اشغال بیشتر فلسطین با جنایت قرن - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 16691
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۹:۱۲ |
«رسالت»، تظاهرات در سراسر جهان علیه طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» را بررسی می‌کند؛

اشغال بیشتر فلسطین با جنایت قرن

فلسطين کشوري که سال‌هاست تحت سلطه عروسک خيمه‌شب‌بازي آمريکا و رژيم قاصب اسرائيل قرارگرفته است.
اشغال بیشتر فلسطین با جنایت قرن

‌|گروه سياسي‌|
فلسطين کشوري که سال‌هاست تحت سلطه عروسک خيمه‌شب‌بازي آمريکا و رژيم قاصب اسرائيل قرارگرفته است. تا آنجا که به خاطر مي‌آيد اين کشور يکي از موضوع‌هاي ادبيات پايداري کشورمان بوده است و چه شعرهايي که در وصف مقاومت آن نخوانده‌ايم. مردم مسلماني که اين روزها بيشتر بازيچه‌ رژيم کودک کش صهيونيست شده‌اند اکنون نيز با سناريويي جديد که آمريکا کارگردان آن است تحت‌فشار قرار دارند. توافقنامه‌اي آلوده به دستان آمريکا به نام معامله قرن.
اين طرح سياه و سياسي آمريکا يک پيشنهاد صلح بين اسرائيل و فلسطين است که با اقدام جرد کوشنر، مشاور ارشد رئيس‌جمهور آمريکا، به‌منظور حل‌وفصل منازعه فلسطين و اسرائيل آن را تنظيم کرده است. طبق اين معامله، اسرائيل در ازاي دريافت امتيازهايي فراتر از تعهدات قبلي سازمان آزادي‌بخش فلسطين و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و الحاق بخش‌هايي از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکيل دولت مستقل فلسطيني موافقت مي‌کند اما حقيقت طور ديگري است. ترامپ، که دو سال پيش از طرح خود براي صلح ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها در خاورميانه سخن گفته بود چند روز گذشته، اعلام کرد جزئياتي را درباره رويکرد اين طرح آشکار خواهد کرد و در روز دوشنبه جلسه ملاقاتي را با نتانياهو ترتيب داد و در مورد موضوعات مختلف منطقه و همچنين رونمايي از اين معامله با او صحبت کرده است. 
در حقيقت اين معامله، قراردادي يک‌طرفه و به نفع آمريکا و اسرائيل است و بعدازآن فلسطين آينده‌اي جز اشغال تر شدننخواهد داشت. به نقل از خبرگزاري فلسطيني معا، برخي بندهاي اين معامله بدين شکل است:
اول، توافق سه جانبه‌اي ميان اسرائيل، سازمان آزادي‌بخش و حماس امضا مي‌شود و بدون در نظر گرفتن فلسطين در طرفي از اين معامله آن را با نام «فلسطين جديد» در اراضي کرانه باختري و نوار غزه، ايجاد مي‌گردد.
دوم، شهرک‌هاي يهودي‌نشين به‌صورت قبل باقي مي‌مانند و شهرک‌هاي يهودي‌نشين دوردست نيز به آن‌ها ملحق مي‌شوند براين اساس مساحت شهرک‌هاي يهودي‌نشين امتداد مي‌يابد. 
سوم، قدس تقسيم‌ نخواهد شد و ميان اسرائيل و فلسطينِ جديد مشترک خواهد بود و ساکنان عرب به فلسطين جديد منتقل خواهند شد. شهرداري قدس نيز مسئول تمامي اراضي قدس به‌استثناي بخش آموزش خواهد بود که فلسطين جديد مسئوليت آن را بر عهده مي‌گيرد.
چهارم، يک مسير بزرگراه ميان غزه و کرانه باختري کشيده مي‌شود و اجازه ايجاد کانال آب‌هاي تصفيه‌شده در زير اراضي ميان غزه و کرانه باختري داده مي‌شود. در اين معامله، کشور  آمريکا، اتحاديه اروپا و کشورهاي نفت‌خيز عربي در حاشيه خليج‌فارس موافقت کرده‌اند که به اجراي اين توافق کمک کنند و ازلحاظ اقتصادي بر آن نظارت داشته باشند. 
