نان کشور در سال جاری از گندم داخلی تولید می‌شود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 91070
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۵۳ |
عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران:

نان کشور در سال جاری از گندم داخلی تولید می‌شود

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری در حوزه تولید گندم قفقازی به خودکفایی رسیدیم و در بخش خرید گندم کشاورزان از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کردیم.
نان کشور در سال جاری از گندم داخلی تولید می‌شود

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: خوشبختانه در سال جاری در حوزه تولید گندم قفقازی به خودکفایی رسیدیم و در بخش خرید گندم کشاورزان از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کردیم. به نظر می‌رسد تا پایان فصل خرید، این رقم به ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن افزایش یابد. وی افزود: افزایش خرید گندم از کشاورزان به معنای تأمین گندم قفقازی موردنیاز کشور و بی‌نیازی نسبت به واردات می‌باشد. 
در‌این میان تنها نگرانی‌مان نسبت به گندم صنف و صنعت است که به نظر می‌رسد با کشت قراردادی خریداری شود. هاشمی با اشاره به تأمین گندم نان کشور از‌ محل‌ تولیدات داخلی تصریح کرد: خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ میزان کشت کشاورزان قابل‌توجه بود و مدیریتی واحد صورت گرفت. به‌موجب چنین رویکردی گندم نان کشور در سال جاری از محل تولید داخل تأمین می‌گردد.رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تأکید بر لزوم استمرار سیاست‌های مرتبط با حمایت از کشاورزان همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم سیاست‌های حمایتی همواره استمرار یابد و با نرخ خرید مناسب، گندم تولیدی کشاورزان داخلی خریداری گردد. به‌منظور پشتیبانی از کشاورزان نیاز است تا‌ ملزومات تولید را برایشان فراهم‌سازیم و ساختارهای تداوم تولید را رقم بزنیم. او در تشریح عوامل موردنیاز برای رسیدن به خودکفایی متذکر شد: برای رسیدن به خودکفایی و پایداری تولید می‌بایست شرایط مطلوب کشاورزان را رقم بزنیم. در سال گذشته
 ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. این در حالی است که در سال گذشته شرایط آب و هوایی همچون سال جاری بود و تفاوتی ندا‌شت. 
بنابراین سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۲ بارش کمتری نداشت که موجب کاهش خرید گندم شود. مهم‌ترین عامل نرخ خرید پایین در سال گذشته، نبود سیاست‌های حمایتی لازم بود که حال محقق شده و شرایط خوبی پیداکرده است. لازمه استمرار این روند و رسیدن به خوداتکایی، حمایت و ارائه دستورالعمل‌های موردنیاز از سوی دولت است. وی با اشاره به شرایط تولید گندم دیم درکشور همچنین یادآور شد: در برخی موارد همچون گندم دیم سیاست‌ها اثرگذار نیست و میزان تولید ارتباط مستقیم با میزان بارش دارد. هاشمی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به پرداخت یارانه‌‌های گندم در بازه زمانی مناسب اظهارکرد: نرخ‌گذاری خوب و پرداخت به‌موقع یکی از ارکان قابل‌توجه در سال جاری بود که میزان خرید را افزایش داد و موجب ایجاد پتانسیل خودکفایی در کشور شد. خوشبختانه دولت توانست در موعد مناسب یارانه‌های گندم را پرداخت کند و رشد ۴۳ درصدی خرید در مقایسه یا مدت مشابه سال گذشته را رقم بزند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.