فرمانده نابغه فلسطینی کیست؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92730
  پرینتخانه » مطالب روزنامه, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰۱ |

فرمانده نابغه فلسطینی کیست؟

صبح روز شنبه 15 مهرماه تمامی کشورهای غرب آسیا با اخبار حیرت انگیز عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی روبه رو شدند. عملیاتی که در تاریخ مبارزات فلسطینی ها علیه اشغالگری صهیونیست ها بی سابقه بود و دستاورد های عجیب و غریبی را نصیب جبهه مقاومت کرد.
فرمانده نابغه فلسطینی کیست؟

صبح روز شنبه ۱۵ مهرماه تمامی کشورهای غرب آسیا با اخبار حیرت انگیز عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی روبه رو شدند. عملیاتی که در تاریخ مبارزات فلسطینی ها علیه اشغالگری صهیونیست ها بی سابقه بود و دستاورد های عجیب و غریبی را نصیب جبهه مقاومت کرد. در میان همه ابعاد مختلفی که می توان در چارچوب آن به این اقدام نگاه کرد توجه به فرماندهی و طراح این عملیات در جایگاه خاصی قرار دارد.

ابوخالد محمد دیاب ابراهیم المصری معروف به محمد الضیف، فرمانده کل گردان های عزالدین قسام طراح اصلی این عملیات از حدود یک سال پیش تمهیدات لازم برای این اتفاق بزرگ را شروع کرده بود و به عنوان بازیگر نقش اول تحولات صورت گرفته نامش مطرح شد. مهم ترین مؤلفه ای که در وهله اول برای ناظرین صحنه قابل توجه بود شکست سنگین اطلاعاتی دستگاه های امنیتی پرمدعای صهیونیستی در برابر تدابیر این فرمانده باهوش بود.

عملیاتی که در آن بیش از ۵ هزار نفر شرکت داشتند و یک سال برای اجرای آن مانورها و تمرینات سنگینی را اجرا کرده بودند در غافلگیری محض این رژیم به صورت کاملا موفقیت آمیز اجرا شد. اینکه طی یک سال گردان های قسام به فرماندهی الضیف توانسته بودند تحرکات ۵ هزار نفر از نیروهای خود را از چشم دستگاه های امنیتی اسرائیلی دور نگه دارند یک تحقیر بی سابقه نسبت به ادعاهای گزاف صهیونیست ها درباره قدرت اطلاعاتی و امنیتی شان بود.

طراح و مجری این شکست تحقیر آمیز کسی جز محمد الضیف نبود که حالا به نعمت توجهی که همه دنیا به دغدغه های صهیونیست ها دارند شهرتش در جهان فراگیر شده است. یک نگاه اجمالی به زندگی این فرمانده نابغه مقاومت می تواند یک تصویر کلی از درد و رنج  ملت فلسطین در طی همه این سالها به مخاطب ارائه کند. او متولد ۱۹۶۵ در  اردوگاه پناهجویان در اطراف شهر خانیونس در نوار غزه است. اطلاعات زیادی از ابتدای زندگی وی در دست نیست. ضیف در دانشگاه رشته زیست شناسی را انتخاب کرد اما بعد ها به دلیل طبع هنری خود یک گروه تئاتر در غزه تاسیس کرد که نمایش های مختلفی را اجرا می کرد. بعد ها و با اوج گیری انتفاضه اول به جنبش حماس پیوست و به زودی به یکی از نزدیکان یحیی عیاش یعنی یکی دیگر از شخصیت های نابغه فلسطینی در مبارزه با اسرائیل تبدیل شد. به دلیل فعالیت های ضد اسرائیلی اش برای مدتی در بازداشت به سر برد و تنها عکس هایی که در حال حاضر از او موجود می باشد همان تصاویری است که ۳ دهه قبل از وی در حین بازداشت گرفته شده است.

 پس از شهادت یحیی عیاش وی راه او را در شاخه نظامی حماس ادامه داد و پس از شهادت صلاح شحاته، فرمانده پیشین گردان های قسام به عنوان فرمانده این نیروها انتخاب شد و از آن پس به عنوان دشمن شماره یک دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل تحت تعقیب قرار گرفت. وضعیتی که تا امروز هم ادامه دارد و صهیونیست ها پس از دو دهه تلاش مستمر موفق به ترور او نشده اند. طی این مدت حدود ۷ بار به او و خانواده اش سوء قصد شده که در مراحل مختلفی جراحت هایی به وی وارد آمده است به گونه ای که نقل شده ضیف یک چشم و یک پای خود را از دست داده و در آخرین تلاش برای ترور او در سال ۲۰۱۴ که در آن همسر و فرزندش به شهادت رسیدند از ناحیه نخاع آسیب جدی دیده و ویلچر نشین شده است با این حال همچنان زنده و پر نشاط به رهبری گردان های قسام برای مبارزه با رژیم صهیونیستی ادامه می دهد و همچنان کابوس شماره یک دستگاه های امنیتی این رژیم به شمار می آید.

 معروف است که پرهیز وی از استفاده از تجهیزات الکترونیکی و پیشرفته راز مصون ماندن از انتقام صهیونیست هاست. او در این سالها ضربات سنگینی به رژیم اشغالگر اسرائیلی وارد کرده که خشم فراوانی را در آنان انباشته است و عملیات هفته گذشته نقطه اوج این رویارویی و خشم متقابل بود جایی که  ضیف نشان داد جراحاتش اندکی به نبوغ و تلاش بی وقفه ای او آسیب نزده و می تواند همچنان انتقام جگر سوز فلسطینیان را از دشمن صهیونیستی بستاند. این شخصیت بی نظیر، کفایت و شجاعت خود را چه در عرصه میدان نظامی و چه در عرصه جنگ های اطلاعاتی به رخ همگان کشیده است و امروز بیش از هر زمان دیگری فلسطینی ها و تمام مستضعفانی که تحولات فلسطین را با نگرانی دنبال می کنند به او افتخار می کنند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.