«رسالت» در مورد اين طرح و راهپيمايي مردم فلسطين عليه آن، با مهدي عزيزي، قائم‌مقام خبرگزاري قدس و کارشناس مسائل فلسطين و مرتضي نعمت زاده، کارشناس مسائل سياسي و فرهنگي منطقه کانوني جهان اسلام  به گفت‌وگو پرداخت.
*حيله‌هاي آمريکا از تل‌آويو تا بيت‌المقدس
مهدي عزيزي، قائم‌مقام خبرگزاري قدس و کارشناس مسائل فلسطين در مورد معامله قرن يا طرح صلح ترامپ به «رسالت» گفت: «معامله قرن از سال ۲۰۱۷ مطرح شد و پيش‌زمينه‌ آن انتقال سفارت آمريکا از تل‌آويو به بيت‌المقدس است. جرد کوشنر، داماد ترامپ که يک يهودي است نقش اساسي در اين موضوع داشت. کوشنر موضوعات بخش اقتصادي معامله قرن را چندين ماه پيش در بحرين رونمايي کرد. آمريکايي‌ها براي اين کار ۵۰ ميليارد دلار مشوق اقتصادي تعيين کرده‌اند تا در طول ۱۰ سال پرداخت شود. بر اين اساس ۲۰ درصد اروپا، ۱۰ درصد آمريکا و ۷۰ درصد آن را عربستان مي‌پردازد. بنابر اين توافقنامه، قرار است نوار غزه و نيمي از کرانه باختري براي فلسطين باشد و شهري در شرق بيت‌المقدس به نام« ابوديس» هم پايتخت فلسطين باشد و نيمي از کرانه باختري نيز در اختيار اسرائيل قرار گيرد.»
وي ادامه داد: «اين معامله دو نکته مهم دارد. اول اينکه فلسطيني‌ها همواره جزء محورهاي مذاکرات بودند اما اکنون فلسطين در هيچ کجاي اين مذاکره قرار ندارد و کشورهاي عربي و اسرائيل طرف مذاکره آمريکا هستند. دوم خطرهاي جغرافيايي که براي اردن به وجود خواهد آورد و موضوع وطن جايگزين اردن، براي فلسطيني‌ها مطرح است و حاکميت اردن بر درياي آن از بين مي‌رود. صاحبان اين معامله مي‌دانند که تحقق هدف شومشان به‌سادگي اتفاق نخواهد افتاد اما مي‌توانند براي شرايط نابسامان سياسي خود از اين معامله بهره‌برداري سياسي و تبليغاتي انجام دهند.»
قائم‌مقام خبرگزاري قدس و کارشناس مسائل فلسطين، با اشاره به اينکه اجراي  معامله قرن مدتي به تأخير افتاد اين بود، دلايل آن را شرح داد و گفت: «ترامپ نمي‌خواست در شرايطي که وضعيت نتانياهو در ساختار سياسي اسرائيل شکننده بود و منجر به يک سري امتيازاتي هم مي‌شد که مي‌توانست آن را از اسرائيل بگيرد، از اين معامله صحبتي کند اما حال جريان فرق دارد زيرا ترامپ نيز شرايط خوبي به لحاظ سياسي ندارد و بايد کاري کند. بر اين اساس ترامپ اقدامي در مورد اين معامله انجام نداد تا موقعيت نتانياهو را در اسرائيل حفظ کند. ترامپ و نتانياهو اکنون در ساختار سياسي کشورهاي خود با مشکلاتي روبه‌رو هستند. ترامپ با استيضاح و انتخابات آينده درگيراست و نتانياهو هم با انتخاباتي که براي اولين بار در اسرائيل به دور سوم کشيده مي‌شود. در حال حاضر بيش از يک سال است که در اسرائيل دولتي وجود ندارد. بنابراين رونمايي ترامپ از اين طرح، در اين شرايط براي منافع خاصي است که او دنبال مي‌کند.»
وي ادامه داد: « رئيس‌جمهور آمريکا با توجه به رفتارهاي ناپايدار و رويکردهايي که در عرصه جهاني داشته است در موقعيت شکننده‌اي به سر مي‌برد. ترامپ اکنون با صحبت دوباره از معامله قرن قصد دارد که لابي آيپک و جامعه يهود را با خود همراه کند زيرا شانس پيروزي خود را در انتخابات ۲۰۲۰  ازدست‌داده است. همچنين با اين کار مي‌تواند شرايط مناسبي را براي نتانياهو در اسرائيل فراهم کند تا با استفاده از معامله قرن بر رقيبان سياسي خود پيروز شود.»
