خودروهای فرسوده و پرمصرف عامل ناترازی بنزین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 101866
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۵ |
اقدامات موردنیاز برای حل مشکلات مرتبط با ناترازی بنزین بررسی شد؛

خودروهای فرسوده و پرمصرف عامل ناترازی بنزین

چالش ناترازی بنزین یکی از موضوعات مهم جامعه است که به باور کارشناسان و فعالان مربوطه متأثر از خودروهای فرسوده و نبود استاندارد برای خودروهای داخلی و عدم تنوع سبد سوختی می‌باشد. در این راستا ضرورت دارد تا در گام نخست برای خودروهای فرسوده و ایجاد استاندارد برای خودروهای داخلی چاره‌جویی شود و سپس سایر تصمیمات مثمرثمر عملیاتی گردد.
خودروهای فرسوده و پرمصرف عامل ناترازی بنزین

چالش ناترازی بنزین یکی از موضوعات مهم جامعه است که به باور کارشناسان و فعالان مربوطه متأثر از خودروهای فرسوده و نبود استاندارد برای خودروهای داخلی و عدم تنوع سبد سوختی می‌باشد. در این راستا ضرورت دارد تا در گام نخست برای خودروهای فرسوده و ایجاد استاندارد برای خودروهای داخلی چاره‌جویی شود و سپس سایر تصمیمات مثمرثمر عملیاتی گردد. پیش‌بینی‌ها از میزان واردات بنزین و گازوئیل در سال جاری،پنج میلیارد دلار می‌باشد. آگاهان این عرصه می‌گویند که با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند واردات سالانه ۲۵ میلیارد دلار بنزین خواهد بود که این عدد معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت کشور است. در چنین شرایطی ضرورت دارد تا سیاست‌گذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع‌بخشی سبد سوخت مدنظر قرار گیرد و جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور از بین رود. فعالان این حوزه می‌گویند: یکی از مهمترین موضوعات در این میان، تکنولوژی قدیمی خودروهای تولیدی است. خودروهای قدیمی و پرمصرف نه‌تنها باعث افزایش مصرف سوخت می‌شوند، بلکه خسارات اقتصادی و زیست‌محیطی فراوانی نیز به همراه دارند. به‌روزرسانی تکنولوژی خودروها، تولید خودروهای کم‌مصرف و استاندارد، و همچنین ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین نظیر CNG، می‌تواند گام‌های مؤثری در جهت کاهش ناترازی مصرف سوخت و بهبود وضعیت کلی انرژی در کشور باشد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به‌صراحت نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون«در مسئله‌  سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل‌داریم. ما کشور تولیدکننده  نفت، بااین‌همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله  کلان دچار مشکلیم.» توصیه و تأکید ایشان مبرهن می‌سازد که در حوزه بنزین نیازمند بازنگری در تصمیمات می‌باشیم و می‌بایست بیش‌ازپیش اقدامات موردنیاز را بررسی و در دست اجرا‌ قرار دهیم. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس دوازدهم پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس دوازدهم:
ناترازی بنزین با واردات خودرو و ایجاد بازار رقابتی کاهش‌می‌یابد

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح بررسی اقدامات موردنیاز برای حل مشکلات مرتبط با ناترازی بنزین در دولت  آینده پرداخت و با اشاره به نقش خودروهای فرسوده و نبود استاندارد برای خودروهای داخلی اظهارکرد: به‌منظور حل مشکلات ناترازی بنزین می‌بایست چندین اقدام به‌موازات یکدیگر در دستورکار قرار گیرد. در وهله نخست می‌بایست موضوع مصرف سوخت خودروها را استاندارد کرد. این مهم بخشی از مسیر واردات و بخشی دیگر از مسیر بهبود کیفیت تولید میسر خواهد شد. 
وی با اشاره به لزوم واردات خودرو برای کاهش مصرف سوخت افزود: واردات خودروها امری اساسی است و موجب حل مشکلات ناترازی بنزین خواهد شد. به‌موجب واردات، خودروسازان داخلی به تکاپو خواهند افتاد و به سمت تولید خودروهای استاندارد با میزان مصرف سوخت قابل‌قبول حرکت خواهند کرد. خوشبختانه اکنون توسعه ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی شکل‌گرفته و خودروهای برقی به‌موجب توسعه این روند واردشده است. این روند را می‌توان گامی مثبت ارزیابی کرد که موجب کاهش ناترازی بنزین می‌گردد. 
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس دوازدهم با تأکید بر لزوم چاره‌جویی برای مازاد مصرف سهمیه بنزین تصریح کرد: به‌منظور حل مشکلات ناترازی بنزین، دولت می‌بایست سهمیه‌بندی سوخت را گران نکند و برای مازاد بر این میزان چاره‌اندیشی کند. ضرورت دارد تا افراد پرمصرف، هزینه بیشتری پرداخت کنند. 
او متذکر شد: باید شرایطی فراهم گردد که جامعه تحت‌فشار قرار نگیرد و ملتهب نشود. از طرفی دیگر فردی که دارای چندین خودرو می‌باشد، هزینه سوخت خود را پرداخت کند و متحمل هزینه بالاتر شود. 
حجت‌الاسلام حسینی کیا همچنین خاطرنشان کرد: رضایت جامعه برای حل مشکلات مرتبط با ناترازی بنزین اهمیت فراوانی دارد. اکنون قیمت بنزین از آب ارزان‌تر است و جامعه نیز در حال حرکت به سمتی است که باور دارند؛ باید برای بنزین چاره‌اندیشی کرد. چاره‌اندیشی برای بنزین اینک پذیرفته‌شده اما این چاره‌اندیشی می‌بایست در گام نخست موردتأيید جامعه قرار گیرد. بنابراین در فرآیند اقدامات عملی باید اقناع جامعه را موردتوجه قرار داد. 
او یادآور شد: مردم باید ثمره افزایش قیمت‌ها را ببینند. به طورمثال باید تبیین گردد که با افزایش قیمت، منابع حاصل‌شده صرف توسعه راه‌های روستایی، وام‌های ازدواج و فرزندآوری، تولید و اشتغال می‌گردد. به طورحتم تبیین راه منابع حاصل‌شده موجب همراهی مردم خواهد شد. 
او در پایان این گفت‌وگو ضمن بیان اینکه حل مشکل ناترازی بنزین، موجب کاهش ارزبری و تقویت تولیدات داخلی خواهد شد، اضافه کرد: در سال جاری با توجه به میزان مصرف بنزین در کشور، قریب به ۴ میلیارد دلار واردات بنزین خواهیم داشت که بی‌شک این حجم برای کشور هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. با حل مشکلات ناترازی بنزین و کاهش واردات، می‌توان این اعداد و ارقام را صرف تولید کرد و عایدی قابل‌توجه رقم زد.

