آخرین اجلاسیه مجلس انقلابی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86388
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ |
چهارمین انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم بررسی شد

آخرین اجلاسیه مجلس انقلابی

مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیئت، هرساله و هم‌زمان با روز بازگشایی مجلس برگزار می‌شود. طی چند روز گذشته، حسینعلی حاجی دلیگانی عنوان کرد که اجلاسیه چهارم،  روز سه‌شنبه، دوم خردادماه1402 برگزار خواهد شد.
آخرین اجلاسیه مجلس انقلابی

گروه سیاسی
مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، انتخابات اعضای هیئت‌رئیسه مجلس اعم از رئیس، نواب رئیس و دبیران این هیئت، هرساله و هم‌زمان با روز بازگشایی مجلس برگزار می‌شود. طی چند روز گذشته، حسینعلی حاجی دلیگانی عنوان کرد که اجلاسیه چهارم،  روز سه‌شنبه، دوم خردادماه۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. به‌طور کل هیئت‌رئیسه مجلس شامل ۱۲ سمت می‌باشد؛یک رئیس،۲ نایب‌رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز یا ناظر مجموع این ۱۲ سمت می‌‌باشند که با رأی‌گیری و از سوی دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند.  ۱ خرداد، روز دوشنبه اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی نشستی به‌منظور تعیین نامزدهای عضویت در هیئت‌رئیسه مجلس برگزار کردند. 
طی این نشست محمدباقر قالیباف توانست اکثریت آرای ریاست مجلس را کسب کند. محمدباقر قالیباف در اجلاسیه اول و دوم، ۲۳۰ رأی کسب کرد و در اجلاسیه سوم با اخذ ۱۹۴ رأی بر کرسی ریاست قوه مقننه در اجلاسیه سوم تکیه زد. با شروع اجلاسیه چهارم درحالی که تصور می‌شود محمدباقر قالیباف تنها گزینه ریاست مجلس باشد، الیاس نادران خروج خود از فراکسیون انقلاب‌اسلامی‌ را‌ اعلام و کاندیدای ریاست مجلس شد. فریدون عباسی نیز پس از‌ اعلام کاند‌یدا‌توری الیاس نادران، خود را‌ کاندیدای ریاست مجلس کرد. اگرچه کاندیدا شدن او به سبب باقی‌ ماندن و حضور در فراکسیون انقلاب اسلامی خلاف مقررات و تعهدات فراکسیونی‌ محسوب می‌شد. سرانجام اما محمدباقر قالیباف با ۲۱۰ رأی بر صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زد و الیاس نادران و فریدون عباسی نیز به ترتیب ۴۷ و ۷ رأی کسب کردند. نایب‌رئیسان نیز پس از تأخیر ۳ ساعته و بازشماری چندباره آرای نمایندگان، سرانجام مشخص شدند؛ براساس آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاجی دلیگانی، امیرآبادی و نیکزاد از ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس حذف شدند و ذوالنوری،  پیرهادی، متفکر آزاد و یوسفی وارد هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شدند. نیکزاد که در اجلاسیه اول نایب‌رئیس دوم و در دو اجلاسیه دوم و سوم نایب‌رئیس اول بود نتوانست کرسی خود در اجلاسیه چهارم را حفظ کند و حجت‌الاسلام ذوالنوری جایگزین او شد. ترکیب ناظران و دبیران هیئت‌رئیسه مجلس خالی از تغییر نبود؛ رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در اجلاسیه های دوم و سوم توانست جای روح‌الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز در جایگاه دبیری مجلس را‌کسب‌کند. وی در اجلاسیه دوم با رأی ۱۸۱ رأی وارد هیئت‌رئیسه شد و تا اجلاسیه چهارم در این پست باقی ماند و حضور او نهایی شد. سید محسن دهنوی نیز از دیگر نمایندگانی بود که توانست طی چهار‌اجلاسیه میزان آرای خود را حفظ کند و بدین ترتیب بار دیگر در هیئت‌رئیسه باقی ماند. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم ضمن آنکه طی اجلاسیه چهارم اعلام کاندیداتوری کرد اما با رأی منفی نمایندگان مواجه شد و کرسی دبیری هیئت‌رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم را نیز از دست داد. کرسی دبیری هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم از آن علی کریمی فیروزجایی، نماینده مردم بابل شد که در هر ۳ اجلاسیه مجلس یازدهم توانسته بود از نمایندگان مجلس برای حضور در هیئت‌رئیسه رأی جمع کند. حسینعلی حاجی دلیگانی که طی اجلاسیه‌های اول تا سوم مجلس یازدهم در جایگاه دبیری‌می‌نشست هم نتوانست جایگاه خود را حفظ کند و از لیست اعضای دبیری در آخرین سال‌ کاری‌مجلس یازدهم جا‌ ماند. 
مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز که در اجلاسیه دوم به مجموع هیئت‌رئیسه راه‌یافته بود، بار دیگر جایگاه خود را به دست آورد و در اجلاسیه چهارم توانست به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بازگردد. روح‌الله متفکر آزاد، نماینده مردم تبریز در مجلس هم اگرچه در اجلاسیه های اول و دوم با رأی بالایی حضور داشت اما در اجلاسیه سوم این کرسی را از دست داد اما بار دیگر در اجلاسیه چهارم به جایگاه دبیری هیئت‌رئیسه بازگشت. همچنین احمد نادری، نماینده مردم تهران در مجلس که برای نخستین بار در اجلاسیه سوم مجلس یازدهم وارد هیئت‌رئیسه شده بود در اجلاسیه چهارم با افزایش آرا مواجه شد و در هیئت‌رئیسه باقی ماند. محسن پیرهادی نیز برای سومین بار به عضویت هیئت‌رئیسه مجلس درآمد. وی که در اجلاسیه اول و دوم در جمع هیئت‌رئیسه مجلس بود، در اجلاسیه چهارم نیز با نظر مثبت نمایندگان به این جایگاه بازگشت. علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات با سابقه حضور در مجالس هشتم تا یازدهم و نیز هیئت‌رئیسه برخی مجالس قبلی، در ۴ سال فعالیت مجلس یازدهم هم در هیئت‌رئیسه به‌عنوان ناظر حضور داشت و تفاوت چندانی در آرای وی رخ نداد. سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران نیز با کسب ۱۸۵ رأی در جایگاه ناظر هیئت‌رئیسه مجلس ابقا شد. براین اساس ترکیب نهایی هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم این‌چنین رقم خورد؛ محمدباقر قالیباف در جایگاه رئیس، مصری و ذوالنوری در جایگاه نایب‌رئیسان، دهنوی، رشیدی، متفکرآزا‌د، نا‌دری، کریمی و یوسفی در جایگاه دبیران هیئت‌رئیسه و آقایان موسوی، پیرهادی و سلیمی نیز به جایگاه ناظران هیئت‌رئیسه طی اجلاسیه چهارم تکیه زدند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.