عزيزي ابراز کرد: «دليل ديگر اقدام ترامپ و نتانياهو در رونمايي از اين طرح در اين زمان خاص، به تحولات بيروني مربوط است. ترامپ اکنون فضا را براي انجام اين کار، در کشورهاي عربي مهيا ديده است. هدف او آشکارسازي روابط بين آن‌هاست. اقدامات عربستان، امارات و قطر  سفر مسئولان اسرائيل آن به عربستان يا حضور يک هيئت عربستاني در يادمان آنچه مورد ادعا هلوکاست، نشان مي‌دهد شرايط براي اين رونمايي و اظهارات ترامپ مساعد بوده است. درگذشته يک‌بخشي از کشورهاي عربي مقابل «معامله قرن» بودند اما شواهد حاکي از آن است که آمريکا توانسته آن‌ها را براي اين کار راضي کند و آن‌ها به اين جريان پيوسته‌اند.»
 وي با تأکيد بر اينکه ادبيات سياسي جديدي در جبهه مقاومت عليه معامله قرن به وجود آمده است، گفت: «درزمينه  مقاومت نيز اقدامات جدي در حال رخ دادن است.. فلسطين در اين مورد واکنش سختي نشان داده و روزهاي ملاقات و رونمايي ترامپ از اين معامله را به‌عنوان« روز خشم» نام‌گذاري کرده است و در حالت آماده‌باش به سر مي‌برند. تمام گروه‌هاي مقاومت و نوار غزه و کرانه باختري در مقابل اين موضوع قرارگرفته‌اند. اين حرکت ترامپ باعث شد که کرانه باختري براي مقاومت عليه آن آماده شوند گروه‌هاي مختلف ازجمله جبهه دموکراتيک، جبهه خلق ، سازمان آزادي‌بخش و تمام گروه‌هاي مختلف با يکديگر متحد شده و با رويکردهاي مختلف نسبت به اين اقدام ترامپ و  نتانياهو واکنش جدي و سختي نشان دهند. زيرا بي‌شک  نبود تحرک و واکنش آن‌ها نسبت به اين اقدام ،کار را براي آمريکا راحت‌تر خواهد کرد.»
*هدف ترامپ از رونمايي «معامله قرن» مانور سياسي است
اما تحليل‌ها نشان مي‌دهد که اين حرکت ترامپ بيشتر به يک مانور سياسي مي‌ماند و مي‌تواند در حد يک رونمايي باقي بماند. همچنين مردم فلسطين هم اين معامله را نخواهند پذيرفت و در مقابل آن مي‌ايستند. زماني که تمام دنيا فکر کردند که اين اقدام عملياتي شده و ترامپ  پايتخت را به بيت‌المقدس منتقل کرده است، فلسطين يک راهپيمايي بازگشت شکل داد که بيش از دو سال است که ادامه دارد. اين راهپيمايي يک معادله جديد و مسالمت‌آميز بود که اکنون نتانياهو   برآن است که به اين راهپيمايي پايان دهد زيرا اين معادله، فشاري را به اسرائيل وارد کرد و در حال حاضر نيز محور مذاکرات آن‌ها  قرار دارد.
قائم‌مقام خبرگزاري قدس و کارشناس مسائل فلسطين، در آخر به رويکرد ايران در مورد اقدامات صورت گرفته عليه فلسطين  اشاره‌کرده و گفت: «ايران ‌همواره مخالف و معترض به طرح‌هاي آمريکا بوده و هست. زيرا منافع فلسطين زير پا گذاشته‌شده است . در اين طرح‌ها، اندک امتيازاتي که به فلسطين داده مي‌شد، محقق نشده است. بنابراين چگونه مي‌توان به چنين طرحي که به‌هيچ‌عنوان به نفع فلسطين نيست اعتراض نکرد. طبق بيانات رهبر معظم انقلاب، همه‌پرسي بين صاحبان اصلي فلسطين پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران است .
