آینده کشاورزی در گرو آمایش سرزمین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23633
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۳۹۹ - ۸:۲۰ |
معضلات حوزه کشاورزی در گفت‌وگو با عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس یازدهم واکاوی شد؛

آینده کشاورزی در گرو آمایش سرزمین

کشاورزی ، نقش اول سریال زندگی‌ مردم یک جامعه است که وظیفه خطیر تأمین نیاز‌های اساسی و ایستایی اقتصاد بر پایه‌های خود را ایفا می‌کند، نقش اولی که این روز‌ها بیش از هرزمان دیگری دچار معضل و موانع جدی است و نیروی کار با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن  کاهش و در کاشت و برداشت بهاره محصول تأخیر رخ داده است.
آینده کشاورزی در گرو آمایش سرزمین

| گروه سیاسی|
کشاورزی ، نقش اول سریال زندگی‌ مردم یک جامعه است که وظیفه خطیر تأمین نیاز‌های اساسی و ایستایی اقتصاد بر پایه‌های خود را ایفا می‌کند، نقش اولی که این روز‌ها بیش از هرزمان دیگری دچار معضل و موانع جدی است و نیروی کار با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن  کاهش و در کاشت و برداشت بهاره محصول تأخیر رخ داده است. از طرفی تلاطم بازار عرضه و تقاضا، کاهش تولید و صادرات نیز از دیگر موانعی است که این روز‌ها حوزه کشاورزی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.
طی چندروزگذشته ، عضو سازمان مردم‌نهاد همبستگی کشاورزی ایران گفت: «نبود صنایع تبدیلی کافی و قیمت پایین محصولات تولیدی در فصل برداشت باعث شده برخی ترجیح دهند محصول خود را برداشت نکنند؛ چراکه هزینه بالایی دارد و پس از برداشت هم به قیمت متناسب به فروش نمی‌رسد.»
پریسا عسکری نماینده کشاورزان استان آذربایجان غربی نیز دراین‌باره به خبرگزاری تسنیم عنوان کرد: «بخش خصوصی و  بخش دولتی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه  صنایع تبدیلی بخش کشاورزی ندارند، درحالی‌که با وجود کارخانجات مرتبط با این حوزه می‌توان زمینه صادرات را هم فراهم کرد که همین موضوع باعث شده برخی باغداران ترجیح دهند محصول خود را برداشت نکنند؛ چراکه هزینه بالایی دارد و پس از برداشت هم به فروش نمی‌رسد؛ صنایع تولید کنسانتره و آبمیوه هم به‌صورت محدود در کشور وجود دارد.»
«رسالت» برای بررسی معضل‌های حوزه کشاورزی و راهکار‌های آن به گفت‌وگو با سمیه رفیعی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم پرداخت.
*آمایش سرزمین‌ و عدم الگوی کشت کلان، معضل کشاورزی
 وی در تشریح معضل‌های حوزه کشاورزی به «رسالت» عنوان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین معضل حوزه کشاورزی، آمایش سرزمین و عدم الگوی کشت کلان در حوزه سیاست‌گذاری است‌. سیاست‌های موجود در این عرصه  سیاست‌های نادرستی است چراکه جامع نیست و آینده‌نگری در آن وجود ندارد. او براین باوراست که عدم الگوی کشت کلان و سیاست‌های درست موجب می‌شود که محصول کشاورز در برهه‌ای فراوان و در برهه زمانی دیگر نایاب شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس  در ادامه افزود: دیگر معضلی که عرصه کشاورزی هم اکنون با آن مواجه است مشکلات مربوط به کود و سم ، خرده مالکیت ، رفتار سلیقه‌ای مدیران وعدم نظارت بر مشکلات است.
رفیعی درباره اولویت‌های کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی اظهار کرد: این کمیسیون دو وظیفه در مقابله با معضل‌های کنونی دارد ؛ نخستین اولویت ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری دقیق با توجه به نیاز‌‌های‌ موجود کشور با نگاهی آینده‌پژوهانه است . دومین اولویت نظارت دقیق بر سیاست‌های اعمال شده است چراکه سیاست در کنار نظارت امری مهم و اساسی است.
*نتیجه نظارت کم‌رنگ و رویه‌های غلط مجلس دهم
 معضلات فعلی کشاورزی
او خاطرنشان کرد: در ادوار قبلی مجلس شورای اسلامی ، نظارت کم‌رنگ و رویه‌های غلط موجب شد تا عرصه کشاورزی دچار برخی معضل‌ها شود درحالی‌که کشاورزی پایه اقتصاد کشور است و هرگونه سیاستی بسیار حائز اهمیت است.
وی گفت: برای حل معضل‌های کشاورزی باید آن را به صورت یک مجموعه در نظر بگیریم و به هر جزء آن اهمیت دهیم. آب ،
 خاک ، زمین و نیروی انسانی و علم دانش از جمله عواملی است که باید به آن پرداخته شود.عضو کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: تولید و افزایش سطح علم و دانش و همچنین استفاده از فناوری نوین از دیگر موضوعات واجد ارزش در عرصه کشاورزی است که باید لحاظ و برای آن برنامه‌ای جامع و پایدار تدوین گردد چراکه برنامه‌های مقطعی تنها به معنای هدر رفت
 منابع طبیعی و سرمایه است.توجه به آمایش زمین ، امری اساسی‌ است که می‌تواند طی برنامه‌ای جامع ، معضلات آینده عرصه کشاورزی را کاهش دهد.
آنچه که امروز کشاورز و کشاورزی را رنج می‌دهد عدم شناخت موانع و مشکلات این حوزه نیست چراکه معضل‌های پیشِ‌رو به قدر کافی پررنگ و قابل رؤیت هستند. حکایت‌ها به صراحت مبرهن می‌کند که معضل کشاورزی حاصل سوء مدیریت برخی افراد است که تنها برای از سرباز کردن مشکلات برنامه‌ای کوتاه‌مدت بدون در نظرگرفتن آینده طرح می‌کنند‌ غافل از آنکه کشاورزی ،
 پایه اساسی اقتصاد کشورو نیازمند رفتار سلیقه‌ای نیست بلکه سیاست را به جد کنار نظارت می‌طلبد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.