آژیر قرمز در قاره سبز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 58543
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
پیامدهای ریاست فرانسوی‌ها بر اتحادیه اروپا

آژیر قرمز در قاره سبز

 در چند سال  اخیراز عمر  ریاست جمهوری ماکرون در فرانسه  جهانیان شاهد بحران های اجتماعی ، بیکاری ،اعتراضات جلیقه زردها و بحران اقتصادی و تلفات ناشی از بیماری کرونا می باشند. کشوری که مدعی است دومین اقتصاد اتحادیه را به خود اختصاص داده ،اقتصادی که بخش زیاد آن با فروش تسلیحات نظامی ، صنعت خودروسازی و صنعت گردشگری تأمین می شود. بحران حمایت و پیروی  از سیاست‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مزید بر علت شده به‌طوری‌که سبب کاهش حضور این کشور  در عرصه بین الملل و خروج نظامیان آن از کشورهای آفریقایی و افغانستان منجر گشته است .
آژیر قرمز در قاره سبز

حسین محمدی فومنی
کارشناس ارشد مسائل بین الملل 

 در چند سال  اخیراز عمر  ریاست جمهوری ماکرون در فرانسه  جهانیان شاهد بحران های اجتماعی ، بیکاری ،اعتراضات جلیقه زردها و بحران اقتصادی و تلفات ناشی از بیماری کرونا می باشند. کشوری که مدعی است دومین اقتصاد اتحادیه را به خود اختصاص داده ،اقتصادی که بخش زیاد آن با فروش تسلیحات نظامی ، صنعت خودروسازی و صنعت گردشگری تأمین می شود. بحران حمایت و پیروی  از سیاست‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مزید بر علت شده به‌طوری‌که سبب کاهش حضور این کشور  در عرصه بین الملل و خروج نظامیان آن از کشورهای آفریقایی و افغانستان منجر گشته است .
 بحران با ناتو
بعد از جنگ جهانی دوم و اتفاقات پیش آمده در جنگ و تجاربی که توسط کشورهای اروپایی کسب شد چندین کشور اروپايی تمایل زیادی داشتند که با يکديگر همکاری کنند تا از بروز جنگ‌های جدید و ويرانی مجدد اروپا پیشگیری کنند که نتيجه آن تجربه موفقيت‌آميز تشکيل اتحاديه اروپا بود.
سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، در بیانیه نشست اخیر خود در بروکسل تأکید کردند اتحادیه اروپا باید هزینه‌‌های دفاعی خود را افزایش دهد و بتواند به طور مستقل از آمریکا اقدام کند. اکنون تلاش‌ها برای ایجاد نیروی نظامی مستقل اروپا، تدوین راهبرد جهانی اتحادیه اروپا و نیز ایجاد نهادهای نظامی، امنیتی اروپایی روندی فزاینده به خود گرفته است. سران اروپایی، خواستار افزایش هزینه‌های نظامی اروپا و گسترش همکاری‌های مشترک شده‌اند تا وابستگی ناتو به حمایت‌های آمریکا را کاهش دهند.
ايده تشکيل ارتش واحد اروپايی موضوع جديدي نيست. پس از فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد «فرانسوا میتران» و سپس «ژاک شیراک» رؤسای جمهور وقت فرانسه  مجددا پرچم ضرورت تشکیل ارتش واحد اروپایی را بلند کردند. اما این بار هم به دلیل چتر امنیتی ناتو بر اروپا و شکاف عمیق در داخل اروپا، میان آتلانتیک گرایان و فرا آتلانتیک گرایان ، ایده تشکیل ارتش اروپایی به حاشیه رانده شد. البته این تنها ماکرون نیست که خواستار تشکیل ارتش اروپایی است و پس از ماجرای «برگزیت» و رأی بریتانیایی‌ها به جدایی از اتحادیه اروپا، وزیران دفاع چهار کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا در ماه اکتبر ۲۰۱۶ پیشنهادات خود را برای تشکیل یک ارتش مشترک اعلام کردند. همچنين دولت‌های اروپایی سال گذشته  با امضای طرحی به نام «پسکو» يا «همکاری ساختارمند دائمی» اولین گام را به سمت خود اتکایی امنیتی برداشتند. توافقی  که قرار است سنگ زیربنای ایجاد یک ارتش واحد اروپایی را تشکیل دهد و هدف پایه‌ای آن این است که ازراه تشکیل ارتشی قدرتمند، سیاست دفاعی اتحادیه اروپا را تقویت کند.
 بحران اقتصادی 
