آخرین نفس‌های سوناک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 95220
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۲۳ |
زمزمه سقوط دولت انگلیس تبدیل به فریاد شده است

آخرین نفس‌های سوناک

 سوناک تبدیل به نماد شکست و ناکامی مطلق در لندن شده است. در آستانه رأی‌گیری پارلمان انگلیس درباره لایحه جنجالی مهاجرت روآندا حزب محافظه‌کار حاکم به‌شدت دراین‌باره دچار دودستگی شده به‌گونه‌ای که احتمال شکست این طرح و به خطر افتادن حیات سیاسی نخست‌وزیر بالا رفته است.
آخرین نفس‌های سوناک

 سوناک تبدیل به نماد شکست و ناکامی مطلق در لندن شده است. در آستانه رأی‌گیری پارلمان انگلیس درباره لایحه جنجالی مهاجرت روآندا حزب محافظه‌کار حاکم به‌شدت دراین‌باره دچار دودستگی شده به‌گونه‌ای که احتمال شکست این طرح و به خطر افتادن حیات سیاسی نخست‌وزیر بالا رفته است. روزنامه «هامبورگر ابند بلات» در مطلبی نوشت: سیاست پناهندگی «ریشی سوناک»، نخست‌وزیر انگلیس محافظه‌کاران را به‌شدت دچار دودستگی کرده است. برای برخی از محافظه‌کاران امور در سایه این سیاست‌ها به‌اندازه کافی پیش نمی‌رود و برخی دیگر نسبت به سختگیری بیشتر هشدار می‌دهند. اکنون نخست‌وزیر بریتانیا در این شرایط در معرض یک ورشکستگی تاریخی قرارگرفته است.
 ترس سوناک از دو عدد! 
۲۹ و ۵۷ اعدادی هستند که ریشی سوناک باید از آن ترس داشته باشد. اگر ۲۹ نماینده از ۳۵۰ نماینده حزب محافظه‌کار او در روز  در پارلمان به قانون جدید پناهندگی او رأی منفی دهند یا ۵۷ نماینده رأی ممتنع بدهند، این طرح شکست خواهد خورد – و احتمالاً سرنوشت سیاسی نخست‌وزیر بریتانیا مشخص خواهد شد.مارک گارنت، دانشمند علوم سیاسی دراین‌باره به خبرگزاری آلمان گفت: سوناک باید در برابر خواست یک‌طرف حزب تقسیم‌شده خود تسلیم شود، اما این باعث عصبانیت طرف دیگر می‌شود. به گفته وی این حزب احتمالاً سوناک را سرنگون می‌کند و یا اینکه نخست‌وزیر انگلیس باید زودتر ازآنچه انتظار می‌رفت انتخابات جدید را برگزار کند.در ادامه این گزارش آمده است: در قلب «جنگ داخلی» محافظه‌کاران، آن‌طور که مفسران این مناقشات را می‌خوانند، مسئله سرکوب مهاجران غیرقانونی مطرح است که با قایق‌های کوچک از سراسر کانال انگلیسی مانش وارد این کشور می‌شوند. سوناک قول داده که جلوی این ورودها را بگیرد. قانون جدید به‌عنوان یک عامل بازدارنده در نظر گرفته‌شده است: این قانون پیش‌بینی می‌کند که پناهجویانی که به‌طور غیرقانونی مهاجرت کرده‌اند، بدون در نظر گرفتن منشاء آن‌ها و بدون امکان بازگشت به رواندا اخراج شوند. برای اطمینان از اینکه افراد آسیب‌دیده نمی‌توانند در دادگاه‌های بریتانیا شکایت کنند، استناد به حقوق بشر بریتانیا صراحتاً منتفی است.
 جدالی که ادامه دارد 
اما برای جناح راست حزب محافظه‌کار، این طرح بحث‌برانگیز بین‌المللی به‌اندازه کافی امور را پیش نمی‌برد. پیش‌نویس این طرح سوناک اعلام می‌کند که رواندا یک کشور ثالث امن است، اگرچه بالاترین دادگاه بریتانیا اخیراً از کسری‌های قانون اساسی در این کشور آفریقای شرقی انتقاد کرده است.در این میان تندروهایی مانند سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق انگلیس خواستار خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر هستند تا پناهجویان آسیب‌دیده دیگر نتوانند به دادگاه‌های بین‌المللی مراجعه کنند.