آیا گروسی متنبه شده است؟! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76227
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۰۷ |
مذاکرات ایران و آژانس ادامه می‌یابد

آیا گروسی متنبه شده است؟!

 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اخیرا در جریان کنفرانس خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به نکاتی در خصوص رایزنی‌های تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده است.وی در این خصوص اظهار کرده است : «ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیئتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی ،مدیرکل آژانس اتفاق‌نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم نسبت به حل‌وفصل برخی از اتهامات موردنظر آژانس و مطرح‌شده توسط آژانس علیه ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌‌های فنی عبور کنیم.»
آیا گروسی متنبه شده است؟!

گروه بین‌الملل 
 حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اخیرا در جریان کنفرانس خبری مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به نکاتی در خصوص رایزنی‌های تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده است.وی در این خصوص اظهار کرده است :
«ما در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیئتی از ایران به وین اعزام خواهیم کرد. بین آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و رافائل گروسی ،مدیرکل آژانس اتفاق‌نظر وجود دارد و امیدواریم آژانس با تمرکز بر نگاه فنی براساس آنچه با هم در روزهای گذشته توافق کرده‌ایم نسبت به حل‌وفصل برخی از اتهامات موردنظر آژانس و مطرح‌شده توسط آژانس علیه ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌‌های فنی عبور کنیم.»
 تناقض‌گویی مقامات غربی ادامه دارد 
بر اساس اظهارات امیرعبداللهیان، به‌موازات این اقدام در خصوص رسیدن به گام‌های نهایی توافق به‌رغم برخی اظهارات متناقض مقامات آمریکایی تبادل پیام‌ها ادامه دارد و نسبت به باز تنظیم جدول زمان‌بندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین، تبادل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.
واقعیت امر این است که مذاکرات ایران و آژانس فارغ از جنجال‌سازی‌های اخیر آمریکا در وین و از طریق نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در حال انجام است. در این خصوص ملاحظاتی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده انگاشت. نخست اینکه ابعاد حقوقی و فنی مذاکرات پایان یافته است و دیگر نکته‌ای نمانده که ایران بخواهد در قالب مذاکرات آن‌ها را مورد حل‌وفصل قرار دهد و بخواهد در قبال آن یک سازوکار میانه را تدوین کند.از سوی دیگر، در ماه آگوست( مردادماه )  ایران اعلام کرده بازگشت به میز مذاکره را در وضعیتی  صورت می‌دهد که طرف غربی چارچوب عملیاتی خود را برای توافق اعلام کند و این چارچوب به‌اندازه‌ای عملیاتی باشد که بشود از بطن آن خروج یک توافق را استنباط کرد. تا الان چنین چارچوبی در پیشنهادهای قبلی آمریکا و اروپا به ما ارائه نشده است. چینش میز مذاکره درصورتی مفید خواهد بود که بشود برای آن چشم‌اندازی کوتاه‌مدت یا میان‌مدت را متصور بود. در این خصوص مقامات ایرانی ملاحظات، خطوط قرمز و پیشنهادات عملیاتی خود را طی هفته‌های اخیر به مقامات اروپایی و افرادی نظیر انریکه مورا ،مسئول ویژه اتحادیه اروپا و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی آن ارائه کرده‌اند. به عبارت بهتر، رایزنی‌ها میان ایران و تروئیکای اروپایی به‌صورت موازی، رایزنی‌های مشترک میان ایران، روسیه و چین بر سر نحوه احیای توافق هسته‌ای کماکان ادامه دارد. 
 نقشه راه مشخص مذاکرات ایران و آژانس 
