کنترل بازار مسکن منوط به اجرای قانون جهش تولید و نوسازی بافت‌های فرسوده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 98634
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۶:۵۹ |
مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس:

کنترل بازار مسکن منوط به اجرای قانون جهش تولید و نوسازی بافت‌های فرسوده است

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم عزم جدی برای پیشبرد طرح‌های نوآفرینی بافت شهری و افزایش ساخت‌وساز پر‌داخت و دراین‌باره اظهارکرد: مطابق آمارهای رسمی جمعیتی حدود ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد شهری سکونت دارند و به سبب چنین جمعیتی، احیای این بافت‌ها اهمیت فراوانی دارد.
کنترل بازار مسکن منوط به اجرای قانون جهش تولید و نوسازی بافت‌های فرسوده است

مجتبی یوسفی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح لزوم عزم جدی برای پیشبرد طرح‌های نوآفرینی بافت شهری و افزایش ساخت‌وساز پر‌داخت و دراین‌باره اظهارکرد: مطابق آمارهای رسمی جمعیتی حدود ۱۹ میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد شهری سکونت دارند و به سبب چنین جمعیتی، احیای این بافت‌ها اهمیت فراوانی دارد. بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که از این میزان ۷۰ هزارهکتار وضعیت  نابسامانی دارند و می‌بایست در اسرع وقت برایشان تصمیم جدی گرفته شود. 
وی با اشاره به عزم مجلس و وزارت راه و شهرسازی برای بازطراحی مناطق غیرقابل‌سکونت و فرسوده افزود: در قانون جهش تولید مسکن به بازسازی بافت‌های فرسوده توجه شد و دراین راستا یک بسته۱۹ بندی از سوی وزارت راه و شهرسازی و معاونت بازآفرینی تهیه و ابلاغ شد. بنابراین طی سال‌ جاری‌ مهم نوسازی بافت‌های فرسوده با اقدامات عملی همراه بوده است و طی دو سال گذشته مجلس یازدهم نیز دراین‌باره قوانین خوبی را به تصویب رسانده است. با تلاش مجلس یازدهم و وزارت راه ‌و شهرسازی نوسازی بافت‌های فرسوده آغازشده و حال به سبب جهش این اقدام می‌بایست مردمی سازی را همراه با این جریان کنیم چراکه‌ اگر دولت‌ها بخواهند نسبت به این مهم اقدام کنند، شاهد صرف زمان بسیار و نتیجه کم خواهیم بود. 
یوسفی با اشاره به لزوم مردمی سازی درروند ساخت مسکن تصریح کرد: دولت نمی‌تواند خود متولی این مهم باشد و به همین خاطر تجربه موفق دنیا در بخش نوسازی بافت‌های فرسوده مادامی بوده است که از کمک گرفته‌شده و تسهیلات ارزان‌قیمت به آن‌ها پرداخت‌شده است.
نماینده مردم اهواز همچنین خاطرنشان کرد: با تسهیلات ارزان‌قیمت، یارانه سود تسهیلات و ارائه مشوق‌ها می‌توان زمینه جهش در نوسازی بافت‌های فرسوده را فراهم کرد. همچنین ضرورت دارد تا امتیازاتی را همچون معافیت پروانه و معافیت در حوزه تراکم بهره بگیریم. دراین میان باید توجه داشته باشیم که تنها تراکم را افزایش ندهیم و عرض معابر را بیشتر نسازیم. عرض بالای معابر در حوادث طبیعی موجب عدم امکان خدمات‌رسانی می‌شود و مشکلات بسیاری را به همراه دارد.  
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تجربه بازطراحی مجدد زمین در دنیا نشان می‌دهد که باید واحد از متقاضی گرفته شود و دولت یا بارگذاری جدید انجام دهد یا با تخفیفات ویژه مالک را ترغیب کند تا به منطقه دیگری مهاجرت کند. در کشور ایران می‌توان از ظرفیت شهرهای جدید بهره گرفت. 
او متذکر ‌شد: به‌منظور بازطراحی و نوآفرینی بافت‌های فرسوده می‌توان واحد را دریافت کرد و در مقابل واحد یا زمین به ارزش همان ملک در شهرهای جدید به مالک ارائه کرد. به‌موجب این امر مالکان ترغیب خواهند شد و این روند برایشان جذابیت و عایدی به همراه خواهد داشت. 
وی یادآور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به مهم بازآفرینی توجه و مصوب شده است. کوشش این بوده که معیشت افراد ساکن در بافت‌های فرسوده بهبود یابد. به طورحتم افرادی که در بافت‌های فرسوده سکونت دارند، قادر به تغییر محل سکونت خود و هزینه بیشتر نیستند. نمی‌توان یک کارگر، بازنشسته یا دیگر مشاغل شریف را به مناطق دور از شهراصلی ‌ارجاع‌داد چراکه در این صورت می‌بایست به‌صورت مداوم هزینه رفت‌وآمد داشته باشد و این امر خود نیز هزینه‌بر خواهد بود. 
یوسفی با تأکید بر لزوم فراهم‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز سکونت برای متقاضیان نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: به‌منظور بازآفرینی بافت‌های فرسوده می‌بایست به زیرساخت‌های موجود در شهرهای جدید به‌ویژه امر مهم حمل‌ونقل و دسترسی‌ها توجه داشته باشیم. 
وی با انتقاد از روند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اظهارکرد: یکی از مشکلات موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده، عدم ارائه و پرداخت تسهیلات به‌موقع از سوی سیستم بانکی‌ است. این تسهیلات در بسیاری از موارد پرداخت نمی‌شوند یا پس از دشواری‌های فراوان پر‌داخت می‌شوند. 
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: گاه مشاهده می‌شود که معافیت‌ها نیز از سوی شهرداری پرداخت نمی‌شود چراکه دولت تعهدات خود را نسبت به پرداخت بدهی‌شان به شهرداری‌ها انجام نمی‌دهند. باید بپذیریم که همکاری دستگاه‌ها امری حائز اهمیت است و می‌توانیم بر اصلاح و بازسازی بافت‌های فرسوده تمرکز ‌بیشتری داشته باشیم و نگرانی‌های موجود را نسبت به وقوع آسیب‌های احتمالی و بلایای طبیعی کاهش دهیم. بی‌شک یکی از بحران‌های کشور، تأمین مسکن موردنیاز مردم است و چنانچه عزم جدی برای قانون جهش تولید مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده شکل‌گیرد، شاهد نوید اتفاقات خوب در حوزه مسکن خواهیم بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.