به جامعه بین‌المللی فرستاده است. بااین‌حال، دولت بایدن همچون دولت ترامپ، از لغو‌کردن هرگونه تحریمی علیه ایران شدیدا خودداری کرده است. درواقع، این آمریکا بوده که هم برجام را ترک کرده و هم قویا آن را نقض کرده است.بااین‌همه، دولت بایدن با صبر کردن در این رابطه که ایران گام اول را در مسیر احیای برجام بردارد، عملا فرصت‌های بی‌شماری را از دست داد. درنهایت کار به‌جایی رسیده که اگر آمریکا اکنون بخواهد به توافقی با ایران دست پیدا کند، راه به‌مراتب سخت‌تری را باید طی کند و البته که باید امتیازات بیشتری را نیز به تهران بدهد.
هیل

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.