استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح راه‌حل خروج از بحران کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32963
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۴۲ |
عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرد:

استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح راه‌حل خروج از بحران کرونا

عباس مقتدایی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به خدمت‌رسانی نیروهای مسلح کشور در بحران کرونا و نقش دولت در مدیریت وضعیت فعلی و مشکلات ناشی از این ویروس بیان کرد:  یکی از مزیت‌های انقلاب اسلامی این است که بسیج همواره به‌عنوان حمایت‌کننده مردم در عرصه‌های خطر و نیاز نقش‌آفرینی کرده است.
استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح راه‌حل خروج از بحران کرونا

حانیه مسجودی
عباس مقتدایی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به خدمت‌رسانی نیروهای مسلح کشور در بحران کرونا و نقش دولت در مدیریت وضعیت فعلی و مشکلات ناشی از این ویروس بیان کرد:  یکی از مزیت‌های انقلاب اسلامی این است که بسیج همواره به‌عنوان حمایت‌کننده مردم در عرصه‌های خطر و نیاز نقش‌آفرینی کرده است. روزگاری در کنترل فلج اطفال و مایع کوبی کودکان کشور، زمانی در بحران‌های طبیعی مانند سیل یا زلزله و زمانی هم به‌عنوان اصلی‌ترین پایگاه تجهیز در برابر دشمنانی که علیه خاک کشورمان واردجنگ شده‌اند.
وی تأکید کرد: بسیج به‌عنوان یک رویکرد و شاکله عمومی است که در تمام بخش‌ها و اجزا ی جامعه حضور دارد و یک جایگاه و الگوی بی‌بدیلی است هر کشوری بخشی از این توانمندی را داشته باشد در برابر آسیب‌ها مقاوم خواهد بود.
 دولت در استفاده از ظرفیت نیروهای مسلح و بسیج ناتوان است
مقتدایی یادآور شد: بسیج و نیروهای مسلح به‌واسطه همین شاکله خدمت در هفته‌های ابتدایی شیوع کرونا با کمک‌های امدادی کشور را از سردرگمی خارج کردند. اما مشکل اینجاست که بدنه عمومی دولت علی‌رغم اعلام آمادگی‌هایی که دست‌اندرکاران نیروهای مسلح و بسیج در پایگاه‌های مقاومت داشته‌اند، نتوانسته است این سرمایه عظیم و نیروی بی‌بدیل را به نحو شایسته در اختیار خود بگیرد و از آن بهره‌مند شود.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در عمل مشخص است که اگرچه در گروه‌های جهادی وابسته به بسیج و روحیه بسیجی در بدنه پرستاری و کادر پزشکی کشور وجود دارند اما این جریان به دلیل ناتوانی دولت در استفاده از ظرفیت آن‌ها به یک عرصه تمام‌عیار تبدیل نشد.
او ابراز کرد: با توجه به این‌که این روزها کشور در معرض آسیب‌های ناشی از کرونا قرارگرفته است، خود بسیج پیش‌قدم شده است تا نقش تاریخی خود در مقابله با ویروس کرونا را ایفا نماید. تمام دست‌اندرکاران و ازجمله ستاد ملی مبارزه با کرونا باید به این نکته توجه کنند که به‌تنهایی نتوانسته‌اند موانع را برطرف و به حد بالاتری از بهره‌وری برسند. بنابراین باید در این مقطع تاریخی دست به دامن بسیج شویم تا با امکانات، روحیه و توانمندی که دارد موانع کرونا را به حداقل برساند.
مقتدایی عنوان کرد: به نظر می‌رسد ستاد ملی مبارزه با کرونا اکنون باید جایگاه ویژه و بسیار مؤثری را برای نقش‌آفرینی بسیج ایجاد کند و معاونت بسیج در ستاد ملی مبارزه با کرونا نقش‌های مردمی را عهده را شود تا از پس انجام کاری به این سنگینی برآیند.
این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت مجلس اظهار کرد: ازآنجاکه آمار تلفات کرونا زیاد است، مسائل و نحوه مدیریت این بحران حتما باید فراتر از یک وزارتخانه دنبال شود. ما امروز درواقع در جنگ با کرونا هستیم و این جنگ باید توسط بسیج و با مشارکت تمام‌عیار وزارت بهداشت به سرانجام برسد.
 رگه های دوگانگی در رفتارهای دولت
وی ضمن واکنش به سیاسی‌کاری‌های دولت و پررنگ کردن نقش انتخابات آمریکا در کشور در وضعیتی که ویروس کرونا هرروز بیشتر از روز قبل قربانی می‌گیرد، تصریح کرد: رگه‌هایی از رفتار دوگانه در دولت دیده می‌شود. بارها و بارها شاهد بودیم در مقطعی که معیشت مردم به‌سختی می‌گذرد، محور اصلی بحث‌های روحانی کرونا بود و اکنون‌که تحولات آمریکا رخ‌داده است شاهد آن هستیم که گویا به‌یک‌باره موضوعات سیاست خارجی برای رئیس‌جمهور اهمیت یافته است.
مقتدایی تأکید کرد: ممکن است این چرخش‌های ناگهانی به روند رسیدگی به امور مردم آسیب برساند. در حال حاضر کسانی که درگذشته داعیه مذاکره با آمریکا را داشتند به این نقطه رسیده‌اند که آمریکا و مذاکره با آن‌ها حلال مشکلات کشور نیست. بنابراین نتیجه بدعهدی‌های آمریکا اذعان و اعتراف کسانی بود که درگذشته مدعی بودند نباید باب مذاکره را آمریکا با ببندیم اما اکنون خودشان می‌گویند که با مذاکره، مشكلی حل نمی‌شود.نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در انتها تأکید کرد: باید خوی وحشی‌گری آمریکایی‌ها تغییر کند تا به نتیجه برسیم. بنابراین لازم است به دولت تذکر دهیم که مردم ایران رفتارهای رئیس‌جمهور را در ماه‌های پایانی عمر کاری دولت تیزبینانه نظاره می‌کنند. بنابراین روحانی باید با دقت بیشتری برای حل مشکلات تلاش و به وعده‌هایش عمل کند. زیرا ممکن است فرصتی برای تحقق آن‌ها نداشته باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.