آتش سیاتل بر جان کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 23232
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۸:۳۴ |
خشمی که فعلا فروکش نمی‌کند؛

آتش سیاتل بر جان کاخ سفید

آنچه امروز در آمریکا و خصوصا شهر سیاتل می گذرد، جایی را برای لاپوشانی و کوچک شمردن اعتراضات ضد نژادپرستانه در این کشور باقی نگذاشته است. ترامپ و بسیاری از رسانه های آمریکایی که قصد کوچک نمایی اعتراضات ضد نژادپرستانه را داشتند، امروزبا قوی ترین موج اعتراضات ضد نژادپرستی در قرن بیست و یکم مواجه هستند. 
آتش سیاتل بر جان کاخ سفید

‌|  گروه بین الملل‌|
آنچه امروز در آمریکا و خصوصا شهر سیاتل می گذرد، جایی را برای لاپوشانی و کوچک شمردن اعتراضات ضد نژادپرستانه در این کشور باقی نگذاشته است. ترامپ و بسیاری از رسانه های آمریکایی که قصد کوچک نمایی اعتراضات ضد نژادپرستانه را داشتند، امروزبا قوی ترین موج اعتراضات ضد نژادپرستی در قرن بیست و یکم مواجه هستند. 
در سیاتل چه خبر است ؟
تصرف بخشی از شهر سیاتل در آمریکا توسط معترضین به نژادپرستی، شوک سختی را به ترامپ و همراهانش وارد ساخته است. به گزارش شبکه تلویزیونی CBS، معترضان در سیاتل، کنترل اداره پلیس این شهر را به دست گرفتند و به جای کلمه پلیس، نام «مردم» را روی عنوان آن درج کردند. بر دیوار‌های این شهر، حروفBLM(جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد) درج شده است.یکی از معترضان به نام موریس می‌گوید: این ساختمان مال ما هم هست. ما هزینه آن را می‌دهیم، آن‌ها پولشان را از ما می‌گیرند؛ بنابراین کار‌هایی که آن‌ها می‌کنند باید به نفع مردم باشد. یک معترض دیگر به نام داستین آدامز می‌گوید: من دوست دارم شاهد این باشم که اداره پلیس سیاتل به مرکزی برای رسیدگی به امور واقعی جوانان تبدیل شود. 
روزنامه گاردین نیز  در گزارشی نوشت:  «معترضان آمریکایی بخش‌هایی از سیاتل را به تصرف درآورده و با گذاشتن موانع جاده‌ای منطقه خودمختار در سیاتل تشکیل دادند و پلیس نیز پس از درگیری با معترضان ناحیه‌ای را با هدف کاهش تنش‌ها تخلیه کرده است. صد‌ها تن از معترضان در سیاتل در راستای کمک به اعتراضات سراسری ضد بی عدالتی در آمریکا، با گذاشتن چندین موانع جاده‌ای این شهر را به منطقه خودمختار کاخ کنگره آمریکا یا چاز (Chaz) تبدیل کردند.»
تهدید ترامپ به کشتار معترضین 
ترامپ رئیس جمهور آمریکا  در پیامی تويیتری شهروندانی که در ایالت واشنگتن در اعتراض به قتل جورج فلوید توسط پلیس به خیابان‌ها آمده‌اند را «آشوبگران زشت» خواند و از فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل خواست که با آن‌ها برخورد کنند.
ترامپ در حساب کاربری رسمی خود در تويیتر نوشت: 
«جی اینسلی فرماندار ایالت واشنگتن و شهردار سیاتل، طوری به بازی گرفته شده و دست انداخته شده‌‌اند که هرگز کسی در کشور فوق‌العاده ما شاهد چنین چیزی نبوده است.»
وی افزود: «همین حالا شهرتان را پس بگیرید. اگر این کار را نکنید، من انجامش می‌دهم. این یک بازی نیست. این آشوبگران زشت باید فورامتوقف شوند، بجنبید.»
ترامپ چهارشنبه شب نیز  در تويیتی معترضان در سیاتل را «تروریست‌های داخلی» نامیده بود.
حمله شهردار سیاتل به ترامپ
«جنی دورکان» شهردار سیاتل به تهدید «دونالدترامپ» مبنی بر اعزام نظامیان ارتش به این شهر برای سرکوب معترضان و تظاهرات‌کنندگان علیه نژادپرستی و خشونت آمریکا واکنش نشان داد. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دورکان طی نشست خبری در دفتر کار خود، گفت: اعزام نیروی نظامی توسط ترامپ به سیاتل، غیرقانونی و خلاف قانون اساسی آمریکا است. شهردار سیاتل در این نشست خبری توضیح داد: « هیچ تهدید فوری درباره تهاجم به سیاتل وجود ندارد.ما به هیچ‌کسی نیاز نداریم، از جمله رئیس‌جمهور، که بیش از این تفرقه‌افکنی کرده، اطلاعات نادرست و بی‌اعتمادی را ترویج دهد.»وی در انتقاداتی شدیدالحن علیه ترامپ، تصریح کرد: «یکی از چیزهایی که این رئیس جمهور درک نمی‌کند، این است که گوش دادن به مردم یک ضعف نیست بلکه قدرت است. از نظر یک رهبر واقعی، تظاهرات سراسری… فرصتی برای آمریکا خواهد بود تا ملتی بهتر بسازیم.»این مسئول آمریکایی همچنین تأکید کرد که برای اطمینان حاصل کردن از این‌که تهدید ترامپ برای تهاجم ارتش به سیاتل انجام نخواهد شد، با «جی اینزلی» فرماندار ایالت واشنگتن صحبت خواهد کرد.
وقتی مجسمه های کریستف کلمب خرد می‌شوند 
معترضین نه تنها در سیاتل، بلکه در شهرهای بزرگ و کوچک آمریکا همچنان به تظاهرات علیه نژادپرستی سیستماتیک در این کشور ادامه می دهند.شبکهBBC در این خصوص گزارش داده است :
«با ادامه فشار بر مقام ها در آمریکا برای برچیدن بناهای یادبود کسانی که به تاریخ برده‌داری و استعمار مرتبط هستند، معترضان در این کشور مجسمه های رهبران ایالت های جدایی طلب در دوران جنگ داخلی و همچنین کریسف کلمب را پایین کشیده اند.مجسمه های کریستف کلمب در بوستون، میامی و ویرجینیا هم تخریب شده است. پیش‌تر در هفته جاری ریچموند همچنین شاهد به آتش کشیده شدن یک مجسمه کریستف‌کلمب  و انداختن آن به یک دریاچه بود.همچنین  یک مجسمه سه متری کلمب از جنس برنز در سن پال مینه سوتا کنده شد.معترضان در بوستون نیز  سر مجسمه کلمب که روی یک پایه سنگی نصب شده بود را کندند.» این اعتراض‌ها در حالی صورت می گیرد که تا قبل از این، برخی شهروندان  آمریکایی خاطره کریستف‌کلمب را جشن می گرفتند  در کتاب های درسی آمریکا  از او به عنوان کاشف «جهان نو»یاد می شد. 

