اشتهای بازار خودرو به سوی کسب منفعت رفته است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 85644
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۶:۲۹ |
فرهاد طهماسبی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اشتهای بازار خودرو به سوی کسب منفعت رفته است

طهماسبی درباره وضعیت اخیر‌ بازار خودرو به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: منابعی جز منابع خودروسازان در فرآیند تولید و واردات قرار گرفته است. به عبارت دیگر واسطه‌گری و دلالی افزایش یافته و دلالان میان تولیدکننده و مصرف کننده قرار گرفته‌اند و لابی‌های‌ خود، اعمال فشار‌می‌کنند و افزایش قیمت رقم می‌زنند. 
اشتهای بازار خودرو به سوی کسب منفعت رفته است

در ادامه مطلب به گفت‌وگو با فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختیم. وکلای ملت پیش‌تر با انتقاد از وضعیت صنعت خودرو به استیضاح وزیر صمت پرداختند و بر ساماندهی فضای آشوب بازار خودرو تأکید کردند. 
طهماسبی نیز درباره وضعیت اخیر‌ بازار خودرو به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: منابعی جز منابع خودروسازان در فرآیند تولید و واردات قرار گرفته است. به عبارت دیگر واسطه‌گری و دلالی افزایش یافته و دلالان میان تولیدکننده و مصرف کننده قرار گرفته‌اند و لابی‌های‌ خود، اعمال فشار‌می‌کنند و افزایش قیمت رقم می‌زنند. 
وی افزود: عدم توان تأمین ظرفیت محصول موردنیاز مردم موجب افزایش قیمت خودرو شده است. متأسفانه آنچه که مردم از خودروساز انتظار دارند، محقق نمی‌شود. با توجه به افزایش قیمت سال‌های اخیر، اشتهای بازار به سوی کسب منفعت رفته است. بر این اساس افراد بیش از آنکه درگیر تأمین نیاز خود باشند، درگیر سرمایه‌گذاری و کسب سود شده‌اند.  طهماسبی همچنین خاطرنشان کرد: امروز کسب سود موجب افزایش قیمت خودرو شده است. دولت نیز به واسطه حضور دلالان و سوءمدیریت‌ها نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه سوءمدیریت‌ها ناشی از چیست، تصریح کرد: امروز سوءمدیریت ناشی از عدم مرکز تصمیم‌گیری‌ واحد است. دولت به کمترین سهامداران خودرو، بیشترین اختیار را داده است و
 تصمیم‌‌گیری‌ها را معطوف به خود کرده است. 
در بررسی دلایل افزایش قیمت خودرو از زبان کارشناس خودرو و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر دو مؤلفه مهم یعنی حضور دلالان و سیاست‌های نادرست تولید و عرضه تاکید شد. موضوعی که کارشناسان نیز یادآور می‌شوند و خواهان برطرف شدن آن هستند. بی‌شک نقش مافیای خودرو و دلالان در افزایش قیمت، غیرقابل انکار است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. عدم رغبت خودروساز به تولید به سبب سود پایین و  الزام به قیمت‌گذاری‌ دستوری شاید از مهم‌ترین دلایل حضور دلالان در بازار‌ خودرو باشد. حضوری که به افزایش تلاطم‌ها در بازار خودرو دامن زده و معیشت عده بسیاری را خدشه دار کرده است. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.