رقابت ایده‌ها در قاب سیما - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 102055
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶ |
دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی در جریان مناظرات برگزارشده بررسی شد:

رقابت ایده‌ها در قاب سیما

6 نامزد ریاست جمهوری طی سه مناظره و نشست‌های‌ مختلف به شرح مواضع خود پرداخته و تبیین اهداف و نقد دیدگاه‌های سایر نامزدها برنامه‌های مختلف خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شرح داده‌اند.
رقابت ایده‌ها در قاب سیما

۶ نامزد ریاست جمهوری طی سه مناظره و نشست‌های‌ مختلف به شرح مواضع خود پرداخته و تبیین اهداف و نقد دیدگاه‌های سایر نامزدها برنامه‌های مختلف خود را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شرح داده‌اند.بدین ترتیب دوشنبه‌شب؛ مورخ  ۲۸  خردادماه ۱۴۰۲ اولین مناظره ۶  کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی برگزار شد و نامزدهای انتخابات به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود دراین‌باره پرداختند. درجریان این مناظره پس از قرعه‌کشی صندلی مناظره اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری در ساختمان صداوسیما انجام شد و به هرنامز‌د فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات داده شد.سؤالات مطرح‌شده از سوی کارشناسان نیز دارای چندین محور بود. پرسش نخست مبنی براین بود که دولت شما برنامه هفتم را قبول دارد یا باید اصلاح شود؟از دیگر سؤالات چگونگی تحقق نرخ رشد
۸ درصدی، چگونگی جلب سرمایه‌گذاری خارجی و هدایت آن در چارچوب قانون مصوب مجلس، برنامه لازم تهیه سند راهبردی توسعه کشور، راهکارهای ارتقای کسب‌وکار و برنامه‌‌هایی برای پیمان‌سپاری ارزی بود. همچنین از نامزدهای ریاست جمهوری پرسش شد که برنامه‌هایشان برای ثبات بخشی به اقتصاد کشور چیست؟ در جریان این مناظره، قاضی‌زاده هاشمی بابیان اینکه مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند، به شرح برنامه‌های خودپرداخت و بخش خصوصی را شریک راهبردی‌ دولت دانست و گفت: دولت باید از همکاری و شراکت با بخش خصوصی لذت ببرد. هرچه قدر بخش خصوصی فعال‌تر باشد، درآمدهای دولت نیز افزایش‌یافته و هزینه‌های بودجه کاهش می‌یابد. محمدباقر قالیباف نیز ضمن بیان اینکه در دولت خدمت و پیشرفت حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا می‌کند، با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: در دولت خدمت و پیشرفت با مشارکت کارمندان، کارگران و زحمت کشان، بازنشستگان و قشر محروم و سرمایه‌گذاران  اقتصاد قوی را دنبال کرده که دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید متناسب با رشد اقتصادی را حفظ کند. پزشکیان نیز لازمه اجرای برنامه هفتم مشارکت به‌دوراز اختلاف را دانست و بابیان اینکه باید شفافیت را به اقتصاد بیاوریم و مسیرها را روشن کنیم به عملکرد، پرداخت عملکردی، خصوصی‌سازی و قرارداد کنتراتی به عنوانی تعدادی از استراتژی‌های موردنظر خود اشاره کرد و گفت: خصوصی‌سازی را افرادی می‌توانند انجام دهند که پیش‌زمینه علمی رادارند. سعید جلیلی نیز ضمن بیان اینکه اگر فرصت‌ها را نبینیم، موفقیت‌ها به دست نمی‌آید، با تأکید بر اجرای برنامه هفتم برای رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: باید فرصت‌های خود را بشناسیم؛ شعار یک جهان فرصت ما واقعی است. ما فرصت‌های ارزشمندی داریم که باید آن را شناسایی کنیم.رشد ۸ درصدی قابل تحقق است و ایران می‌تواند جهش کند؛ اما لازمه آن این است که رشد فقط با جذب سرمایه انجام نمی‌شود. دولت باید نقش‌آفرین باشد و برای همه آحاد جامعه بستر برای رشد اقتصادی را فراهم کند؛ این کار با برنامه‌ریزی محقق می‌شود. علیرضا زاکانی، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بابیان اینکه مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است، افزود که موضوع رشد ۸ درصد هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است. پورمحمدی، دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید و بیان اینکه آنچه را نمی‌توان اجرا کرد به مردم وعده ندهیم،تأکید کرد: ما ۶ کاندیدا هرکدام شعارهای متفاوتی داریم و ما باید تعهدات خود را به مردم اجرا کنیم. مردم از ما قول و قرارگرفته‌اند. فردا می‌گویم آن‌قدر مسکن می‌سازیم و آن‌قدر اشتغال ایجاد می‌کنیم و برنامه‌ای که ما پیشنهاد ندادیم باید جواب آن را بدهد. سؤال کارشناسان در بخش دوم و بخش سوم مطرح شد و کاندیداها به شرح اهداف اقتصادی خود پرداختند.
