صحنه رقابت روشن می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101536
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۰۵ |

صحنه رقابت روشن می‌شود

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شد؛ ۸۰ نفر ثبت نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.
صحنه رقابت روشن می‌شود

ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در روزهای دهم تا چهاردهم خرداد انجام شد؛ ۸۰ نفر ثبت نام کردند و اکنون در انتظار اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستند.
به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی پنج شنبه تا شنبه- هفدهم تا نوزدهم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:
در آخرین نشست سران سه قوه بر ضرورت نصب‌العین قرار گرفتن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات به‌عنوان فصل‌الخطاب، به‌ویژه در محورهای ارتقای مشارکت مردمی، اخلاقی بودن و سلامت رقابت‌های انتخاباتی، برنامه‌محور بودن، تقویت گفتمان شهدای خدمت و پرهیز از هرگونه تخریب که الگوی آن در رقابت‌های انتخاباتی برخی کشورهای غربی وجود دارد و همچنین همکای قوای قضائیه و مقننه با دولت در برگزاری موفق انتخابات تأکید شد. در بخشی از این جلسه وزیر اطلاعات با ارائه گزارشی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی و برخی بی‌اخلاقی‌ها تأکید کرد که رفتار نامزدها و حامیان آن‌ها با بی‌طرفی کامل و به‌طور مستمر رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند، تذکرات لازم داده خواهد شد و در صورت لزوم گزارش آن در اختیار مقام‌های قضائی قرار خواهد گرفت.
سخنگوی ستاد انتخابات آمار جالبی از شغل و سن داوطلبان انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ارائه کرد که بر اساس آن، ۱۲ نفر کارمند، ۲ نفر روحانی،‌یک نفر شغل آزاد، دو نفر نظامی، ۲۱ نفر استاد دانشگاه، ۱۴ نفر بازنشسته، ۱۷ نفر نماینده مجلس و دو نفر فرهنگی هستند و بیشترین تعداد در بازه سنی ۵۶ تا ۶۰ سال شامل ۱۸ نفر و ۶۱ تا ۶۵ سال نیز ۱۸ نفر ثبت‌نام کردند.
محسن اسلامی همچنین توضیح داد: ماده ۳۷ این قانون اظهار دارد که «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا و یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند. »این ماده شامل مجموعه وزارت کشور، شورای نگهبان، مجریان، ناظران، استانداران، فرمانداران و بخشداران است که باید قبل از داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا دهند.
ستاد انتخابات کشور هم تاکید کرد که کاندیداها بعد از اعلام اسامی از سوی شورای نگهبان حق اعتراض ندارند.وزیر کشور با اعلام اینکه در صورت موافقت شورای نگهبان انتخابات ریاست‌جمهوری در برخی کلان‌شهرها الکترونیکی خواهد بود، گفته است: استعفای داوطلبان کابینه دولت برای ریاست‌جمهوری لازم نیست و مسئولین در کنار داوطلبی، وظایف خود را انجام دهند.
سخنگوی شورای نگهبان در تازه ترین توضیحات انتخاباتی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی براینکه شورای نگهبان انتخابات را مهندسی می‌کند، گفت: ما نگاه حزبی، جناحی و گروهی به افراد نداریم و اساساً افراد را فارغ از خاستگاه سیاسی‌شان بررسی می‌کنیم؛ خود شخص را بررسی می‌کنیم و طبیعتاً اگر احراز صلاحیت شود، گروه‌های سیاسی می‌توانند او را به عنوان نماینده خود معرفی کنند؛ لذا مبنای ما قانون است و مهندسی بلد نیستیم و اساساً مهندس نیستیم.
هادی طحان نظیف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد اگر کسی در دور قبل انتخابات، احراز صلاحیت شده یا نشده باشد این دوره تغییر کند؟ توضیح داد: ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد که الان برطرف شده باشد یا ترکیب اعضای شورای نگهبان تغییر کرده باشد. ممکن است اعضای قبلی شورای نگهبان هم اطلاعات جدیدی داشته باشند.
آیت‌الله احمد جنتی، دبیرشورای نگهبان نیز تاکید کرده است که در موضوع تایید صلاحیت‌ها یک خط مستقیم را انتخاب کردیم و این خط را ادامه می‌دهیم.
ستاد انتخابات صداوسیما هم چگونگی تبلیغات نامزدهای ریاست‌جمهوری در رسانۀ ملی را تشریح کرد که بر اساس آن،  داوطلبان  می‌توانند علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیۀ دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامۀ ۳۰ دقیقه‌ایِ رو به دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور تهیه کنند. سازمان صدا و سیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، ۵ مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند. هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی؛ فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت. در همین راستا مهدی قلی به عنوان مجری برنامه مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از سوی ستاد انتخابات ریاست جمهوری سازمان صداوسیما انتخاب شد. 
مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور هم با شرکت در اولین
 « نشست آماده سازی برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» که با حضور سفیر و سرکنسولگری های کشورمان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین برگزار شد، آمادگی کامل وزارت امور خارجه را برای برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری در خارج از کشور اعلام کرد.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه‌ای به تمام معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه ضمن تاکید بر کمک به برگزاری باشکوه انتخابات پیش رو، همه کارکنان خود را از هر گونه استفاده از سمت، عنوان و نیز امکانات این وزارتخانه در ساعات اداری منع کرده است.
بر اساس شنیده ها نیز در طول چند روزه گذشته اولین تخلف انتخاباتی مبنی بر استفاده یک کاندیدا از امکانات دولتی رخ داده است که عضو کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری از ارجاع این تخلف به مراجع قضائی خبر داد.
از کاندیداها چه خبر؟
 در پی طرح برخی مطالب در فضای مجازی درباره کناره گیری محمد شریعتمداری از رقابت‌های انتخاباتی، رئیس ستاد انتخاباتی وی با ابراز تعجب از محتوای منتشر شده، کناره‌گیری شریعتمداری را تکذیب کرد و گفت: این موضوع  دروغ و بی پایه و اساس است.
در همین ارتباط رئیس ستاد کاندیدای اصلاح‌طلب نیز تاکید کرد که شریعتمداری به نفع هیچ کدام از نامزدها کناره گیری نکرده است.
 محمود صادقی هم با انتشار توییتی به خبر انصرافش از انتخابات واکنش نشان داد و تاکید کرد: مطالبی که درباره انصرف بعضی از نامزدهای معرفی شده به جبهه اصلاحات ایران به نفع بعضی دیگر در حال انتشار است،‌ بی اساس است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.