اتحاد کاخ سفید و تروریسم تکفیری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 21635
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۸:۰۷ |
تحلیل نقش آفرینی آمریکا در حملات اخیر داعش؛

اتحاد کاخ سفید و تروریسم تکفیری

نیروهای باقی‌مانده ، پراکنده و فراری تروریسم تکفیری در تلاش هستند که دور تازه‌ای از خشونت و جنایت خود را به سرکردگی ایالات‌متحده آمریکا آغاز کنند‌.
اتحاد کاخ سفید و تروریسم تکفیری

|فاطمه فلاح زاده | 
نیروهای باقی‌مانده ، پراکنده و فراری تروریسم تکفیری در تلاش هستند که دور تازه‌ای از خشونت و جنایت خود را به سرکردگی ایالات‌متحده آمریکا آغاز کنند‌. حملات اخیر تروریست‌های داعش به سامرا ، اطراف بغداد  دیالی و دیگر نقاط عراق ، به صراحت مشخص می‌کند که متحدان کاخ سفید خیال بازگشت تروریسم تکفیری را دارند.
 در بررسی پشت پرده تحرکات اخیر داعش در عراق «رسالت» با دو کارشناس مسائل  غرب آسيا ،  جعفر قنادباشی و سعد الله زارعی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.
*حامیان داعش درصدد احیای  دوباره 
سید جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به تحرکات داعش در شهرهای شمالی عراق گفت: «این اقدام نشان از آن دارد که گروهک داعش و حامیان آن درصدد احیای دوباره و ازسرگیری فعالیت‌های خود هستند.»
او ادامه داد: «اکنون آمریکائیان ، از طرفی درصدد هستند تا زمینه حضور و استمرار خود در خاک عراق را فراهم سازند و از طرفی دیگر ، سرمایه‌گذاری فراوان بر نیرو‌های داعش و طراحی شیو‌ه‌های جنگی موجب شده به فکر از سرگیری فعالیت گروهک داعش باشند.» 
قنادباشی افزود: « هنگامی که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با تسخیر پایگاه ابوکمال سوریه طی نامه‌ای به زیر کشیدن پرچم داعش را به مقام معظم رهبری گزارش داد ، رهبر معظم انقلاب در پاسخ ایشان به صراحت پیش‌بینی کردند که گروهک داعش به طورحتم درصدد احیای  خود خواهند بود چراکه آن‌ها هرگز این سرمایه‌گذاری‌ را رها نخواهند کرد.»
*جنایت تازه آمریکا با شکست مواجه خواهد شد
کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد:
« اکنون با آزادسازی نیرو‌های داعشی که در زندان سوریه و انتقال آنان به خاک عراق نخستین کنش احیای دوباره خود را آغاز کردند. از دیگر کنش‌های این روز‌های آن‌ها ، ارائه تسهیلات با هواپیما و هلی‌کوپتر‌های آمریکایی در ارتفاع پایین بود. تصاویری که در عراق توسط مردم مخابره شده است، نشان می‌دهد که هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز مناطقی که داعش در آن فعال است تدارک لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد و این مسئله بی‌شک جنایت تازه آمریکا است که با شکست مواجه خواهد شد.»
قنادباشی با بیان اینکه در عراق همگان بر ضرورت خروج آمریکایی‌ها تأکید دارند، ابراز کرد: « آمریکایی‌ها قصد دارند تا با فعال کردن مجدد داعش شرایط عراق را آشفته و خروج خود از خاک عراق را به تعویق بیندازند و این انگیزه جدید افزون بر انگیزه‌های قبلی آمریکایی‌هاست. آن‌ها علاقه‌مند هستند تا فلسفه وجودی برای خود ایجاد کنند.»
او گفت: «هدف آمریکایی‌ها از احیای مجدد نیروهای داعش مبنی بر دو امر بود نخست اینکه اعلام کنند که دولت عراق دست توسل بر ما بسته است ، اکنون داعش وجود دارد بنابراین باید بمانیم تا نیرو‌های داعش را سرنگون کنیم .
هدف دیگر آنان از احیای مجدد داعش ، تضعیف کسانی بود که مخالف حضور نیروهای‌ نظامی آمریکا در خاک هستند.»
