ارتباط با همسایگان در دولت فعلی تقویت شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 73780
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۶:۴۱ |
حسین سبحانی‌نیا نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی:

ارتباط با همسایگان در دولت فعلی تقویت شده است

حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای تقویت ارتباط با همسایگان به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از‌ نگاه‌هایی که همواره طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، نگاه همسایه محوری و سیاست شرق است. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران این نگاه مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته و به یک نگاه راهبردی تبدیل شده است چراکه با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی همسویی داشته است.
ارتباط با همسایگان در دولت فعلی تقویت شده است

گروه سیاسی 
حسین سبحانی‌نیا، نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اهتمام ویژه دولت سیزدهم برای تقویت ارتباط با همسایگان به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: یکی از‌ نگاه‌هایی که همواره طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته، نگاه همسایه محوری و سیاست شرق است. خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران این نگاه مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفته و به یک نگاه راهبردی تبدیل شده است چراکه با شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی همسویی داشته است. وی افزود: متأسفانه در دولت‌های گذشته تمایل به تقویت ارتباط با همسایگان و سیاست شرق وجود نداشت. افزون براین در دولت‌های گذشته توجه به کشورهای همسایه و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشورهای آسیایی نیز دیده نمی‌شد و مایل بودند تا ارتباط خود را با غربی‌ها افزایش دهند چراکه بیشتر مدیران تحصیل‌کرده غرب بودند و گمان می‌کردند که منافع‌شان از مسیر ارتباط با غرب تأمین می‌شود. سبحانی نیا تصریح کرد: دولت سیزدهم دیپلماسی سیاسی خود را با نگاه توجه به شرق آغاز کرد و سیاست‌های برخاسته از شعارهای انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار داد. خوشبختانه رویکرد سیاسی دولت سیزدهم و دیپلماسی همسایگی‌ تاکنون با موفقیت همراه بوده و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی را رقم زده است. نماینده پیشین مجلس و تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین خاطرنشان کرد: در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم مشکلات فراوانی در حوزه دیپلماسی همسایگی و ارتباط با کشورهای منطقه وجود داشت. با تعاملات دولت سیزدهم و برقراری ارتباطات همسایگی بسیاری از این مشکلات حل شد و روابط خوبی شکل گرفت. او متذکر شد: اهتمام ویژه دولت برای تقویت ارتباط با همسایگان بسیار مثبت است و ضرورت دارد تا در آینده نیز همچنان در دستور کار و به عنوان یک نگاه راهبردی تلقی شود. وی ابراز کرد: سیاست تعامل با همسایگان و حفظ امنیت منطقه به ویژه حوزه خلیج فارس بسیار ضرورت دارد و می‌بایست همواره به آن پرداخته شود. بی‌شک تعامل با‌ شرق و کشورهای آسیایی نیز منافع فراوانی دارد. ارتباط با این کشورها می‌تواند وابستگی‌های گذشته را کاهش دهد. 
سبحانی نیا در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: توافق و ارتباط با‌ کشورهایی همچون چین و روسیه در آینده کشور بسیار مثمرثمر است و موجب‌ کاهش وابستگی و چه بسا بی‌نیازی به دلار آمریکا‌ خواهد شد. عضویت جمهوری اسلامی در سازمان شانگهای نیز این مسئله را قوت می‌بخشد چراکه کشورهای عضو این پیمان قدرتمند و با جمهوری اسلامی ایران ارتباط بسیار خوبی دارند. بی‌شک توسعه مناسبات با این کشورها صادرات و واردات را با گشایش‌های فراوان اقتصادی و سیاسی رو به رو خواهد کرد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.