تقویت صادرات مستلزم ثبات تولید است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 93355
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۳۸ |
علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

تقویت صادرات مستلزم ثبات تولید است

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: یکی از عناصر تعیین کننده در صادرات محصولات کشاورزی، ثبات، پایداری و استمرار روند صادرات است.
تقویت صادرات مستلزم ثبات تولید است

علیرضا نظری، نماینده مردم خمین و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: یکی از عناصر تعیین کننده در صادرات محصولات کشاورزی، ثبات، پایداری و استمرار روند صادرات است.

براین اساس هرکشوری که بخواهد محصولات موردنیاز خود را با واردات تأمین کند، مؤلفه‌های صادراتی را در نظر خواهد گرفت. مهم‌ترین رکن برای بازار کشور هدف این است که کشور‌تولیدکننده به صورت مستمر  قادر به تأمین محصول باشد. وی افزود: با سیاست‌های خلق‌الساعه و بلاتکلیف نمی‌توان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی موفق بود؛ اینکه یک روز راه صادراتی گشوده شود و باری دیگر بدون برنامه بسته شود، نتیجه مطلوبی را به همراه نخواهد داشت. نمی‌توان عوارض صادراتی  را بدون داشتن یک نقشه راه صادراتی به صورت مقطعی در برخی مناطق کاهش یا افزایش داد. به طورحتم چنین روندی تبعات منفی برای صادرکننده خواهد شد و موجب سلب قدرت برنامه‌ریزی برای کشور وارد کننده نیز خواهد شد. دراین راستا می‌توان عنوان داشت که یکی از محورهای مهم در حوزه صادراتی، ثبات و پایداری صادرات مطابق با تعهدات تعریف شده است. 

نظری تصریح کرد: بیشترکشورها در حوزه واردات محصولاتی که مرتبط با سلامت مردم جامعه است، سخت‌گیر می‌باشند و بر دو اصل سلامت و کیفیت تأکید می‌کنند. در این راستا ضرورت دارد تا محصول صادراتی تمامی استانداردهای کیفیتی را به همراه داشته باشد و مؤلفه‌های سلامت را دارا باشد. طی دوسال گذشته در حوزه صادرات محصولات تازه‌خوری با مشکلات متعددی رو به رو شدیم و در نتیجه تولیدکنندگان نیز با آسیب همراه شدند. بی‌شک جبران خسارت این روند دشوار خواهد بود و نیازمند صرف زمان بسیار است. از طرفی دیگر این روند خود موجب شکل‌گیری برخی مشکلات خواهد شد. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر موضوع خطوط انتقال همچنین خاطرنشان کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم در حوزه صادرات، خطوط انتقال است. متأسفانه در بخش خودرو  و دستگاه‌های یخچال‌دار‌ با مشکل مواجه هستیم و در مسیر گمرکات نیازمند تسهیل‌گری می‌‌باشیم. همچنین در بخش سرعت انتقال محصولات نیازمند فراهم سازی زیرساخت‌ها می‌باشیم چراکه برخی محصولات نیازمند سرعت انتقال بالا‌ می‌باشند و می‌بایست با هواپیماهای باربری جابه‌جا شوند. 

او متذکر شد: در حوزه هواپیماهای باربری مشکلاتی مطرح است که می‌بایست رفع شوند. انتقال زمینی برای برخی محصولات ممکن نخواهد بود چراکه نیاز است محصول ۸ صبح بارگیری شود و د‌ر ساعت ۱۰ صبح به بازار‌ هدف برسد. عدم این مؤلفه موجب خلل در صادرات خواهد شد. 

وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: به منظور تقویت صادرات نیازمند برنامه مشخص و مدون می‌باشیم. اجرای دقیق الگوی‌کشت ، اطلاع ازمیزان زیرکشت محصولات مورد نظرمطابق با نیاز کشور و تشخیص میزان مازاد آن نیز امری‌مهم و اساسی است که متأسفانه در شرایط موجود با مشکلاتی رو به رو است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.