افزایش قیمت محصولات در بازار‌‌های مصرفی مطابق با قانون باشد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 92304
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۶:۵۷ |
اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

افزایش قیمت محصولات در بازار‌‌های مصرفی مطابق با قانون باشد

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح اثرات ایجاد سامانه‌های شفافیت و ابزارهای نظارتی شکل‌گرفته از سوی دولت برای تثبیت و کنترل قیمت‌ها به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: شفافیت سامانه‌های مالی و روند فعالیت آنها امری مبرهن و حائز اهمیت است که درحال حاضر موردتوجه کشورهای بسیاری قرارگرفته است.
افزایش قیمت محصولات در بازار‌‌های مصرفی مطابق با قانون باشد

اصغر سلیمی، نماینده مردم سمیرم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح اثرات ایجاد سامانه‌های شفافیت و ابزارهای نظارتی شکل‌گرفته از سوی دولت برای تثبیت و کنترل قیمت‌ها به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: شفافیت سامانه‌های مالی و روند فعالیت آنها امری مبرهن و حائز اهمیت است که درحال حاضر موردتوجه کشورهای بسیاری قرارگرفته است. بی‌شک شفافیت گزارشات به‌ویژه در حوزه مالی، نتایج خوبی را رقم خواهد زد و اقتصاد را توسعه خواهد بخشید چراکه به‌موجب ایجاد سامانه‌های شفافیت از روند فساد و رانت‌خواری‌ جلوگیری خواهد شد. 

وی با تأکید بر لزوم نظارت نسبت به کلیه معاملات و نقل و انتقالات پولی و مالی افزود: متأسفانه همواره با رانت‌ و فساد اقتصادی مواجه بوده‌ایم. ایجاد سامانه‌های شفافیت و به‌کارگیری ابزارهای نظارتی فرصتی ارزنده برای خشکیدن ریشه‌های فساد خواهد بود و مانع از رانت‌خواری‌ها خواهد شد. امر حائز اهمیت درروند سامانه‌های شفافیت، نظارت بر کلیه معاملات و نقل و انتقالات پولی و مالی است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت جلوگیری از گسترش فسادهای مالی تصریح کرد: به کمک سامانه شفافیت می‌توانیم اقتصاد را تقویت کنیم و از گسترش فسادهای مالی جلوگیری کنیم. خوشبختانه دولت سیزدهم و قوه قضائیه اهتمام ویژه نسبت به این موضوع دارند. مجلس شورای اسلامی نیز درصدد است تا شفافیت حوزه مالی را به حداکثر برساند.  او با اشاره  به قانون شفافیت مالیاتی مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از مسائلی که مجلس یازدهم به قوت دنبال کرده، موضوع شفافیت‌های مالیاتی است. امیدواریم به سبب گسترش و تقویت سامانه‌های شفافیت و همچنین به‌کارگیری حداکثری آن، مشکلات اقتصادی کشور به حداقل برسد و مردم از نتایج چنین ا‌قداماتی با‌خبر شوند و اثرات آن را در سفره‌های خود ببینند. 

نماینده مردم سمیرم در پاسخ به اینکه کاهش و تثبیت قیمت‌ها مستلزم چه اقداماتی است، خاطرنشان کرد: تثبیت قیمت‌ها نیازمند اقدامات کلان در بخش اقتصادی است. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت یک وزارتخانه یا یک ارگان خاص کاهش قیمت‌ها را در بازار مصرفی رقم بزند. آنچه‌ که در شرایط حال‌حاضر اهمیت دارد و می‌تواند موجب کنترل قیمت‌ها شود، تثبیت نظام پولی و مالی کشور است. در این راستا ضرورت دارد تا دولت اهتمام ویژه بورزد واهداف خود را به واقعیت پیوند بزند. 

او همچنین متذکر شد: بی‌شک مردم موضوعات و قوانین مرتبط با امر کنترل تورم را دنبال می‌کنند و از قوانین موجود آگاه‌اند اما مادامی نتایج مثبت را احسا‌س خواهند کرد که اثرات اقدام‌های اقتصادی را در سفره‌های خود ببینند. مادامی‌که مردم از نتایج اقدامات اقتصادی باخبر نشوند و خود آن را احساس نکنند، احساس رضایت نیز نخواهند داشت. وی بابیان اینکه باید بکوشیم تا قیمت کارخانه نرخ حقیقی باشد، یادآور شد: باید بکوشیم تا اقدامات اقتصادی در سفره‌های مردم اثرگذاری داشته باشد. تورم کنترل‌شده مستلزم کاهش قیمت‌ها‌و نظارت بیش‌تر در بازارهای مصرفی و موردنیاز مردم است. متأسفانه در یک خیابان،  کالاهای مشابه با چندین قیمت متفاوت به فر‌وش می‌رسد! بی‌شک چنین روندی مخرب است و اثرات منفی خواهد داشت. باید بکوشیم تا قیمت کارخانه، نرخ حقیقی باشد. گاه نرخ کارخانه از نرخ فروشنده گران‌تر است؛ این به معنای عدم حقیقی بودن نرخ محصول در کارخانه است. 

او در پایان این گفت‌وگو با تأکید بر لزوم افزایش قیمت قانونی محصولات در بازار‌‌های مصرفی بیان داشت: امروز‌ نیازمند حقیقی شدن نرخ محصولات به‌ویژه در کارخانه‌ و گسترش ابزارهای نظارتی هستیم. آنچه که تولید می‌گردد، می‌بایست مطابق با قانون ارزش‌افزوده داشته باشد تا تثبیت و کنترل قیمت برای مردم جامعه ملموس شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.