پروفسور چارلز تالیافرو، استاد دانشگاه مینه‌سوتا در گفت‌و‌گو با «رسالت»:
شاهد یک تبعیض نژادی قابل توجه و  گسترده در آمریکا هستیم
پروفسور چارلز تالیافرو، استاد دانشگاه مینه سوتا در خصوص اعتراض‌های اخیر ضد نژادپرستانه اخیر به روزنامه«رسالت» می‌گوید : «باید بپذیریم که امروز ما شاهد یک تبعیض نژادی قابل توجه و گسترده در کشورمان هستیم.این تبعیض‌نژادی، مغایر با  اهداف و دستاوردهایی بود که جنبش مدنی سیاه‌پوستان آمریکا( به رهبری مارتین لوترکینگ) در نیمه قرن بیستم به آن رسید. نمی توانیم واقعیت جاری در آمریکا را نادیده بگیریم.» وی در ادامه می گوید : «به طور کلی تبعیض‌نژادی علیه آمریکایی‌های آفریقایی تبار، در توزیع قدرت در نهادهایی مانند کنگره و فرمانداری‌ها کاملا مشخص است. دولت فعلی آمریکا نیز به صورت خاص این روند تبعیض آمیز و  غیر قابل قبول را تشدید کرده است. طبیعی است که در چنین شرایطی نوعی نارضایتی گسترده نسبت به وجود تبعیض نژادی در آمریکا وجود داشته‌باشد. موضوعی که ما در اعتراضات اخیر نیز آن را به خوبی مشاهده می کنیم.»این استاد دانشگاه آمریکایی در پایان تصریح کرد :«هنوز کسانی در آمریکا هستند که از روند فعلی و تبعیض نژادی در عمل دفاع می کنند و حوادثی تلخ و وحشتناک مانند قتل جرج فلوید نیز آن‌ها را ناراحت و متنبه نکرده است.»

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.