احیای همسایگی در روابط بین‌المللی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 50551
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۳۷ |
سفر نخست‌وزیر عراق به ایران بررسی شد

احیای همسایگی در روابط بین‌المللی

منابع خبری اعلام کرده‌اند که قرار است مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز یک‌شنبه به تهران سفر کند. سفری که الکاظمی پیش از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم اعلام کرده بود بعد از تشکیل دولت جدید به ایران انجام خواهد شد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای دومین بار در دوره نخست‌وزیری‌اش قرار است (یک‌شنبه) وارد ایران شود و در سفر یک‌روزه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند.
احیای همسایگی در روابط بین‌المللی

حانیه مسجودی
منابع خبری اعلام کرده‌اند که قرار است مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق روز یک‌شنبه به تهران سفر کند. سفری که الکاظمی پیش از انتخاب حجت‌الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم اعلام کرده بود بعد از تشکیل دولت جدید به ایران انجام خواهد شد. «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق برای دومین بار در دوره نخست‌وزیری‌اش قرار است (یک‌شنبه) وارد ایران شود و در سفر یک‌روزه با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند.
 هدف سفر الکاظمی به ایران چیست؟
یک مقام دولتی عراقی بدون ذکر نام خود در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت که مصطفی الکاظمی در این دیدار قرار است پرونده واردات انرژی از ایران، امنیت و مقابله با تروریسم و روابط ایران و عربستان سعودی را بررسی کند.
به گفته وی در این دیدار روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی و تلاش عراق برای میانجیگری موردبحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت و پیش‌ازاین عراق میانجی چند دیدار میان مقامات دو کشور بوده است.
این مقام عراقی همچنین گفت که در این دیدار موضوع صدور ویزا برای زائران ایرانی جهت زیارت عتبات مقدسه در نجف و کربلا نیز بررسی می‌شود.
این نخستین سفر رسمی یک مقام خارجی در این سطح به تهران پس از انتخاب سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران است. مصطفی الکاظمی پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که پس از تشکیل دولت جدید ایران به تهران سفر خواهد کرد.
با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران پله‌پله و به‌تدریج در حال احیای جایگاه خویش در منطقه و ترمیم روابط خود با همسایگان است. کشورهایی که آمریکا و غربی‌ها مدت‌هاست در حال دست‌اندازی و غارت منابع و امنیتشان هستند و سال‌هاست با ایجاد آشوب‌های داخلی بین ملت‌های مسلمان، روابط این کشورها با یکدیگر را تیره‌وتار کرده‌اند.
هرچند به نظر می‌رسد طی ۸ سال اخیر تمرکز آن‌ها بیشتر بر عدم ارتباط‌گیری جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان قدرت منطقه‌ای با سایر کشورهای منطقه بوده و تا حدودی هم موفق شدند. 
ظرفیت بازار کشورهای همسایه تا ۱۱۰۰ میلیارد دلار است
از طرفی رئیس سازمان توسعه تجارت در اواخر سال ۹۹ گفته بود که ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه می‌تواند ۱۱۰۰ میلیارد دلار باشد که اگر تنها ۲۰ درصد از این بازار را داشته باشیم، صادرات ما به کشورهای همسایه مبلغ قابل‌توجهی خواهد شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بابیان این‌که در چند سال اخیر صادرات غیرنفتی ایران حدود ۴۴ تا ۴۵ میلیارد دلار بوده است، گفته بود: البته این پتانسیل وجود دارد که صادرات را افزایش دهیم و برای افزایش آن می‌توان به منابع داخلی کشور اتکا کرد و آن‌ها را به تولید تبدیل کرده و صادر کنیم.
با این اوصاف اولویت قرار دادن تقویت روابط با همسایگان می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند تا سهم بیشتری از ظرفیت بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد دلاری بازارهای کشورهای منطقه را در اختیار بگیرد.
ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی، ظرفیتی عظیم برای گسترش تجارت دارد، می‌تواند منابع موردنیاز خود را از طریق همسایگان تأمین و کالاهای تولیدی را به‌طور گسترده در بازارهای ۱۵ کشور هم‌مرز به فروش برساند.
 لزوم افزایش تجارت با همسایگان، موردتوجه رئیس دولت سیزدهم
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز در نخستین سخنرانی‌های خود به افزایش تجارت با همسایگان اشاره‌کرده است که نشان‌دهنده اهمیت این مبادلات در توسعه روابط و رشد اقتصادی است.حجت‌الاسلام رئیسی در دیدارهایی با مقامات رسمی کشورهای همسایه افزایش سطح روابط را در اولویت دولت سیزدهم دانسته و تأکید کرده بود جمهوری اسلامی ایران، کشورها و ملت‌های همسایه را خویشاوند خود می‌داند و مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت سیاست خارجی خود را، ارتقا روابط با کشورهای همسایه می‌داند.بنابراین بر اساس تحقیقات و ظرفیت‌های موجود در منطقه با توجه به اینکه قرار است اولویت دولت سیزدهم افزایش ارتباطات ازجمله روابط تجاری با همسایگان باشد، در صورت رفع موانع، امکان افزایش صددرصدی صادرات طی یک سال وجود دارد.ایران با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می‌توان با افزایش تجارت با این ۱۵ کشور، از مزایای همسایگی بهره‌مند شود.در ادامه به برخی از آمارهای اقتصادی صادرات ایران با کشورهای منطقه و همسایه نگاهی می‌اندازیم. بررسی صادرات در سال‌های مختلف باوجود افزایش صادرات طی سال‌های گذشته حاکی از آن است که در دولت‌های مختلف، روند افزایشی صادرات با نوسانات زیادی همراه بوده است. بررسی آمار توسعه صادرات طی ۱۶ سال گذشته نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۲ صادرات با افزایش ۲۰۰ درصدی و طی سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۹ با افزایش تنها ۱۲ درصدی همراه بوده است که نمایانگر عدم استفاده از ظرفیت بالای تجارت، به‌ویژه تجارت با همسایگان است.
سهم کمتر از ۲ درصدی ایران از بازار کشورهای همسایه
آمارها اثبات می‌کند که در شرایط مختلف، بازار کشورهای همسایه از پایداری بیشتری برای کالاهای ایرانی برخوردار هستند و به همین دلیل نیاز است که برنامه‌ریزی متولیان توسعه صادرات برای استفاده از ظرفیت بازار کشورهای همسایه جدی‌تر و عملیاتی‌تر تعریف و پیگیری شود. این در حالی است که سهم ایران از واردات ۱۱۵۰ میلیارد دلاری کشورهای همسایه در سال گذشته تنها ۲۰ میلیارد دلار یا به‌عبارت‌دیگر تنها ۱/۸ درصد بوده است.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.