 چکیده دیدگاه نامزدهای انتخاباتی در دومین مناظره با محوریت خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت مورخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ دومین مناظره انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده و محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات و با موضوع اقتصادی (خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت) آغاز شد. مناظره در ۳ مرحله اصلی برگزار شد که طی آن، در هر مرحله، هر نامزد در ۴ دقیقه اول به سؤالات کارشناسان و مردم پاسخ داد و در ۴ دقیقه دوم، به‌نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداختند.در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد  طی ۶ دقیقه صحبت‌های خود را به جمع‌بندی رساند. در این مناظره قاضی‌زاده بابیان اینکه دارایی‌های دولت باید به مردم واگذار شود، تأکید کرد: اول باید دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ر ا به مردم واگذار کنیم و بعد هم اصلاح سازوکارهای مندرج در هدفمندی یارانه‌ها را انجام دهیم. باید قانون هدفمندی یارانه را اجرا کنیم تا همه خانواده‌ها بتوانند از آن استفاده کنیم. محمدباقر قالیباف بابیان اینکه حفظ قدرت خرید خانوار برعهده رئیس‌جمهور است،اظهار داشت: به نظر بنده از ابتدا نه در موضع یارانه‌ها، هدفمند عمل شد و نه در یک شیوه‌ای چگونگی درست انجام دادن آن، که در دولت چهاردهم به این توجه خواهیم کرد. عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصا از اموال عمومی است برای این کار باید عدالت را  رعایت کنند.کسی که تمام عمر خود در حال کار است؛ اکنون بازنشست شده چرا باید در فقر باشد. دولت نباید اجازه بدهد که این افراد در فقر باشند، ما باید به این پاسخگو باشیم، ما حتما باید در اینجا کاری بکنیم سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. باید یارانه را به مصرف‌کننده بدهیم، اما باید دقیقا بدانیم چگونه و به چه روش و به چه کسانی ارائه بدهیم. پورمحمدی بابیان اینکه یارانه موجب آسایش طبقات محروم نشده است، بیان کرد:بحث خدمات‌رسانی عدالت محور یک مسئله اساسی برای دولت‌ها به‌ویژه در دو دهه اخیر است. ما یارانه‌ها را باید طوری توزیع کنیم که عدالت رعایت شود. این حجم توزیع یارانه‌ها موجب آسایش طبقات محروم نشد! و مشکلات اقتصادی زیادتر شد. زاکانی بابیان اینکه یارانه طلایی می‌دهیم، گفت:مردم، کشور ما ثروتمند است و مشکل ما این است که این ثروت را خوب توزیع نمی‌کنیم! این آدرسی که جناب پورمحمدی که دوست بنده هستند آدرس غلط است و کل این شعارها قبلا داده‌شده است. یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و برق به‌درستی در کشور توزیع نمی‌شود. مسعود پزشکیان نیز ضمن بیان اینکه منابع دولت باید هدفمند تقسیم شود،گفت: ما در قدم اول باید بدانیم کجا هستیم. آنچه‌که آمارها نشان می‌دهد این است که اختلاف مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا در رابطه با بنزین وحشتناک است. به کسانی که بیشترین پول رادارند بیشترین امکانات را می‌دهیم و برعکس به کسانی که کمترین پول رادارند، کمترین امکانات داده می‌شود. بنابراین ما اول باید بدانیم که کجا هستیم تا ببینیم چطور عمل کنیم. سعید جلیلی نیز بابیان اینکه یارانه‌ها باید عادلانه توزیع شود، اظهار داشت: وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه‌ترین شکل توزیع کند. اگر دو خانواده را در تهران مقایسه کنیم، یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده‌ چهارنفره که خودرویی ندارد. خانواده‌ای که سه خودرو دارد ۱۲ برابرِ خانواده  بدون خودرو یارانه دریافت می‌کند؛ بااینکه مرفه‌تر هستند. این در شرایطی است که ۴۴ درصدِ مردم ما ماشین ندارند و از این یارانه محروم می‌شوند.
 نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره فرهنگی چه گفتند؟
سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در استودیو ۱۱ رسانه ملی برگزار شد.مصطفی پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های اجتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد. وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام‌گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به‌ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زنان فراهم شود از آن استفاده می‌شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تأثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی تراز اسلام و نظام اسلامی است. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این‌همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آن‌ها را باور نداریم. انتظار داریم آن‌ها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان وزنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می‌کنند؟ برنامه‌ای نداریم؟‌ سبک زندگی ما را آن‌ها باید تعیین کنند؟پورمحمدی خاطرنشان کرد: فرهنگ زنان عقلانیت، عاطفه و لطافت و رضایت و انتخاب است، اما عده‌ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند. اگر زبان فرهنگ جای خود را به زبان باتوم بدهد، جوابش فحش، ناسزا و درشت‌گویی است. نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد. برادر عزیزم شهید سلیمانی گفت این دختران و پسران، فرزندان ما هستند. من پورمحمدی که در دوره‌ای ناچار بودم به خاطر مسئولیت‌های خشن و تلخ، اشدا علی الکفار باشم، امروز می‌گویم برزنان و جوانانمان باید رحماء بینهم باشیم و در برابر آن‌ها ذلیل باشیم و خاکسار باشیم، چنانچه برادر شهیدمان شهید رئیسی این‌چنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته را دریافت کرد؛ درود بر او.
محمدباقر قالیباف در بخش «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهم‌ترین جایی است که باید موردتوجه دولت‌ها باشد و ما به آن توجه داریم. وی تأکید کرد: اگر ایران قوی می‌خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است. قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده زن به‌عنوان مادر، همسر و تربیت‌کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان  جبران همه کاستی‌ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد.وی بابیان این‌که «مادر غمخوار خانواده است»، افزود: مادر داده شغل وزندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعدازآن که فرزندش ازدواج کند. قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند. وی بیان کرد: قول می‌دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» زنان را در دوراهی «زن خانه‌دار» باشد یا اینکه در جامعه حضور پیدا کند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کرده تا خودشان انتخاب کنند. قالیباف بابیان این‌که «عنصر فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر است»، گفت: در نشست‌ها و جلسه‌ها برای تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مربوط به زنان، ما مردان دور میز نشسته و بعضا بدون حضور آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم. وی با اشاره به نقش زنان در دوران کرونا گفت: در آن دوران، زنان در خانواده پرستار، مسئول اقتصاد و معلم بچه‌ها بودند؛ زن پیشران پیشرفت ایران عزیز ما است.
