از مینیاپولیس تا ویسکانسین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 28039
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۶ |
پلیس آمریکا یک سیاه‌پوست دیگر را به رگبار بست؛

از مینیاپولیس تا ویسکانسین

 خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان نقطه پایانی ندارد! زمانی که جورج فلوید در شهر مینیاپولیس و توسط افسر نژادپرست پلیس فدرال آمریکا و با فشارزانوی وی بر روی گلویش  به قتل رسید، کمتر کسی تصور می‌کرد که پلیس فدرال دوباره دست به کشتار هدفمند سیاه‌پوستان بزند.
از مینیاپولیس تا ویسکانسین

  گروه بین‌الملل
 خشونت پلیس آمریکا علیه سیاه‌پوستان نقطه پایانی ندارد! زمانی که جورج فلوید در شهر مینیاپولیس و توسط افسر نژادپرست پلیس فدرال آمریکا و با فشارزانوی وی بر روی گلویش  به قتل رسید، کمتر کسی تصور می‌کرد که پلیس فدرال دوباره دست به کشتار هدفمند سیاه‌پوستان بزند. اما این اتفاق حداقل ۱۰ بار ( از زمان قتل جورج فلوید) رخ‌داده است. اگرچه پلیس آمریکا هر بار به بهانه‌ای این کشتارها را توجیه کرده و از عدم وجود تصاویر ویدئویی در خصوص چگونگی کشتار رنگین‌پوستان، به‌عنوان دستمایه‌ای جهت دروغ‌گویی در این خصوص استفاده کرده ، اما آنچه اخیرا در ایالت ویسکانسین رخ داد، جای هرگونه توجیه و دروغی را از سوی پلیس فدرال آمریکا و سیاستمداران این کشور بسته است. 
 چه فاجعه‌ای در ویسکانسین رخ‌داده است ؟
شبکه دویچه وله تأکید کرده است که به دنبال وقوع یک جنایت دیگر پلیس علیه سیاه‌پوستی بی‌گناه، ویسکانسین و خصوصا شهر «کنوشا» در وضعیتی بحران و فوق‌العاده قرارگرفته‌اند. بر اساس این گزارش،فرماندار ویسکانسين، تأیید کرده  که در شهر کنوشا پلیس از پشت چند گلوله به مردی سیاه‌پوست شلیک کرده است. 
 اين مرد سياه‌پوست اکنون با حالی وخیم در بیمارستان بستری است.به گفته پلیس، شامگاه یک‌شنبه گذشته (۲۳ اوت به‌وقت محلی) مأموران به دنبال یک «دعوای خانوادگی»به محل حادثه رفته بودند که با جیکوب بلیک درگیر شدند. شاهدان عینی گفته‌اند که مرد سیاه‌پوست برای پایان دادن به دعوا به محل رفته بود.فیلم‌های ویدئویی که در اینترنت منتشرشده است، مرد سیاه‌پوست را در لحظه‌ای نشان می‌دهند که به‌طرف خودروی خود می‌دود و چند مأمور او را دنبال می‌کنند. زمانی که مرد قصد سوارشدن به خودرو  را  دارد، یکی از مأموران به پیراهن او چنگ می‌اندازد و در همین لحظه صدای شلیک چند تیر به گوش می‌رسد. گفته می‌شود که در لحظه تیراندازی سه پسر قربانی در خودرو بوده‌اند.
این مرد با هلی‌کوپتر به بیمارستانی در میلووکی منتقل‌شده است. به گفته پزشکان، حال او وخیم است و خطر مرگ تهدیدش می‌کند.به دنبال انتشار این ویدئو در فضای مجازی، ساکنان محل به اعتراض برخاستند. در فیلم‌هایی که در فضای مجازی پخش‌شده مردمی خشمگین دیده می‌شوند که در خیابان‌های شهر باسنگ و کوکتل مولوتوف به مأموران پلیس حمله می‌کنند. جمعیت چند خودرو را به آتش کشیدند.
 متهمان راهی تعطیلات شده‌اند!
نکته تأسف‌بار این‌که مسئولین قضائی در ایالت ویسکانسین، نه‌تنها مأموران جنایتکارپلیس را  از کار برکنار یا دستگیر نکرده اند، بلکه آن‌ها را به تعطیلات فرستاده تا به‌قول‌معروف، آب‌ها از آسیاب بیفتد!در کنوشا وضعیت فوق‌العاده و منع تردد اعلام‌شده که هنوز ادامه دارد.دادگستری ویسکانسين اعلام کرده که تحقیق درباره این حادثه را شروع کرده و مأموران دخیل در ماجرا را به تعطیلات اجباری فرستاده است.
 می‌توانید پایتان را بر روی گردن افراد فشار دهید!
