ارتباط با سوریه راهبرد ملی ایران - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 95104
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰ |
محمد مخبر در نشست خبری مشترک با حسین عرنوس، نخست‌وزیر سوریه تأکید کرد:

ارتباط با سوریه راهبرد ملی ایران

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ظهر روز شنبه، 18 آذرماه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر سوریه، گفت: حضور برادر عزیزم حسین عرنوس، نخست‌وزیر محترم کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه و همچنین سایر اعضای این هیئت خیرمقدم عرض می‌کنم.
ارتباط با سوریه راهبرد ملی ایران
محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ظهر روز شنبه، ۱۸ آذرماه در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر سوریه، گفت: حضور برادر عزیزم حسین عرنوس، نخست‌وزیر محترم کشور دوست و برادر جمهوری عربی سوریه و همچنین سایر اعضای این هیئت خیرمقدم عرض می‌کنم. وی افزود: این سفر برای دو کشور بسیار قابل‌توجه است که دراین‌ارتباط مایلم به برخی دستاوردهای آن اشاره‌کنم و تشکر ویژه خود را از افرادی که در تحصیل همه این دستاوردها نقش‌آفرینی کردند، ابراز کنم.
 معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: در ابتدا، بحث نسبتا مفصلی که در خصوص جنایات آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در غزه بود که از مصادیق بارز جنایت جنگی و نسل‌کشی است و جهان آزاد باید به این موضوع ورود کند. اما، متأسفانه تمام مجامع بین‌المللی در این خصوص سکوت کرده‌اند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دلیل هیمنه‌ای که از آن‌ها شکسته شده با یک غضب و جبران که متأسفانه فقط روی کودکان و زنان اتفاق می‌افتد و دو هدف اصلی که داشته محقق نشده است. به همین دلیل، انتقام آن را از زنان و کودکان می‌گیرند. مخبر تأکید کرد: باید همه کشورهای آزاد به‌ویژه مسلمان به کمک مردم غزه و فلسطین آمده و جلوی این فجایع را بگیرند و مسببین و مباشرین آن را به محاکمه بکشند. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به عملیات طوفان الاقصی، تصریح کرد: این عملیات توانست هم‌افزایی و انسجام رویکرد جریان‌های مقاومت را به منصه ظهور برساند و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی کند. این یکپارچگی ان‌شاءالله سخت‌ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها رقم خواهد زد. وی افزود: ارتباط با سوریه جزء راهبردهایی است که هم مقام معظم رهبری به جد روی آن تأکید می‌کنند و هم ریاست محترم جمهوری بر روی آن پافشاری جدی دارند. کما اینکه در سفر جناب آقای رئیسی به سوریه گشایش‌های بسیار خوبی در روابط دوجانبه ایجاد شد که ما نیز باقوت این توافقات را پیگیری خواهیم کرد. مخبر بیان کرد: خوشبختانه پانزدهمین اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور پس از وقفه‌ای طولانی به‌خوبی برگزار شد. در این اجلاس، ۶ سند میان طرفین به امضا رسید که شامل موافقت‌نامه‌های تجارت آزاد، یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه بود. ازجمله دستاوردهای مذاکرات روز شنبه باید به توافق بر ایجاد کشتیرانی منظم و توسعه حمل‌ونقل میان دو کشور اشاره کرد.
وی ادامه داد: سند موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور به امضا رسید که از برکات آن، صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور است. همچنین، در این نشست، نسبت به استفاده از ارزهای ملی در تعاملات اقتصادی دوجانبه و دلار زدایی نیز توافق صورت گرفت. در زمینه ایجاد مناطق آزاد، تأسیس بانک، بیمه و بیمه اتکایی توافق صورت گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: یکی از مباحث مهم انجام‌گرفته فعالیت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق و تأسیسات نفت سوریه و استخراج نفت بازسازی پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها بنگاه‌های صنعتی مانند تولید لاستیک و تأسیس برخی بنگاه‌هایی که امروز ظرفیت آن در سوریه و امکان شرکت‌های ایرانی برای احداث این کارخانه‌ها وجود دارد.
ان‌شاءالله با توجه به اینکه ۵ کارگروه برای این موارد تعیین‌شده با جدیت پیگیری خواهد شد.
وی افزود: خوشبختانه تفاهم‌نامه در خصوص امور مالیاتی و گمرکی بین وزرای اقتصاد ایران و سوریه انجام‌شده است که به‌زودی میان دو طرف امضا  خواهد شد. مخبر تأکید کرد: مجددا یادآوری می‌کنم که امنیت کشورهای منطقه، سرمایه یکپارچه و مشترک همه ملت‌های منطقه است و حمایت جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه دولت و ملت سوریه با تروریسم و حامیان آن‌ها و همکاری در حراست از امنیت منطقه باقوت و قاطعیت تا ریشه‌کن کردن تروریسم از منطقه ادامه خواهد داشت. وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا عملیاتی کردن ۱۶ سندی که در سفر ریاست جمهوری ایران به سوریه امضاشده و اسناد و توافقاتی که منعقد شد منجر به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و سوریه خواهد شد.
