هوش مصنوعی مولد چگونه بر نیروی کار تأثیر می‌گذارد؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 93203
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۶:۰۲ |

هوش مصنوعی مولد چگونه بر نیروی کار تأثیر می‌گذارد؟

مهندسی پرسش به طراحی ورودی ابزارهای هوش مصنوعی مولد به منظور تولید خروجی‌های بهتر اطلاق می‌شود. ارائه ورودی‌های مطلوب به مدل هوش مصنوعی مولد می‌تواند، نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. به این ورودی‌ها «prompt» می‌گویند و نوشتن آن‌ها را «prompt engineering» یا «مهندسی پرسش» می‌نامند.
هوش مصنوعی مولد چگونه بر نیروی کار تأثیر می‌گذارد؟

مهندسی پرسش به طراحی ورودی ابزارهای هوش مصنوعی مولد به منظور تولید خروجی‌های بهتر اطلاق می‌شود. ارائه ورودی‌های مطلوب به مدل هوش مصنوعی مولد می‌تواند، نتایج بهتری را به همراه داشته باشد. به این ورودی‌ها «prompt» می‌گویند و نوشتن آن‌ها را «prompt engineering» یا «مهندسی پرسش» می‌نامند. مهندسان پرسش ورودی‌هایی را طراحی می‌کنند که به دریافت پاسخ‌های بهتر می‌انجامد. در نتیجه، مدل هوش مصنوعی می‌تواند، وظایف خود مانند نوشتن ایمیل‌های بازاریابی، تولید کد، تجزیه و تحلیل و ترکیب متن، تعامل با مشتریان از طریق چت‌بات‌، تولید هنر دیجیتال (digital art)، ساخت موسیقی و…را بهتر انجام دهد.

به عبارت دیگر، ایجاد یک درخواست دقیق و خاص برای ارائه به چت‌بات هوش مصنوعی و دریافت خروجی بهینه و منطبق بر خواست کاربر به منزله مهندسی پرسش است. به عقیده کارشناسان، هوش مصنوعی مولد و الگوی صحیح استفاده از آن در قالب مهندسی پرسش نقش مهمی در آینده کسب و کار و جامعه دارد. از همین روی، در این نوشتار کوتاه به مرور کلی ماهیت، اهمیت و جایگاه این رشته نوظهور خواهیم پرداخت.به نقل از زاویه، آخرین پژوهش‌های مؤسسه تحقیقاتی مک‌کینزی (McKinsey)، حاکی از آن است که توسعه هوش مصنوعی مولد، اثری شگرف در رشد بسیاری از حوزه‌های شغلی، مانند فروش و بازاریابی، ساخت و توسعه نرم‌افزار، تولید محتوا و سایر عناوین شغلی خواهد داشت. این فناوری نوظهور می‌تواند، سالانه ۴/۴ تریلیون دلار به ارزش اقتصاد جهانی، در بخش‌های مختلف از بانکداری گرفته تا علوم زیستی، بیفزاید.

پیشرفت‌هایی که هوش مصنوعی مولد ایجاد می‌کند، نیروی کار را نیز تغییر خواهد داد. یکی از نقاط قوت و همچنین چالش‌های هوش مصنوعی مولد این است که می‌تواند، تقریباً به انجام امور شغلی همه افراد کمک کند. براساس پیش‌بینی مؤسسه مک‌کینزی، هوش مصنوعی مولد و سایر فناوری‌های این حوزه، با پتانسیل خودکارسازی فعالیت‌های کارمندان می‌توانند، تا ۷۰درصد در زمان کاری آن‌ها صرفه‌جویی کنند. دلیل این امر نیز توانایی هوش مصنوعی مولد در پیش‌بینی الگوهای موجود در زبان طبیعی است. این فناوری تأثیر بیشتری بر دانش مرتبط با مشاغل دارای دستمزد بالاتر و نیازمند الزامات آموزشی بیشتر دارد و این تغییر احتمالاً سریع اتفاق خواهد افتاد. بنابه تخمین کارشناسان، در بازه زمانی سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰، حدود نیمی از فعالیت‌های شغلی امروزی کاملاً خودکار می‌شوند.

این تحولات به معنای تغییرات بزرگ در بازار کار خواهد بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که هوش مصنوعی مولد، نرخ رشد بهره‌وری نیروی کار را تا سال ۲۰۴۰، به صورت میانگین سالانه تا ۰/۶ درصد افزایش خواهد داد؛ اما تحقق این امر به سرعت پذیرش این فناوری توسط سازمان‌ها نیز بستگی دارد. از همین روی، بی شک کارمندان شاغل در بخش‌هایی که باید خودکار شوند، نیاز به حمایت برای یادگیری مهارت‌های جدید و تغییر شغل دارند. در چنین شرایطی، مهندسی پرسش یکی از مهارت‌های حیاتی برای کارمندان آینده محسوب می‌شود.

  آیا سازمان‌ها در حال حاضر مهندسان پرسش را استخدام می‌کنند؟
طبق آخرین تحقیقات مک‌کینزی درباره هوش مصنوعی، سازمان‌ها شروع به ایجاد تغییراتی در شیوه‌های استخدام خود کرده‌اند که منعکس‌کننده جاه‌طلبی‌های آن‌ها در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد است. یکی از این تغییرات، استخدام مهندسان پرسش است. نظرسنجی این مؤسسه تحقیقاتی نشان‌دهنده دو تغییر عمده در حوزه اشتغال و کسب‌وکار است. پژوهش‌ها حاکی از آن است که سازمان‌ها و شرکت‌های دغدغه‌مند در زمینه استفاده از هوش مصنوعی مولد، استخدام مهندسان پرسش را افزایش و جذب مهندسان نرم‌افزار را کاهش داده‌اند.

  آیا استخدام مهندسان پرسش به معنای اخراج کارکنان فعلی است؟
به احتمال زیاد در چند سال آینده مهندسان پرسش به یکی از گروه‌های استخدامی بزرگ برای شرکت‌ها و مؤسسات تبدیل خواهند شد؛ اما بسیاری از سازمان‌ها همچنان انتظار دارند که بتوانند، فرآیند مهارت‌افزایی در حوزه هوش مصنوعی را به منظور حفظ کارمندان فعلی خود، آغاز کنند.براساس نظرسنجی صورت گرفته در این زمینه، از هر ۱۰ کسب‌وکار پاسخ‌دهنده، چهار شرکت انتظار دارند که بیش از یک پنجم نیروی کار در اختیارشان، وارد فاز مهارت‌افزایی شوند. این در حالی است که تنها ۸درصد معتقدند، حجم نیروی کارشان بیش از ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، به نظر می‌رسد که ارائه آموزش‌های لازم به افراد شاغل فعلی، در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، یک اولویت برای مدیران به حساب می‌آید.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.