ارسال لایحه بودجه به مجلس با اسنپ! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 34732
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۰۳ |
گزارشی از حواشی تقدیم بودجه 1400 دولت به مجلس؛

ارسال لایحه بودجه به مجلس با اسنپ!

ظاهرا بهارستان  و پاستور آذر پُر افت‌وخیزی در پیش‌رو دارند؛  وکلای ملت در حال تفهیم این گزاره هستند که مجلس در رأس امور است و کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده است ازاین‌جهت تلاش دارند تمام کاستی‌های حدود هشت سال گذشته دولت و مجلس را جبران کنند اما آن‌طرف اصرار دارد دَر را بر همان پاشنه‌ای بچرخاند که نتیجه آن تورم ۴۰۰ درصدی، رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی به یک‌دهم، کاهش قدرت خرید مردم به یک‌سوم، افزایش ۳۰ درصدی سالانه پایه پولی و آمارهایی که جیب مردم از آن‌ها خبر دارد نه مرکز آمار.
ارسال لایحه بودجه به مجلس با اسنپ!

گروه سیاسی
ظاهرا بهارستان  و پاستور آذر پُر افت‌وخیزی در پیش‌رو دارند؛  وکلای ملت در حال تفهیم این گزاره هستند که مجلس در رأس امور است و کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده است ازاین‌جهت تلاش دارند تمام کاستی‌های حدود هشت سال گذشته دولت و مجلس را جبران کنند اما آن‌طرف اصرار دارد دَر را بر همان پاشنه‌ای بچرخاند که نتیجه آن تورم ۴۰۰ درصدی، رشد ۵۶۰ درصدی نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی به یک‌دهم، کاهش قدرت خرید مردم به یک‌سوم، افزایش ۳۰ درصدی سالانه پایه پولی و آمارهایی که جیب مردم از آن‌ها خبر دارد نه مرکز آمار.
بالاخره موعد ارائه سند دخل‌وخرج اولین سال قرن جدید پیش‌رو که از قضای روزگار آخرین سند دخل‌وخرج کشور در دولت حسن روحانی است، صبح روز چهارشنبه ۱۲ آذر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
طبق ماده ۸۲ قانون «آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»،  دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هرسال به مجلس تسلیم کند اما ازآنجایی‌که جلسه بعدی مجلس روز یک شنبه ۱۶ آذر برگزار خواهد شد دولت تصمیم گرفت این لایحه را سه‌روز زودتر از موعد تقدیم مجلس کند.
 هرچند تقدیم به‌موقع لایحه بودجه به مجلس قابل‌تقدیر است اما نحوه  تقدیم آن در نوع خود قابل‌تأمل و ظاهراً بی‌نظیر بود چراکه ارسال لایحه بودجه با اسنپ به مجلس تاکنون سابقه نداشته است. ارسال لایحه بودجه با اسنپ موضوعی بود که حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و سخنگوی کمیسیون «حقوقی و قضائی» مجلس در صحن علنی و از پشت جایگاه ناطقان اعلام کرد.
فارغ از نحوه ارسال لایحه بودجه به مجلس، نحوه تقدیم آن به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم قابل‌تأمل بود چرا در غیاب رئیس‌جمهور و حتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ظرف چند ثانیه آن را تقدیم نایب رئیس مجلس کرد تا صرفاً ادای تکلیف کرده باشد و بس.
هرچند قانون دربارۀ الزام حضور رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه و حتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه سکوت کرده است اما در سال‌های گذشته که علی لاریجانی بر صندلی سبز قوه مقننه تکیه کرده بود روحانی شخصا در مجلس حاضر می‌شد و ابتدا درباره سند دخل‌وخرج یک سال آینده توضیح می‌داد و سپس لایحه بودجه را تقدیم می‌کرد.
روحانی که هم‌زمان با تقدیم بودجه به مجلس از سوی معاون پارلمانی خود درحال سخنرانی زنده از تلویزیون در جلسه هیئت‌دولت بود، گفت حضور نیافتنش در مجلس صرفاً به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و هیچ توجیه دیگری ندارد. البته او قبلا هم در دوجلسه دفاع از دو وزیر پیشنهادی صمت حاضر نشد در مجلس حضور پیدا کند.