این اقدام به‌نوبه خود برای بخش میانه‌روی حزب محافظه‌کار که حدود ۱۰۰ عضو دارد ایده‌ای بسیار افراطی است. اگر بریتانیا آشکارا حقوق بشر و دادگاه‌های بین‌المللی را نادیده بگیرد، آن‌ها برای شهرت خود می‌ترسند. اگر سوناک خواسته‌های راست را برآورده کند، چپ حزب احتمالاً شورش می‌کند . بنابراین نخست‌وزیر ۴۳ ساله انگلیس بین این جبهه‌ها گیرکرده است.روزنامه گاردین اخیراً در مطلبی نوشت: اقتدار سوناک در دست دو قبیله متخاصم توری است. گارنت از کارشناسان دانشگاه لنکستر گفت، حتی اگر این قانون همان‌طور که ارائه‌شده تصویب شود، اختلافات بین محافظه‌کاران فقط به تعویق خواهد افتاد و احتمالاً بعداً دوباره شعله‌ور‌می‌شود.
 پاشنه آشیل جدید سوناک 
برای محافظه‌کاران، مسئله مهاجرت از دیرباز یکی از مهم‌ترین موضوعات در مبارزات انتخاباتی آینده بوده است. پارلمان جدید باید تا ژانویه ۲۰۲۵ انتخاب شود، و مفسران انتظار دارند حداکثر در پاییز ۲۰۲۴ انتخابات پارلمانی برگزار شود. در نظرسنجی‌ها، محافظه‌کاران سوناک بسیار عقب‌تر از حزب سوسیال‌دموکرات کارگر هستند. محافظه‌کاران، اقدام سخت علیه مهاجران غیرقانونی را فرصتی برای حفظ رأی‌دهندگان خود در آستانه انتخابات می‌دانند.بهر حال پارلمان بریتانیا قرار است امروز درباره قانون جدید پناهندگی رأی‌گیری کند. اما در میان محافظه‌کاران نخست‌وزیر اختلاف‌نظر وجود دارد. اگر این طرح شکست بخورد، ممکن است سوناک مسئولیت خود را از دست بدهد.ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در این شرایط برای آینده سیاسی خود می‌جنگد.  او باید به سؤالات کمیته تحقیقات کووید پاسخ می‌داد.به نوشته روزنامه تاگس شاو آلمان نخست‌وزیر انگلیس با مشکلی تقریباً لاینحل مواجه است: این لایحه برای محافظه‌کاران میانه‌روتر بسیار افراطی است، اما برای جناح راست حزب کافی نیست. با قانون اضطراری رواندا، دولت به‌حکم دادگاه عالی که برنامه‌های اخراج دولت به رواندا را لغو کرد، پاسخ می‌دهد. از دیدگاه داوران این دادگاه رواندا یک کشور ثالث امن نیست.
 بحرانی بدون راهکار
اکنون نمایندگان مجلس باید رواندا را کشور ثالث امنی بر اساس قانون اعلام کنند که انگلیس می‌تواند پناهجویان غیرقانونی مهاجر را – صرف‌نظر از منشأ و دلایل فرار آن‌ها – به آن اخراج کند. به‌این‌ترتیب حقوق بشر گاهی اوقات نباید اعمال شود تا افراد آسیب‌دیده نتوانند در دادگاه‌های بریتانیا شکایت کنند.بااین‌حال، جناح راست حزب محافظه‌کار معتقد است که این رویکرد به‌اندازه کافی سخت‌گیرانه نیست. این جناح پیش‌نویس را ازنظر قانونی موردبررسی قرار داده است و هنوز هم خلأهایی را می‌بیند. علاوه بر این، بسیاری از محافظه‌کاران دست راستی خواستار خروج از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر هستند تا پناهجویان نتوانند علیه اخراج خود در دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کنند.این مسئله قابل‌توجه است که نخست‌وزیر انگلیس چقدر خود را به دردسر انداخته است. اگرچه بریتانیا مشکلاتی دارد که بیشتر از مهاجرت غیرقانونی بر جمعیت تأثیر می‌گذارد، اما سوناک این موضوع را در اولویت قرار داده است.
در ادامه این مطلب آمده است: درحالی‌که بسیاری از بریتانیایی‌ها با هزینه‌های زندگی بالا و افزایش نرخ بهره دست‌وپنجه نرم می‌کنند و لیست انتظار در سیستم بهداشت و درمان طولانی‌تر و طولانی‌تر می‌شود، نخست‌وزیر بر موضوعی تمرکز می‌کند که امتیاز گرفتن با آن دشوار است و باعث ایجاد جنگ‌های قدیمی می‌شود. به‌این‌ترتیب پراکندگی احزاب که هنوز از دوران برگزیت موضوعی آشناست، دوباره به‌وضوح مشهود شده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.