مزد بازنشستگی! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92538
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۱۶ |
افزایش هزینه‌های بازنشستگان کارگری بررسی شد؛

مزد بازنشستگی!

بارها از بهبود معیشت بازنشستگان سخن گفته‌شده اما به‌صورت عینی تغییری احساس نشده و ترمیمی برای معیشت این قشر‌از‌جامعه صورت نگرفته است. گویی ادعاها در سفره‌های بازنشستگی مبرهن نشده و در دوردست‌ها باقی‌مانده است.
مزد بازنشستگی!

بارها از بهبود معیشت بازنشستگان سخن گفته‌شده اما به‌صورت عینی تغییری احساس نشده و ترمیمی برای معیشت این قشر‌از‌جامعه صورت نگرفته است. گویی ادعاها در سفره‌های بازنشستگی مبرهن نشده و در دوردست‌ها باقی‌مانده است. واقعیت این است که مستمری بازنشستگان مطابق با‌ هزینه‌های فعلی نیست و بسیاری‌شان دیگر‌ قادر به تأمین نیازهای اساسی خود نمی‌باشند. پیش‌تر گروه‌های بازنشستگی‌ تنها قادر به ملزومات جانبی خود نبودند و حالا در تأمین نیازهای اساسی همچون مراجعه به پزشک و خرید دارو نیز با مشکل مواجه‌اند.

امری‌که‌ به سبب بالارفتن سن می‌تواند خطرات بسیاری را برایشان رقم بزند. شروط دشوار اخذ وام و صف‌های طولانی نیز برایشان طاقت‌فرساست و از طرفی دیگر مجالی برای پرداخت اقساط ماهانه ندارند. آنچه‌ که‌ امروز‌ به‌عنوان یک مطالبه عمومی از سوی مردم، مسئولان گروه‌های بازنشستگی و کارگری و همچنین وکلای ملت مطرح می‌گردد، توجه به معیشت بازنشستگان، بازنگری دستمزد یا ترمیم مزد برای۶‌ماهه دوم سال است. کارشناسان اقتصادی می‌گویند که متوسط هزینه معیشت بازنشستگان ۳ تا ۴ برابر افزایش پیداکرده است و‌ این دشواری معیشتشان را‌‌ بیش‌ازپیش کرده است. مسئولان و نمایندگان این قشر از‌جامعه‌ عنوان می‌دارند که امیدشان برنامه‌ مجلس‌ و تکلیف برای دولت است.

موضوعی که ‌علی‌رغم فراموشی‌های‌ بسیار اما‌ از توجه نمایندگان به دور نمانده است. به‌تازگی احمد امیرآبادی فراهانی (عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم قم در مجلس یازدهم) در جلسه علنی نوبت صبح روز یک‌شنبه، مورخ شانزدهم مهرماه مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده هفتادوپنج آیین‌نامه داخلی مجلس  تأکید بر اینکه بنده معتقدم بازنشستگان به دلیل رفت‌وآمد عروس و دامادها و هزینه‌های درمان، هزینه‌ای بیش از یک فرد شاغل دارند، گفت: مجلس یازدهم به این موضوع توجه ویژه دارد و نمایندگان درخصوص حقوق اقشار بازنشسته، کارگر و ایثارگر کوتاه نخواهد آمد.

مردم عزیز نیز بدانند که فقط یک نماینده شعار بازنشستگان را سر نمی‌دهد، مجلس یازدهم پشتیبان این اقشار هستند، همانطور که به‌تازگی رئیس مجلس نیز در این خصوص مطالبی را بیان کرد. پیش‌تر محمدباقر قالیباف با اشاره به تذکرات برخی نمایندگان در مورد مباحث بازنسشستگان، کارگران و همسان‌سازی حقوق عنوان داشت: در برنامه هفتم به مباحث ایثارگران، کارگران و بازنشستگان توجه داریم و این موارد ازجمله موضوعاتی است که در مورد آن‌ها در برنامه سکوت نداریم و دولت و مجلس چارچوب‌هایی را دنبال می‌کنند تا بتوان آن‌ها را پیش برد و در حال حاضر این موضوعات در کمیسیون تلفیق در دستور بحث ما قرار دارد. در بررسی بیشتر این موضوع با کیومرث سرمدی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار و علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران به گفت‌وگو پر‌داختیم که در ادامه می‌خوانید. 