همچنین مراسم امضای تفاهم‌نامه بین ایران و سوریه با حضور محمد مخبر و حسین عرنوس و هیئت‌های عالی‌رتبه دو طرف برگزار شد. یادداشت تفاهم پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک ایران و سوریه به امضای معاون اول رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر جمهوری عربی سوریه رسید. علاوه بر این باهدف توسعه بیش‌ازپیش روابط تهران- دمشق و در راستای توافق رؤسای جمهور دو کشور پس از سفر رئیسی به سوریه، مسئولین عالی ذی‌ربط ۶ سند همکاری را امضا کردند.
در همین زمینه، پیوست اصلاحی موافقت‌نامه تجارت آزاد میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه میان وزارت صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد و تجارت خارجی جمهوری عربی سوریه، سند همکاری‌های گردشگری میان وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت گردشگری سوریه، سند همکاری در زمینه آثار باستانی و موزه بین موزه ملی جمهوری اسلامی ایران و اداره کل آثار باستانی و موزه جمهوری عربی سوریه، سند همکاری‌های وزرشی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه، سند همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی الاسد جمهوری عربی سوریه و سند همکاری‌های بانکی بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی سوریه در حضور دکتر مخبر و نخست‌وزیر جمهوری عربی سوریه به امضا مسئولین ذی‌ربط در دو کشور رسید.
 گفتنی است؛ وزرای صنعت، معدن و تجارت، نیرو، اقتصاد، ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی، نفت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان نیز در این نشست حضور داشتند.
 عزم ایران برای مشارکت جدی در بازسازی سوریه
در ابتدای این مراسم، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با ابراز خرسندی از برگزاری پانزدهمین کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه گفت: بسیار خرسند هستیم که این کمیته پس از وقفه‌ای طولانی برگزار شد و خوشبختانه به تصمیمات و توافقات خوبی نیز دست پیدا کردیم. وی از سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه به‌عنوان نقطه عطفی در روابط و مناسبات تهران دمشق یادکرد و اظهار داشت: در سفر آقای رئیسی به سوریه ۱۶ سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید که باید تلاش کنیم این اسناد همکاری به همراه توافقاتی که میان دو کشور منعقد شد با جدیت عملیاتی شود.
معاون اول رئیس‌جمهور بابیان اینکه  در کمیته عالی مشترک همکاری‌های دو کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخش‌های مختلف نفت، گاز، برق، صنعت، تجارت آزاد و گردشگری موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، اظهار کرد: توافقات خوبی در زمینه‌های بازسازی کارخانه‌های آسیب‌دیده سوریه توسط شرکت‌های ایرانی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های بخش کشاورزی میان دو کشور منعقد و پنج کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین و مشخص شد. وی اظهار امیدواری کرد با اجرای این توافقات و مشارکت جدی ایران در بازسازی سوریه، مردم عزیز این کشور نتایج و آثار مثبت این توافقات را در حل مسائل و رفع مشکلات و ارتقا سطح رفاه احساس کنند.
 محور مقاومت اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به اهداف خود دست پیدا کند
نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست با تأکید بر اینکه تهران و دمشق دیدگاه‌های مشترک و منطبقی در خصوص جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دارند، گفت: محور مقاومت اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به اهداف خود برای بیرون راندن مردم غزه دست پیدا کنند. حسین عرنوس دیدارها و مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور در سفر دکتر رئیسی به دمشق را نقطه عطفی مهم و سرنوشت‌ساز برای گسترش هر چه بیشتر مناسبات فی‌مابین ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم توافقات و اسنادی که میان دو کشور به امضا رسیده به‌صورت جدی اجرایی شود.
وی افزود: خوشبختانه طی چند ماه گذشته توانسته‌ایم گام‌های مثبتی برداریم و اقداماتی که طی سالیان سال معطل‌مانده بود را به نتیجه برسانیم که این نشانگر مسئولیت‌پذیری هر دو کشور برای گسترش مناسبات فی‌مابین است. نخست‌وزیر سوریه با اشاره به مذاکرات دو هیئت در خصوص موضوعات مختلف، گفت: در این مذاکرات تصمیمات و توافقات خوبی در حوزه همکاری‌های بانکی، تجارت آزاد، بیمه، انرژی و گردشگری اتخاذ شد و تأکید مسئولین دو کشور این است که این توافقات هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری جدی مسئولین دو کشور شاهد نتایج و دستاوردهای ملموس در گسترش مناسبات و ارتقا سطح همکاری‌های دو کشور باشیم و ملت‌های دو کشور آثار و نتایج این توافقات را احساس کند.
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.