اين همه‌پرسي به معناي همه‌پرسي مقاومت است و صاحبان اصلي فلسطين؛ مسلمانان و يهوديان فلسطين هستند. کشورهاي عربي حيات خود را درگرو ارتباط با آمريکا مي‌بينند.»
*تداوم مقاومت مردم جهان عليه کودتاي کاخي
همچنين مرتضي نعمت زاده، کارشناس مسائل سياسي و فرهنگي منطقه جهان اسلام، در مورد تظاهرات کشورهاي ديگر در سراسر جهان عليه «معامله قرن» به «رسالت» گفت: « مهم‌ترين شاخصه طرح‌هاي سازشي که ظرف سال‌هاي گذشته تهيه و امضاشده است و سپس شکست‌خورده و ناکام شدند، بي‌شک به دليل تأثير افکار عمومي و خواسته‌هاي مردم در اين عرصه است. طرح تهيه و ارائه‌شده از طرف ترامپ و رژيم صهيونيستي، فاقد پشتوانه ملي در سطح فلسطين، جهان عرب، جهان اسلام و همچنين فاقد پشتوانه بين‌المللي است.»وي افزود: «احتمال شکست اين طرح از طرح‌هاي پيشين بيشتر است. هرچند که آمريکا سعي کرد در وهله اول مردم فلسطين را در محاصره قرار دهد و در وهله دوم با طراحي يک پروژه اقتصادي با نام معامله قرن اهداف خود را پيش ببرد. در يک جمله مي‌توان گفت که اين يک کلاهبرداري قرن است که مهم‌ترين نشانه آن‌هم بي‌توجهي صاحبان اين طرح به خواسته‌هاي مردم فلسطين است. بنابراين حضور مردم و ابراز نظرات آن‌ها، شاخصه‌اي براي نشان دادن نگاه افکار عمومي نسبت به اين طرح و آشکار کردن مهم‌ترين نقطه‌ضعف آن يعني نبود حمايت مردمي است زيرا مردم مهم‌ترين ارکان يک کشور هستند.»نعمت زادهضمن بيان اينکه تمام طرح‌هاي دشمنان تاکنون با نبود حمايت مردم روبه‌رو شده است و به اين دليل هم شکست‌خورده است، ابراز کرد: «حضور مردم جهان، به معناي تداوم مقاومت و شکست طرح‌هايي است که بيشتر به يک کودتاي کاخي شبيه است تا يک طرح براي حل کردن يک بحران ديرينه و کهنه. رژيم صهيونيستي از يک جامعه يکدست تشکيل نشده است و طبق خبرها مردم آن‌هم بر اين معامله اتفاق‌نظر ندارند. جامعه صهيونيستي يک ملت نيست بلکه از گروه‌هاي يهودي تشکيل‌شده است  که در اسرائيل جمع شده و بر اين اساس فکر مشترکي در آن وجود ندارد و اين اختلاف‌نظر امري طبيعي است.»
اين کارشناس مسائل سياسي در انتها    گفت: «اصلي براي پيمان‌هاي بين‌المللي وجود دارد که اگر از جانب دولتي رعايت نشود، آن اصل محکوم‌به شکست خواهد بود و اين اصل عدالت است. اين طرح ترامپ و نتانياهو فاقد عنصر عدالت است و در چارچوب قدرت تهيه‌شده است نه در چارچوب حق‌طلبانه، بنابراين اگر صاحبان آن نتوانند باقدرت و خشونت آن را اجرا کنند بي‌شک آينده‌اي جز شکست نخواهند داشت. امروز دو چارچوب اساسي در مناسبات وجود دارد اول قدرت و دوم عدالت است. اکنون قدرت‌هاي جهاني تلاش مي‌کنند با تکيه‌بر عنصر قدرت اهداف خود را پيش ببرند اما به دليل اينکه عدالت را در نظر نمي‌گيرند، با مقابله‌ گروه‌هاي مقاومت و مردمي قرار مي‌گيرند.» اکنون ترامپ در چارچوب مشکلاتي که در عرصه سياست کشور خود دارد، تلاش مي‌کند تا امتيازاتي را با تکيه‌بر لابي صهيونيستي براي خود فراهم کند. اما بي‌شک اجراي  اين طرح براي ترامپ و نتانياهو
مثمر ثمر نخواهد بود.

نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.