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
دستمزدها برای نیمه دوم سال ترمیم شود

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش هزینه‌های بازنشستگان کارگری و با تأکید بر لزوم پرداخت‌ وام‌های وعده داده‌شده بیان داشت:مطابق با قانون ضرورت دارد تا به ازای میزان افزایش تورم، حقوق نیز ترمیم شود. این امر یکی از مباحث قابل‌توجه در حوزه حقوق و دستمزد می‌باشد و اجرای آن نیز اهمیت بسیاری دارد. 

او بابیان اینکه افزایش دستمزدها مطابق با‌ میزان تورم اگرچه به‌عنوان یک مؤلفه قانونی مطرح و موردتوجه است اما از سوی دولت عملیاتی نمی‌شود، افزود: با توجه به شرایط حال حاضر اقتصادی می‌توان اظهار داشت که حقوق کارگران و بازنشستگان پاسخگوی نیازهایشان نیست و در بسیاری موارد قادر به تأمین هزینه‌های جاری خود نیستند. 

سرمدی با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان برای گروه‌های بازنشسته جامعه تصریح کرد: بسیاری از کارگران و بازنشستگان از هزینه‌های جانبی خود صرفه نظرکرده‌اند و در مواردی قادر به تأمین نیازهای دارویی و درمانی خود نیز نمی‌باشند. 
عضو کمیسیون اجتماعی با تأکید بر لزوم‌ترمیم مزد در۶‌ماهه دوم سال همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تصمیم شورای عالی حقوق و دستمزد و همچنین افزایش حقوق کارمندان و کارگران در سال جاری، تأکیدمان این است که در قالب استفساریه یا پیشنهاد از سوی دولت، دستورالعمل جدید صادر شود و دستمزد کارکنان و کارگران ترمیم گردد. 

نماینده مردم اسدآباد در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: بارها در تذکرات خود به دولت عنوان کرده‌ایم که نیازمندترمیم حقوق‌ها در ۶‌ماهه دوم سال می‌باشیم تا در سال جدید باری دیگر مطابق با آخرین اطلاعات از میزان تورم، برای نرخ دستمزد ۱۴۰۳ تصمیم‌گیری شود.

حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار:
شاخص‌های اقتصادی بهبودیافته اما  همچنان شرایط معیشتی کارگران دشوار است

حمیدرضا حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» عنوان کرد: متأسفانه تاکنون اقدامی درخصوص افزایش حقوق و مستمری بازنشستگان ‌در دستورکار قرار نگرفته و به سبب این امر نارضایتی‌هایی نیز در میان حقوق‌بگیران بروز پیداکرده است.

وی بابیان اینکه بالارفتن حقوق‌ و دستمزد موجب افزایش تورم در‌جامعه نخواهد شد، افزود: دولت بر این باور است که افزایش دستمزد می‌تواند موجب شکل‌گیری تورم شود درحالی‌که افزایش دستمزد به‌خودی‌خود تورم‌زا‌ نیست. از طرفی دیگر شرایط معیشتی بازنشستگان در مقایسه با سایر گروه‌های جامعه بسیار دشوار است و آسیب فراوانی می‌بینند.حاج اسماعیلی  با اشاره نسبت به تقویت اقتصاد کلان کشور تصریح کرد: براین باوریم که شاخص‌های اقتصادی تغییریافته و بهبود پیداکرده است اما همواره شرایط برای مردم به‌ویژه بازنشستگان کارگری دشوار است. مهم‌ترین دلیل این امر، اعمال تحریم‌ها طی سال‌های گذشته است. به‌موجب تحریم‌ و افزایش قیمت‌ها، مردم تمامی پس‌اندازهای خود را صرف کرده‌اند و حال با میزان حقوق خود قادر به تأمین امکانات رفاهی موردنیاز نیستند. 

کارشناس بازار کار بابیان اینکه بازنگری حقوق و دستمزدها برای بازنشستگان کارگری یکی از اصلی‌ترین مطالباتمان است، همچنین خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند بازنگری دستمزد را در دستورکار قرار داد یا تعاریف جدیدی را دربرگیرنده مزایای ویژه است، مدنظر قرار دهد. 