همین موضوع انتقاد نمایندگان را در پی داشت. نمایندگان معتقد بودند درست است که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم اما این دلیل نمی‌شود کارها را تعطیل کنیم و علاوه‌بر آن‌چه فرقی رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس وجود دارد باید حتماً در مجلس حضور پیدا می‌کرد.
اما نکته قابل‌تأمل آن‌که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور شب قبل از ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود بناست محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با حضور در صحن علنی، لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کند. ولی آن‌چه روز چهارشنبه مشاهده شد اینکه نوبخت در جوار روحانی در جلسه هیئت دولت نشسته بود و این حسینعلی امیری معاون پارلمانی روحانی بود که لایحه بودجه را بدون هیچ توضیحی تقدیم مجلس کرد.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست» مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه طی تذکری گفت: ما شرایط کشور و وضعیت شیوع بیماری کرونا و مصوبات ستاد مقابله با این بیماری را کاملا درک می‌کنیم و خوشبختانه تدابیر لازم بهداشتی و همچنین پروتکل‌های مربوطه برای برگزاری جلسات علنی صورت گرفته تا کار در مجلس تعطیل نشود.
وی گفت: ما امروز مهم‌ترین مسئله کشور در سال ۱۴۰۰ یعنی بررسی و تصویب بودجه را در دستور داشتیم که در این لایحه حقوق معلمان، کارکنان، کارگران، کشاورزان و همچنین اعتبارات حوزه‌های مختلف ازجمله جاده، راه، ریل، سرمایه‌گذاری و مالیات دیده می‌شود ازاین‌رو هم مجلس و هم دولت نباید نسبت به این مسئله کم‌توجهی کنند.
آزادیخواه افزود: به نظر من سزاوار بود که آقای روحانی به خاطر مردم و آینده کشور و با تشدید مراقبت‌های بهداشتی در پارلمان، در صحن علنی امروز حضور پیدا می‌کرد و توضیحاتی را درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌داد تا مردم در این رابطه اطلاع کسب کنند حال من قضاوت را به مردم می‌سپارم.
همچنین حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی درباره نحوه تقدیم لایحه بودجه به مجلس، گفت: یک لوح به‌عنوان لایحه بودجه به هیئت‌رئیسه تقدیم شد که مشخص نیست جداول آن ارائه‌شده یا خیر و مابه‌التفاوت قیمت ارز به چه شکل محاسبه شده است.
نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: اگر لایحه بودجه قابل دفاع بود نوبخت به صحن می‌آمد اما ما صرفا ارائه یک پوشه را دیدیم که این سبک مغایر با اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی است.
احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پاسخ به این اخطار سلیمی گفت: لایحه بودجه به همراه ۱۷ جلد مستندات به مجلس آمده و به همراه ۱۷ جلد مستندات در فلشی در کازیو نمایندگان قرار گرفته است.
به هر صورت نوع تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس مورد خوشایند نمایندگان نبود و این پیام را مخابره کرد که دولت بنا دارد در مقابل مجلس یازدهم بایستد چراکه چند ماه تا پایان این دولت باقی نمانده است.هرچند اقدام دولت قابل دفاع نیست اما حتما وکلای ملت آن‌قدر سعه‌صدر دارند که این چند ماه دولت دوازدهم را هم بدون حاشیه به سرانجام برسانند و اجازه ندهند منافع مردم قربانی سیاسی‌کاری عده‌ای شود که از حدود هشت سال قبل معیشت مردم را گرو گرفته‌اند تا به خواسته‌های سیاسی خودشان برسند. مجلس باید در عمل ثابت کند کشتی‌بان را سیاستی دگر آمده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.