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی مطرح کرد:
اثرات سیاست‌های مالیاتی در کنترل رشد نقدینگی و اجرای دقیق بودجه

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح نقش مالیات در کنترل رشد نقدینگی پرداخت و دراین‌باره اظهارکرد: به طورکل در سند بودجه‌ای (سند بودجه ارائه‌شده از سوی دولت یا مجلس شورای اسلامی) برای هر محل هزینه، می‌بایست یک منبع درآمدی نیز پیش‌بینی گردد. در کشور ایران محل درآمدی به دو شکل می‌باشد؛ براین اساس می‌توان اظهارداشت که محل بودجه‌ عمومی، مالیات و درآمدهای داخلی است. همچنین برخی از پروژه‌های کلان نیز محل درآمدشان از فروش اموال تملیکی، گاز و نفت می‌باشد. در فرآیند اجرایی و توأمان با اجرای سند بودجه، به هرمیزانی که مالیات تأمین می‌شود، کسری بودجه آن بخش رفع خواهد شد. براین اساس بخشی که تخصیص مالیاتی ندارد، با کسری مواجه می‌گردد.  وی افزود: گاه ممکن است که کسری بودجه با مالیات کنترل نشود. در چنین شرایطی باید به سمت استقراض از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها حرکت کرد. در کشورهای خارجی، بخش سومی نیز تحت عنوان بخش خصوصی یا شرکت‌های دولتی وجود دارد که اعتبار موردنیاز را قرض می‌دهند که این شیوه در ایران مرسوم نیست. 
غیبی پور تصریح کرد: بی‌شک تمامی کسری‌ها با اخذ مالیات ممکن نخواهد بود اما به طورکل نقش مالیات در کنترل رشد نقدینگی قابل‌توجه است. به سبب آنکه مصارف ثابت است و درآمدها متغیر می‌باشد، شرایط کاهش کسری بودجه یکسان نخواهد بود. براین اساس به هرمیزانی که مالیات خوب عمل کند، کسری بودجه کاهش می‌یابد و روش تأمین کسری بودجه، کاهش  می‌یابد و آثار مخرب آن نیز از بین خواهد رفت. در مقابل نیز اگر مالیات به‌درستی عمل نکند، کسری بودجه افزایش یابد و محل تأمین کسری بودجه از منابع بانکی، استقراضی و … باشد، اثر مخرب شکل‌خواهد گرفت. گفتنی است که اگر کسری بودجه ۱۰۰ همت باشد، به همان میزان نقدینگی ایجاد نخواهد شد. این میزان ضریب فزاینده دارد که به طورکل حدود ۳ تا ۴ درصد است. براین اساس اگر مالیات به‌درستی عمل نکند و کسری بودجه با نقدینگی بانک تأمین گردد، ۴ برابر آن پول اثر مخرب در اقتصاد شکل خواهد گرفت. در چنین شرایطی تنها چاره تولید است. اگر تولید این نقدینگی را جذب کند، مانع از سوداگری خواهد شد و چنانچه قادر به جذب نشود، سوداگری و رشد نقدینگی شکل خواهد گرفت. بنابراین مالیات در کنترل رشد نقدینگی اثرگذار   است.  کارشناس اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: به طورکل دولت‌ها به سمت کسری بودجه نمی‌روند و درصدد استقراض نیستند اما گاه بار مالی و تعهد ایجادشده در بودجه موجب این روند می‌شود. 
او در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: توأمان با مالیات‌ها ضرورت دارد تا هزینه‌های دولت کنترل‌شده باشد تا دخل‌وخرج تناسب یابد. تناسب این امر می‌تواند مانع از کسری و افزایش نقدینگی شود. 

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.