دولت و مجلس به دنبال نوسازی مدارس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 93636
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۵۲ |
اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس بررسی شد؛

دولت و مجلس به دنبال نوسازی مدارس

در جلسه روز چهارشنبه، مورخ ۱۰ آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مواد ارجاعی حوزه آموزش و پرورش را  به تصویب رساند. کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با پیشنهاد ۴ درصدی دولت در زمینه افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کرد و درنهایت مقرر شد تا یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده اضافه ‌شود تا برای نوسازی مدارس فرسوده، توسعه شبکه آبی روستایی و توسعه راه های روستایی هزینه شود.
دولت و مجلس به دنبال نوسازی مدارس

در جلسه روز چهارشنبه، مورخ ۱۰ آبان کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مواد ارجاعی حوزه آموزش و پرورش را  به تصویب رساند. کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با پیشنهاد ۴ درصدی دولت در زمینه افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالفت کرد و درنهایت مقرر شد تا یک درصد بر مالیات بر ارزش افزوده اضافه ‌شود تا برای نوسازی مدارس فرسوده، توسعه شبکه آبی روستایی و توسعه راه های روستایی هزینه شود. همچنین کمیسیون تلفیق، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا ظرف مدت ۶ ماه از ابتدای اجرای برنامه، اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را با هدف ایجاد شفافیت مالی و محاسباتی تغییر داده و به تصویب هیئت وزیران برساند.

در حوزه نهضت سوادآموزی مباحثی در کمیسیون مطرح شد که آیا با مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ادغام شود  یا خیر؟ که در نهایت کمیسیون مصوب کرد که نهضت سوادآموزی در جای خود استوار باشد و ادغام نشود اما اساسنامه آن با هدف ریشه کنی کامل بی سوادی مطلق و توسعه و تعمیق سواد ظرف مدت ۶ ماه اصلاح و به تصویب هیئت وزیران برسد.در ادامه کمیسیون تلفیق مقرر کرد تا پایان ۶ ماه سال نخست برنامه، قرارداد نیروهای خرید خدمت آموزشی با رعایت صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای به قرارداد کار معین تبدیل وضعیت شوند البته مصوبات مذکور باید به تایید صحن علنی مجلس برسد. بهسازی مدارس کشور امری ضروری‌ست که همواره تبیین و موردتوجه مسئولان قرار گرفته‌است؛ این مهم طی سال‌های گذشته اقبال کمتری پیدا کرده و حال به سبب اهتمام مجلس یازدهم و نمایندگان کمیسیون تلفیق به دنبال بررسی برنامه هفتم توسعه پررنگ‌تر از پیش شده است. شایان ذکر است تا بگوییم که به تازگی خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خبر از به‌سازی ۸۰ هزار کلاس درس در ۱۰ هزار مدرسه در تابستان ۱۴۰۲ خبرداده است.

وی با بیان اینکه گروه‌های جهادی مدرسه، گروه‌های جهادی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان و گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی از جمله اصلی‌ترین گروه‌هایی بودند که در این مسیر با ما همراهی کردند، اظهارکرد: دو هزار و ۳۲۲ گروه جهادی دانش آموزی در سراسر کشور تشکیل شده است. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب ۷ حکم در برنامه هفتم توسعه  توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد و گفت: همچنین حکم دیگری پیرامون اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده برای بازسازی مدارس تخریبی، ساخت یا به‌سازی دانشگاه فرهنگیان نیز در کمیسیون تلفیق مجلس رای آورده و منتظر تصویب در صحن مجلس است. مطابق اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تعمیرات و پویا سازی حیاط مدارس ردیف بودجه سنواتی پیدا خواهد کرد. افزون براین به بند «ک» تبصره یک بودجه ۱۴۰۲ دردستورکار قرارخواهد گرفت که موجب اختصاص یک هزار میلیارد تومان قیر رایگان به مدارس برای ایزوگام پشت بام و آسفالت خواهد شد. شایان ذکر است تا بگوییم که به منظور بررسی مجلس؛ درصدی از هزینه‌ای که از قبض گاز گرفته می‌شود برای گاز رسانی روستایی و سیستم گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بررسی بیش‌تر این موضوع به گفت‌وگو با مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس:
توجه به معیشت معلمان سرمایه گذاری بلندمدت  برای تربیت نسل آینده است

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شده تا یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده صرف نوسازی چهاردستگاه اعم از مدارس، آبرسانی شهرها و روستا (اصلاح شبکه‌های درون شهری و روستایی)، نوسازی راه‌ها با محوریت مناطق محروم و روستایی و توسعه زیرساختی بخش درمان شود. این مصوبه براساس پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح و به تایید رسید. 