مسعود پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: این‌گونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی‌دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهدکودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهدکودک‌ها آموزش دهیم. وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌ها  و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فقدان همسرش در ۳۲ سال پیش اظهار کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو هم‌زمان درس می‌خواندیم؛ یک‌شب من کشیک بودم او از فرزندانمان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما باهم بالا آمدیم و می‌توانستیم باهم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت. پزشکیان عنوان کرد: وقتی در خیابان‌ها برخوردهایی را که با دختران وزنان اتفاق می‌افتد، می‌بینیم، زمانی که نسبت به این رفتارها اعتراض می‌کنیم و گاها نیز پرونده‌هایی برای ما درست می‌کنند؛ واقعیت این است که این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت‌کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به‌جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت چنین برخوردهایی می‌تواند مشکل را حل کند. اگر می‌خواهیم مشکل را حل کنیم باید برگردیم و ببینیم چه کرده‌ایم که این اتفاقات افتاده است. وی با انتقاد از معطل ماندن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: خیلی وقت است که لایحه تأمین امنیت زنان و جلوگیری از خشونت علیه زنان در مجلس مانده است و ما هنوز نتوانستیم موضوع خشونت علیه زنان را حل کنیم. ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم اما الآن که اوضاع خوب است می‌گوییم که ما به زنان احترام می‌گذاریم درحالی‌که احترام باید در عمل و در واقعیت اجتماعی صورت بگیرد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی حقوق زنان را در جامعه نادیده می‌گیرند، باید حداقل صدایمان بلند شود و بگوییم که چرا دارید این کارها را می‌کنید؛ خداوند به رسول خدا(ص) می‌گوید که اگر بااخلاق بد با مردم رفتار می‌کردی آن‌ها دور تو جمع نمی‌شدند. امروز برخورد ما در جامعه با این قشر اخلاقی نیست و در تئوری نیز هرچه بگوییم آنی نیست که در عمل باید باشد. پزشکیان با تأکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتا نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را  آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، اظهار کرد: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آن‌ها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف ازنظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و باهم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به‌صورت ریشه‌ای به آن‌ها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آن‌ها برخورد کنیم؛ چراکه سخن از تئوری کار ساده‌ای است.
سعید جلیلی در پی موضوع انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی  اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های ما  پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است. وی افزود: در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه‌ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آن‌قدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این‌یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از آن‌طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌رو است، که آنان را به این بن‌بست رسانده است. جلیلی تصریح کرد: همین کسانی که امروز دربرابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک‌باره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند. از آقای ماکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است. وی افزود: آن چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ چرا دیده نمی‌شود؟ ما امروز در کشورمان موفقیت‌های بسیار بزرگ داریم. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز زن در عرصه مختلف باحجاب و باعفت و باحیا یک نمونه دقیق و مؤثر را به جهان نشان می‌دهد.
قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بندبند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچ‌وقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته‌ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانوم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد. وی ادامه داد: امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش‌های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌هاست؛ حق هم دارند.
علیرضا زاکانی به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی – فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت:  دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام،‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله. وی از دو بسته در حوزه اجتماعی فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با  محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. دربسته رفاه، مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدامات اساسی را دربسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقاء آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه  را مشخص کرده‌اند و تأکید کرده‌اند هیچ‌کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟ وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.
  زمان دو مناظره تلویزیونی باقی‌مانده از مجموع پنج مناظره تا پیش از برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست‌
جمهوری در روز جمعه هشت تیرماه و طبق جدول تنظیم‌شده از سوی صداوسیما، قرار است دو مناظره انتخاباتی باقی‌مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود و زمان مناظره‌ها چهار ساعت خواهد بود. نامزدهای انتخاباتی در ایام پیش از مناظره نیز اجتماعات انتخاباتی برگزار کرده و به تشریح مواضع خود پرداختند و گفتنی است که اجتماعات انتخاباتی روز شنبه نامزدهای چهاردمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با استقبال گسترده مردمی در شهرهای مختلف برگزار شد.اجتماعات انتخاباتی در شهرهای مختلف، ازجمله سنندج، اصفهان، شیراز، قزوین، اهواز و اصفهان حاکی از این واقعیت بود که مناظره‌های  نامزدها در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران موجب جلب نظر مردم شده است و بی‌شک این روند تأثیر مستقیمی برافزایش مشارکت و حضور گسترده  مردم خواهد داشت. به باور کارشناسان و فعالان سیاسی حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، در بین مردم به‌نوعی اهمیت و توجه به خواست و نظرات جامعه و درنظر گرفتن خواسته‌های آن‌هاست. از سوی دیگر استقبال مردم از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، نیز نشان‌دهنده افزایش شور انتخاباتی و خنثی‌کننده تبلیغات دروغ رسانه‌های معاند درمورد بی‌تفاوتی مردم به انتخابات پیش رو است. به‌عبارت‌دیگر فضای انتخاباتی، پس از سه دور مناظره و پیش از برگزاری دو مناظره دیگر حاکی از شور و اشتیاق گسترده مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری است.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.