وی عنوان کرد: «پررنگ شدن نیروهای داعش موجب مشغول شدن نیروهای حشدالشعبی ، نیروهای انقلابی و نیرو‌های ضدآمریکایی می‌شود چراکه به طور حتم در درگیری با داعش و تلاش برای نابودی آن‌ها شرکت می‌کنند. آمریکا گمان می‌کند پر رنگ شدن نیروهای داعش ، زمینه کم‌رنگ شدن و چشم‌پوشی از جنایت آنان را در بردارد.»
*تلاش آمریکا برای مخدوش نشان دادن چهره جهان اسلام
قنادباشی با بیان اینکه اکنون آمریکایی‌ها  سعی بر دنبال کردن سیاست‌های گذشته خود دارند بیان کرد: « از مهم‌ترین سیاست‌های گذشته آمریکایی‌ها که اکنون سعی در پیشبرد آن دارند تضعیف عراق ، تخریب زیرساخت‌های روسیه و مخدوش نشان دادن چهره جهان اسلام بود. آن‌ها همواره درصدد بودند تا با حضور داعش ، مسلمانان را افرادی بسیار خشن معرفی کنند.» او اظهار کرد: «آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس، نیروی حشدالشعبی عراق تضعیف خواهند شد یا با حمله به پایگاه این نیرو ، اوضاع سیاسی در عراق  زمینه‌ای را برای فعالیت مجدد داعش فراهم خواهد کرد. درست است که اکنون سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و ده‌ها تن از فرماندهان و نیروهای حشدالشعبی به شهادت رسیدند اما علی‌رغم  نبود این بزرگان ، حشدالشعبی بسیار توانمند است چراکه مدیریت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس ، مدیریت ویژه‌ای بود که ده‌ها نیرو پرورش داد.»
*توان مقابله حشدالشعبی، حاصل درایت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس
وی در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه هم اکنون خوشبختانه حشدالشعبی بسیار توانمند و قدرتمند در صحنه ظاهر شده است، تصریح کرد: « به رغم آنکه داعش در برخی از شهرهای عراق تحرکاتی را آغاز کرده است ؛ اما حشدالشعبی این آمادگی را دارد که لطمه سنگینی را به داعش وارد کند. مدیریت غربی همواره به‌گونه‌ای است که اگر فرمانده نباشد سایر نیرو‌ها نیز توان مقابله نخواهند داشت اما فرماندهی ویژه و با درایت سردار سلیمانی موجب پرورش ده‌ها تن نیرو حاذق شد که اکنون در نبود فرمانده توانایی ایستادگی دارند.»
*بن‌بست آمریکا و تلاش‌های نیابتی
​​​​​​​در ادامه سعدالله زارعی ، کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل در تشریح نقش‌آفرینی آمریکا در حملات اخیر داعش به «رسالت» عنوان کرد: «هرگاه اقدام‌های مستقیم آمریکایی‌ها به بن‌بست می‌رسد ، تلاش می‌کنند تا به‌طور نیابتی مشکل‌های خود را حل و به خواسته‌های خود برسند. طی ماه‌های گذشته ، حساسیت عراق بر حضور نیرو‌های آمریکایی به شدت افزایش یافت و درنهایت دیدیم پارلمان عراق ، با ۱۶۹ رأی اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از خاک عراق را  مطالبه کرد.»
وی افزود: «درخواست پارلمان عراق موجب شد تا آمریکایی‌ها در شرایط دشواری قرار گیرند بنابراین پس از آن ، تلاش کردند تا با سازماندهی دوباره ،  نیرو‌های داعش را که در سال ۱۳۹۶ از صحنه خارج شده بود ، به صحنه بازگردانند.»
کارشناس مسائل غرب آسیا و روابط بین‌الملل براین باور است که مهم‌ترین دلیل بازگردانی نیرو‌های داعش ، ایجاد دوراهی برای عراقی‌ها بود تا آن‌ها را ناچار به انتخاب تروریسم یا سلطه آمریکا شوند.
زارعی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: «به‌طورکلی می‌توان گفت که توانمندی مقابله با نیرو‌های داعش در طول دوره درگیری با آنان شکل گرفت بنابراین اکنون حشدالشعبی این توانایی را دارا است و مقابله با این گروهک برای آنان بسیار آسان است چراکه داعش اکنون بسیار ضعیف‌تر از ۴ سال گذشته خود است.»

نویسنده : فاطمه فلاح زاده‌ |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.