او در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت بازنگری در دستمزدها متذکر شد: بازنشستگان گروه‌های کارگری درانتظار افزایش حقوق هستند و هزینه‌هایشان تا چندین برابر افزایش‌یافته است. بدیهی است که با نزدیک شدن به پایان سال و فصل سرما، قیمت مواد اولیه افزایش پیدا خواهد کرد و به‌موجب بالارفتن تقاضا، رشد قیمتی نیز پدیدار خواهد شد. چنین شرایطی اهمیت بازنگری دستمزدها را مبرهن می‌سازد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که این مطالبه عمومی است و تنها مختص گروه‌های بازنشسته کارگری نمی‌باشد.

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران:
افزایش هزینه‌ها، بازنشستگان را‌‌ به شغل دوم کشانده است

علی دهقان کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران به تشریح افزایش هزینه‌های بازنشستگان کارگری پرداخت و با تأکید بر لزوم توجه بیشتر به معیشت این قشر به خبرنگار‌ «رسالت» بیان کرد: در مقام کانون بازنشستگان تنها انتظارمان این است که قوانین مصوب شده، اجرایی شود. بی‌شک فراتر از قوانین مصوب، درصدد اجرای قوانین و افزایش حقوق نیستیم. وی افزود: متأسفانه حداقل‌بگیران با میزان دستمزد فعلی خود تنها قادر به سپری شدن یک‌سوم از ماه می‌باشند و برای مابقی روزهای ماه‌ نیازمند‌ شغل دوم همچون دست‌فروشی یا‌ مسافرکشی می‌باشند.

دهقان کیا با تأکید بر‌لزوم اجرای بندهای ما‌ده ۴۱ از قانون کار‌‌ تصریح کرد: فاصله‌های طبقاتی میان گروه‌های بازنشستگی افزایش‌یافته و امروز بازنشستگان کارگری تحت‌فشار بسیار می‌باشند. آنچه که اکنون اهمیت دارد، اجرای ماده ۴۱ قانون کار می‌باشد؛ بند نخست این قانون اعلام می‌دارد که مبنای افزایش حقوق، تورم عنوان‌شده از سوی بانک مرکزی است.

بند دوم این ماده نیز بر سبد معیشت خانوار تأکید دارد. چنانچه این دو بند عملیاتی شود، رضایت‌مندی جامعه‌ بازنشستگان از دولتمردان افزایش پیدا خواهد کرد.  رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با‌ اشاره به‌دشواری‌ معیشتی برای خانوارهای بازنشسته همچنین خاطرنشان کرد: حقوق‌بگیران و بازنشستگان شرایط معیشتی دشواری دارند و در برخی موارد نیز قادر به تأمین نیازهای اساسی خود همچون نیازهای دارویی و درمانی نمی‌باشند.

او متذکر شد: مطالبه‌مان از وزیرکار‌این است که توجه به معیشت خانوارها را به‌صورت جدی در دستورکار قراردهند. این امر تنها مختص خانوارها با درآمد پایین نیست؛ بدیهی است که معیشت تمام گروه‌های جامعه حائز اهمیت است و تمامی‌شان مطابق با شرایط زندگی شخصی‌، هزینه‌دارند. وی با اشاره نسبت به افزایش ۳ تا ۴ برابری هزینه‌های درمان بازنشستگان کارگری یادآور شد: به سبب حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، هزینه‌های دارو افزایش یافت و شرایط برای خانوارهای بازنشستگی دشوار شد.   امروز بازنشستگان کمرشان زیر هزینه‌های درمان خم‌شده؛ بسیاری از بازنشستگان می‌گویند آن‌چنان هزینه‌ها بالاست که دیگر سراغ دارو و درمان و بیمارستان نمی‌رویم.

دهقان کیا بیان داشت: مطابق بیانات مقام معظم رهبری اموال سازمان‌ها حق‌الناس است و مدیران نیز امانتدار هستند. دراین راستا ضرورت دارد تا اموال حفظ و ارزش‌افزوده آن نیز درنظر‌گرفته شود. متأسفانه امروز این روند دیده نمی‌شود و دولت وام‌های وعده داده‌شده  را هم پرداخت نکرده است و از طرفی دیگر بدهی جاری قابل‌توجهی به سازمان دارد که‌ می‌بایست پرداخت شود. دهقان کیا در‌پایان این گفت‌وگو با تأکید بر‌ لزوم اجرای‌ قوانین مصوب در حوزه‌ترمیم دستمزد بیان کرد: انتظارمان این است که بیش‌ازپیش به معیشت بازنشستگان و هزینه‌های درمانشان توجه شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.