وی با بیان اینکه فرآیند نوسازی مدارس نیازمند توجه ویژه است، افزود: در شرایط فعلی دارای ۱۰۰۰ مدرسه و ۱۰۰ هزار کلاس می‌باشیم که نیازمند نوسازی و به‌‌سازی می‌باشند؛ در این میان برخی می‌بایست به طورکل تخریب و ایمن سازی شوند.
یوسفی تصریح کرد: امر آموزش و پرورش و توجه به مدارس به عنوان جایگاه تحصیلی آینده‌سازان و نسل آتی کشور اهمیت فراوانی دارد. حدود ۱۶/۵ میلیون نفر دانش آموز در کشور وجود دارد که می‌بایست در محیطی دارای ایمنی لازم تحصیل کنند. اگر زیرساخت‌های نوسازی و به‌سازی مدارس فرسوده در دستورکار قرار نگیرد، به نقطه هدف در تربیت نسل آینده نخواهیم رسید چراکه الزامات روحی دانش آموزان و محیط توأم با آرامش تحصیلی را فراهم نخواهد شد. 
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: در تربیت آینده‌سازان کشور باید به موارد بسیاری توجه داشته باشیم؛ یکی از این موارد جلوگیری از‌وقوع حوادث به سبب بافت فرسوده مدارس است. براین اساس یکی از نگرانی‌‌های جدی‌ما رقم خوردن حوادث تلخ به سبب عدم نوسازی است و تلاش‌می کنیم تا با مصوبه اخیر مانع از چنین اتفاقات تلخی شویم. او متذکر شد: به منظور تخریب و نوسازی مدارس اعتبار ۱۰ هزارمیلیارد تومانی می‌باشیم. براین اساس نیاز است تا طی بازه زمانی ۳ الی ۴ ساله حدود ۳۰ هزارمیلیارد تومان به این حوزه اختصاص یابد. بی‌شک به موجب این روند شاهد توسعه آموزش خواهیم شد.

وی با بیان اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش می‌باشیم، یادآور شد: بسیاری از مدارس در مناطق محروم و روستایی‌هستند و برکسی اهمیت نوسازی این مدارس پوشیده نیست. متاسفانه برخی مدارس درون شهری‌مان نیز نیازمند بازسازی، تخریب و ایمن سازی می‌باشند چراکه دچار فرسودگی هستند. 

یوسفی در پایان این گفت‌وگو اظهارکرد: مجلس یازدهم و اعضای کمیسیون تلفیق به سبب توجه به آینده دانش آموزان، در کنار معیشت معلمان، کادر آموزشی و خدمتگزاران به دنبال موضوعات زیرساختی می‌باشند. باید به سمت مدارس هوشمند حرکت کنیم و هنرستان‌های کشور را تقویت سازیم. ضرورت دارد تا در مسیر حرفه آموزی قرار بگیریم و این مهم مسیر نمی‌گردد مگر آنکه هنرستان‌های کشور تجهیز و به روز شوند. این روند کمک می‌کند تا دانش آموزان فارغ از رشته تحصیلی دانشگاهی یا شغل آینده خود یک حرفه را به خوبی بلد باشند. شایان ذکر است تا بگوییم که به سبب این مصوبه حدود ۱۵ درصد از اعتبار موردنیاز برای بازسازی و نوسازی مدارس کشور تامین خواهد شد. فراموش نکنیم که توجه به معیشت معلمان و دانش آموزان هزینه نیست و سرمایه گذاری بلندمدت برای تربیت نسل آینده کشور تلقی خواهد شد. 

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، عضو کمیسیون عمران مجلس:
بازسازی مدارس گامی در راستای کاهش تراکم جمعیت کلاس‌های درسی است 

رحمت‌الله فیروزی پوربادی، نماینده مردم نطنز و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ‌در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق پرداخت و در این باره اظهارکرد: نوسازی مدارس یک ضرورت است چراکه فرزندان این مرز و بوم در چنین محیطی مشغول تحصیل می‌باشند. ضرورت دارد تا محیط تحصیلی دانش آموزان از منظر استحکام و معماری قابل تایید باشد و افزون براین موارد زیبایی ظاهری داشته باشد تا فضای آن برای دانش آموزان خسته‌کننده نشود. 

وی افزود: بسیاری از مدارس کشور نیازمند بازسازی و نوسازی برای ایجاد یک فضای مناسب می‌باشند. شایان ذکر است تا بگوییم که یک فضای مناسب متشکل از ساختمان تحصیلی، زمین تفریحی و ورزشی می‌باشد. متاسفانه در بسیاری از مدارس کشور با مشکل ترافیک دانش آموزان رو به رو هستیم؛ گاه تعداد بسیار بالایی از دانش آموزان دریک کلاس مشغول به تحصیل می‌باشند که نیاز است این امر اصلاح گردد و میزان جمعیت در کلاس کاهش یابد.  
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز در حوزه آموزش و پرورش و همچنین نوسازی مدارس نیازمند اقدامات ویژه می‌باشیم. به نظر می‌رسد که اختصاص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده برای نوسازی مدارس امری قابل توجه باشد و نتایج خوبی را رقم بزند و بی‌شک مجلس از این روند حمایت خواهد داشت. 

نماینده مردم نطنز در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش کشور می‌بایست پیگیر روند نوسازی مدارس باشد و همواره با بررسی‌های دقیق و ارائه آمارهای کارشناسی این مهم را دنبال کند. 
وی در پایان این گفت‌وگو با تاکید بر لزوم جبران خلأ نیروی آموزشی در مدارس کشور متذکر شد: ضرورت دارد تا دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور پای‌کار باشند تا خلأ‌های موجود در این حوزه رفع گردد. خوشبختانه طی سال‌های اخیر خیرین بیش‌ترین کمک‌ها را به این حوزه ارائه کردند؛ مجموعه بنیاد علوی ، برکت و سایر گروه‌های جهادی نیز کمک‌های فراوانی داشته‌اند. اکنون نیز نیاز است تا دولت در کنار خیرین مدرسه‌ساز قرار بگیرد و تدابیر لازم را بیندیشد تا افزون بر روند نوسازی و زیبایی معماری، نیروی موردنیاز آموزش و پرورش کشور نیز تامین گردد.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.