آغوش باز تهران برای باکو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36023
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۷:۵۲ |
واکاوی سفر اخیر مقامات جمهوری‌آذربایجان به تهران؛

آغوش باز تهران برای باکو

جمهوری‌آذربایجان با ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت که ۹۳ درصد آن‌ها مسلمان و اکثرا شیعه هستند، یکی از همسایگان غربی کشورمان است از این جهت قرابت فرهنگی و مذهبی باعث درهم‌تنيدگی روابط دو کشور شده است.
آغوش باز تهران برای باکو

معصومه پورصادقی – دبیر گروه سیاسی
جمهوری‌آذربایجان با ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع مساحت و حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت که ۹۳ درصد آن‌ها مسلمان و اکثرا شیعه هستند، یکی از همسایگان غربی کشورمان است از این جهت قرابت فرهنگی و مذهبی باعث درهم‌تنيدگی روابط دو کشور شده است.
البته حاکمان جمهوری‌آذربایجان که دستی بر آتش سرکوب فعالیت‌های مذهبی شیعیان این کشور دارند، طی سال‌های گذشته مرام غیرهمسایگی در قبال ایران پیش  گرفته بودند ولی پیرو تغییر  و تحولات اخیر مخصوصا مناقشه قره‌باغ اشغالی ظاهرا تغییر مشی داده‌اند.
تهران همواره مشی مسالمت‌آمیز در قبال نه تنها جمهوری‌آذربایجان  بلکه همه ۱۵ همسایه خود داشته است اما این همسایگان هستند که بعضا نمک خورده و نمکدان را می‌شکنند.
هنوز فراموش نکرده‌ایم که رئیس‌جمهور پیشین جمهوری‌آذربایجان یعنی پدر رئیس‌جمهوری فعلی این کشور هراسان به تهران آمده و از همتای ایرانی خود برای نجات و حفظ تمامیت ارضی کشورش استمداد می‌طلبيد. جمهوری‌اسلامی ایران نیز براساس حُسن‌همجواری به کمک او می‌شتابد اما این موضوع آنطور که باید مورد توجه حکام فعلی جمهوری‌آذربایجان قرار نگرفت تا این‌که مناقشه اخیر قره‌باغ اشغالی بازهم برادری تهران را به باکو یادآوری کرد.
با حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از مواضع جمهوری‌آذربایجان در جریان مناقشه قره‌باغ مبنی بر ضرورت بازگردانده شدن مناطق اشغالی به باکو، روابط دو کشور ایران  و آذربایجان وارد فضای جدید دیپلماتیک شده و باکو از  هر زمان دیگری به نقش مثبت تهران و برادری ایرانی‌ها پی برده است.
مناقشه قره‌باغ اشغالی و موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا مواضع رهبر حکیم انقلاب اسلامی به جمهوری‌آذربایجان و دیگر کشورها که عناد دیکته شده و کینه کاذب با جمهوری اسلامی ایران ندارند، نشان داد، تهران نه تنها به دنبال ایجاد بحران در هیچ کشوری نیست بلکه معتقد است منطقه امن به نفع همه کشورهاست از این جهت همواره از راه‌های مسالمت‌آمیز و عقلانی برای برون رفت از مشکلات استقبال کرده و آن‌ها را پیشنهاد داده است.
مشی جمهوری اسلامی ایران در قبال قره‌باغ نشان داد، تهران درصدد مدیریت منطقه با حضور کشورهای منطقه و قطع کردن دست کشورهای فرامنطقه‌ای برای دخالت در امور این منطقه است. 
به طوری‌كه  کشورهایی همچون آمریکا، کانادا و فرانسه که ادعای حل بحران قره‌باغ را دارند از بیش از ۳۰ سال قبل در این حوزه ناکام مانده‌اند و به عبارت صحیح‌تر از حل این مناقشه سرباز زده‌اند تا استخوان لای زخم باشد.بعد از آنکه «جیهون بایرام اف» وزیر امور خارجه جمهوری‌آذربایجان اخیرا سفری به تهران داشت و با مقامات ارشد کشورمان به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت، حالا «شاهین مصطفی یف» معاون نخست وزیر جمهوری‌آذربایجان مهمان ایران است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، این مقام آذری در صدر هیئتی به تهران سفر کرد و پرویز شهباز اف، وزیر انرژی و چند تن از مقامات آذربایجان نیز حضور داشتند که در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور، به‌ویژه در حوزه آب، برق و انرژی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.حاکمیت جمهوری‌‌آذربایجان هرچند در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران کم تلاش نکرده است به طوری که همواره متهم به در اختیار گذاشتن خاک این کشور در اختیار رژیم منحوس صهیونیستی برای اقدام علیه ایران هستند، اما مردم این کشور ریشه فرهنگی و دینی مشترکی با ایران دارند و شیعیان این کشور به چشم برادر بزرگ‌تر به جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کنند.با آمد و شد مقامات جمهوری‌آذربایجان به تهران، که پس از مناقشه قره‌باغ اشغالی تشدید هم شده است، این انتظار می‌رود باکو بیش از پیش به اهمیت راهبردی تهران پی ببرد و اجازه ندهد رژیم‌های دیگری همچون صهیونیست‌ها که جز خون و خونریزی هیچ آورده‌ای در منطقه ما ندارند،باعث تخریب روابط دو جانبه شوند.
به هر روی‌ باکو باید بداند برای تهران همسایگان امن بهتر از همسایگان ناامن است از این جهت از تأمین امنیت آن‌ها استقبال می‌کند بنابراین بهتر است به‌جای میدان دادن به شبکه جهانی صهیونیست‌ها نظیر آمریکا و اسرائیل به کشورهای مطئمن نظیر جمهوری اسلامی ایران تکیه کنند.

نویسنده : معصومه پورصادقی - دبیر گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.