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، کماکاندرصدد ارسال پالس‌ها و سیگنال‌هایی به نژادپرستان و ملی‌گرایان افراطی در آمریکاست تا بتواند بار دیگر، حمایت آن‌ها  را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ برانگیزد. رئیس‌جمهور آمریکا اکنون گفته است که با فشردن گردن مظنونان از جانب مأموران پلیس در«موارد استثنایی»موافق است. ترامپ در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نیوز  تصریح کرد، در مبارزه تن‌به‌تن یک مأمور پلیس با یک فرد مظنون این امکان وجود دارد که مأمور از این شیوه استفاده کند.
چنانچه دویچه وله گزارش داده  ، این موضع‌گیری ترامپ واکنش به اصلاح قوانین دو ایالت برای برخورد با مأموران پلیس است. پس‌ازآنکه شهردار مینیاپولیس اعلام کرد که حرکت فشردن گردن مظنونان را برای مأموران پلیس ممنوع می‌کند، فرمانداران ایالت‌های کالیفرنیا و نیویورک هم تمایل خود را به ممنوعیت این شیوه دستگیری ابراز کردند.
اندرو کوومو، فرماندار نیویورک در خردادماه امسال بسته‌ای قانونی را امضا کرد که بر اساس آن مأموران انتظامی‌ای که با فشردن گردن افراد مظنون را مجروح کنند یا باعث مرگشان شوند، به مجازات زندان تا ۱۵ سال محکوم خواهند شد.علاوه بر این، دسترسی وکیلان به پرونده مأمورانی که اقدام به دستگیری خشونت‌آمیز مظنونان می‌کنند، آسان‌تر خواهد شد.
 نگاه ابزاری دموکرات‌ها به اعتراض‌های آمریکا
در این میان، سران حزب دموکرات معتقدند که می‌توان از فضای ایجادشده در ایالت مهم و سرنوشت‌ساز ویسکانسين، به سود اهداف
 انتخاباتی حزب متبوع خود استفاده کنند. ویسکانسین در کنار پنسیلوانیا، میشیگان ،آریزونا و فلوریدا  ازجمله ایالاتی هستند که رأی آن برای ترامپ و بایدن از اهمیت زیادی برخوردار است. ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶، توانست با اختلاف کمتر از یک درصد در این ایالت بر رقیب خود هیلاری کلینتون پیروز شود. 
در تازه‌ترین اقدامات، حزب دموکرات آمریکا در واکنش به کشته‌شدن جورج فلوید رشته‌ای اصلاحات قانونی برای جلوگیری از خشونت پلیس در نظر گرفته است.به گفته کارشناسان سیاسی، این‌گونه اقدامات با مخالفت حزب جمهوری‌خواه مواجه می‌شوند و به‌احتمال‌زیاد تصویب نخواهند شد. 
فرماندار ویسکانسين، از حزب دموکرات، تأکید کرده است: «ما در کنار کسانی هستیم که خواهان عدالت، برابری و مسئولیت در برابر شهروندان سیاه‌پوست هستند».
او با اشاره به مرگ اسفبار جورج فلوید و نمونه‌های دیگر، از رفتار خشونت‌بار مأموران سفیدپوست   در برخورد با سیاهان غیرمسلح انتقاد کرد.همچنین باراک اوباما رئیس‌جمهور سیاه‌پوست سابق آمریکا ، سعی دارد خود را منجی رنگین‌پوستان و اصلی‌ترین مطالبه گر در مواجهه با تبعیض نژادی سیستماتیک علیه رنگین‌پوستان معرفی کند. این در حالی‌است که در دوران ریاست جمهوری اوباما، شاهد حمایت وی از اعتراضات در فرگوسن و نیویورک ( بر سر کشتار مایکل براون و اریک گارنر دو سیاه‌پوست غیرمسلح  توسط پلیس ) بودیم. به عبارت بهتر، دموکرات‌های آمریکا نیز در شکل‌گیری و استمرار این نژادپرستی سیستماتیک، به‌مانند جمهوری‌خواهان و نومحافظه‌کاران مقصر قلمداد می‌شوند. بدون شک آنچه اخیرا در ویسکانسین رخ می‌دهد،آخرین مورد از جنایات پلیس علیه سیاه‌پوستان نخواهد بود. این جنایات متأسفانه ادامه خواهد داشت، حتی اگر دموکرات‌های به‌ظاهر مدعی، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر ترامپ و جمهوری‌خواهان  پیروز شوند. 

نویسنده : گروه بین الملل |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.