روزنامه فرانسوی لوفیگارو، گزارش مؤسسه مطالعات آمار و اقتصاد فرانسه (INSEE) را منتشر کرد. بر اساس این خبر بدهی های عمومی فرانسه در سه ماهه سوم سال  ۲۰۲۱ میلادی، ۷۲ میلیارد یورو افزایش یافته و به رکورد ۲۸۳۴ میلیارد یورو  رسیده است،فرانسه که مدت هاست با بحران بدهی عمومی دست و پنجه نرم می کند و بحران شیوع کرونا نیز به آن دامن زده است. بدهی های عمومی این کشور از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون ۴۵۰ میلیارد یورو افزایش یافته است بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بیش از همه اقشار آسیب پذیر فرانسه را آسیب پذیرتر کرده است و در حال حاضر ۵۸ درصد شهروندان فرانسوی زیر خط فقر قرار دارند.
 بحران های اجتماعی 
اتحادیه اروپا از اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی وارد سخت ترین دوران اقتصادی خود پس از جنگ جهانی دوم شده است با توجه به بحران اقتصادی و تحولات اجتماعی، تداوم دولت رفاه در کشورهای اروپایی با دشواری های فزاینده ای رو به رو شده است. یکی از نمونه های بارز این امر کشور فرانسه است که به دلیل بحران مالی دیگر رونق اقتصادی وجود ندارد و به دلیل رکود فعالیت ها، درآمد ناشی از مالیات ها نیز پايین آمده است، و نیز افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم از جمله کاهش قدرت خرید و افزایش نرخ بیکاری، شرایطی بحرانی را در فرانسه پدید آورده است. کاهش گردشگران ،کاهش سرمایه گذاری ،کاهش فروش خودرو ،رقابت کشورهای آمریکا،انگلیس در خصوص عدم فروش تسلیحاتی نظامی فرانسه به سایر کشورها در پی امضا توافقنامه دفاعی «آکوس» میان استرالیا، ایالات متحده آمریکا و انگلیس، همچنین لغو قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی بابت خرید زیردریایی‌های فرانسوی از سوی استرالیا، تنش میان پاریس با کانبرا، لندن و  واشنگتن شدت گرفته است سبب کاهش درآمد و فرصت های شغلی در فرانسه شده تا قبل از بیماری کرونا هر شنبه جهانیان شاهد اعترضات و راهپیمایی علیه دولت ماکرون بوده اند.
 این وضعیت همچنان ادامه دارد.
 بحران مهاجرت 
باظهور داعش در منطقه غرب آسیا، ، آغاز جنگ داخلی در سوریه و عراق، و تداوم منازعات در افغانستان باعث تشدید روند بحران مهاجرت در اروپا شده است. ماهیت این بحران از محوریت موضوعات اقتصادی و اجتماعی به موضوع هویتی و متعاقب آن، امنیتی تغییر پیدا کرده است. بر این اساس، در حوزه سیاست داخلی، احزاب ملی گرای  رادیکال روند رو به رشدی را آغاز کرده و توانسته اند از طریق مخالفت با مهاجرت و هشدار در مورد تهدید هویتی توجه بسیاری از رأی دهندگان را به خود جلب کنند. بحران مهاجرت همراه با بحران اقتصادی اروپا و ناکامی های اتحادیه اروپا، فرصت رشد و توسعه احزاب راست رادیکال را فراهم کرده است. حزب جبهه ملی فرانسه به عنوان یکی از قدرتمندترین احزاب راست رادیکال در اروپای غربی از طریق امنیتی کردن مساله مهاجرت توانسته است به موفقیت های چشمگیری در عرصه های انتخاباتی دست یابد و به یکی از احزاب تأثیرگذار در صحنه سیاسی فرانسه تبدیل شود. 
اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه است. فرانسه به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان نشین اروپایی محسوب می‌شود. هم اکنون جمعیت مسلمانان بیش از ۶ میلیون تخمین زده می‌شود. اما این فقط یک تخمین می‌باشد چرا که سرشماری پیروان ادیان بر اساس قانون فرانسه ممنوع می‌باشد. اغلب دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که این آمار بسیار پایین در نظر گرفته شده و صحبت از جمعیت حدودا ۸ میلیونی مسلمانان در فرانسه می‌کنند. پوشش حجاب در فرانسه یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل از سال ۱۹۸۹ تاکنون بوده است. بحث اصولا بر این متمرکز شده است که آیا دختران مسلمان در مدارس عمومی حجاب داشته باشند یا نه؟ اما این مسئله با اعتراضات شدیدی از سوی مسلمانان روبه‌رو شده است. مسلمانان به درستی اعتراض کرده اند که ممانعت از داشتن حجاب در مدارس ،مصداق تبعیض دینی است. 

نویسنده : حسین محمدی فومنی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.