نقشه راه مذاکرات ایران و آژانس طی روزهای آتی کاملا مشخص است! این نقشه راه در ماه مارس ۲۰۲۲( اسفندماه سال ۱۴۰۰) ترسیم شد اما رافائل گروسی و مقامات آژانس نسبت به آن پایبند نبودند. آژانس طی ماه‌های گذشته و خصوصا در ماه‌های منتهی به برگزاری نشست شورای حکام ، نهایت تلاش خود را در خصوص تحمیل تعهدات فراپادمانی و فراپروتکلی به کشورمان به کار گرفت و البته در این خصوص ناموفق بود. اگرچه از همان ابتدا و به‌خصوص در مذاکرات منتهی به برجام (طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴) تشکیل مثلث واشنگتن- آژانس – اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری عیان و آشکار شد، اما بازتعریف این مثلث در مرحله کنونی(برگزاری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای) نیز موردتوجه هر سه بازیگر قرار گرفته است. اکنون، در یک مقطع زمانی، آژانس، آمریکا و اروپا در حال هدایت یک نقشه مشترک هستند. بر این اساس، نمی‌توان آژانس را یک بازیگر مستقل در قبال بررسی پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات وین دانست.در چنین شرایطی قطعا سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان نیز با گارد بازی در برابر گروسی و مقامات آژانس حاضر نخواهند شد. از سوی دیگر، اخلال عامدانه آژانس در پروسه مختومه سازی پرونده‌های ادعایی ، قطعا برای این سازمان بین‌المللی نیز هزینه‌ساز خواهد بود. 
رافائل گروسی قصد داشت با انتشار گزارش مغرضانه خود در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آن‌هم در آستانه نشست شورای‌حکام در ماه سپتامبر، مؤلفه‌های فشار بر کشورمان را به‌گونه‌ای افزایش دهد که حتی در صورت احیا نشدن توافق هسته‌ای، تهران ناچار شود درروند دسترسی‌های آژانس و پذیرش تعهدات فراپادمانی و فراپروتکلی، امتیازاتی را به این سازمان دهد. بااین‌حال اکنون شاید گروسی بیش از هر زمان دیگری متوجه شده باشد که ثمره این بازی قطعا به سود آژانس نیست! 
 چرا باید گاردمان بسته باشد؟
گرچه جمهوری اسلامی ایران در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود انتظاراتی از مدیرکل آژانس داشته است اما این انتظارات حداقلی تاکنون برآورده نشده است.گروسی  در جریان سفرهای مکرر خود به تهران، مدعی شده است که بازرسی‌های آژانس، جنبه‌ای کاملا حقوقی داشته و این سازمان بین‌المللی، تحت سلطه کشورهای دیگر نبوده و نخواهد بود!وی همچنین تأکید کرده است که همکاری‌های ایران و آژانس باید به صورتی سازنده شکل گیرد تا شاهد تحولات مثبتی در این خصوص باشیم.با همه این اوصاف،شاهد مثال و مصداقی عینی و حقوقی جهت اثبات ادعاهای گروسی وجود ندارد!مدیرکل آژانس از زمان حضور خود در این مسند،به‌جای حقایق مستند،تسلیم خواسته‌ها و اسناد مجعول صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها  در شورای حکام شده است.
بهتر است در این خصوص جمله معروف برژینسکی را به گروسی یادآور شد.زبیگنیو  برژینسکی،مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا قبل از مرگ خود،تأکید کرده بود که ادعای واشنگتن و برخی اعضای شورای حکام مبنی بر فعالیت‌های هسته‌ای نامتعارف ایران،مصداق نوعی حقه‌بازی هسته‌ای محسوب می‌شود و واقعیتی ندارد.متأسفانه آژانس نه‌تنها در مقوله بازرسی‌ها مقابل این حقه‌بازی نایستاده،بلکه به کاتالیزور و عامل تسریع‌کننده بازی نخ نمای غرب و رژیم صهیونیستی تبدیل‌شده است.باید بپذیریم که عملکرد حال و گذشته آژانس کمترین جایی برای اعتماد به این نهاد برای ما باقی نگذاشته است.بنابراین اعتماد به آژانس نیز به‌مانند اعتماد به غرب خطایی راهبردی در محاسبات فنی و استراتژیک کشورمان محسوب می‌شود. باید این حقیقت محض را مدنظر قرار دهیم که  «بازرسی نامحدود از اماکن نظامی ایران»، یکی از خواسته‌های مشترک دو حزب سنتی آمریکا  و بازیگران اروپایی می‌باشد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.