ضرورت حمایت از کتاب الکترونیک - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89489
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲ |
بدون تقویت پلتفرم‌های کتاب الکترونیک سیل سهمگین قیمت کتاب جامعه کتابخوان را با خود خواهد برد

ضرورت حمایت از کتاب الکترونیک

پس از آنکه شرکت فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا تصویر محیط یکی از دفاتر خود را منتشر کرد که در آن اغلب کارکنان زن بدون حجاب بودند، قوه قضائیه اقدام به پلمب این دفتر از مجموعه دیجی‌کالا کرد. درست در زمانی که بحث بر سر این اقدام دیجی‌کالا و برخورد قوه قضائیه با آن داغ بود عکس دیگری از یک محیط استارتاپی دیگر منتشر شد.
ضرورت حمایت از کتاب الکترونیک

پس از آنکه شرکت فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا تصویر محیط یکی از دفاتر خود را منتشر کرد که در آن اغلب کارکنان زن بدون حجاب بودند، قوه قضائیه اقدام به پلمب این دفتر از مجموعه دیجی‌کالا کرد. درست در زمانی که بحث بر سر این اقدام دیجی‌کالا و برخورد قوه قضائیه با آن داغ بود عکس دیگری از یک محیط استارتاپی دیگر منتشر شد.

این بار این کارمندان مجموعه طاقچه بودند که پای بنری با لوگوی این شرکت، عکس یادگاری انداختند و در این عکس نیز اغلب کارکنان زن، حجابی نداشتند. با انتشار این عکس بسیاری از انتشارات‌هایی که در زمینه‌ها و موضوعات مرتبط با معارف و ارزش‌های دینی و ملی فعالیت می‌کردند ضمن محکومیت این اقدام طاقچه، همکاری خود را با این مجموعه قطع کردند.

طاقچه یکی از دو پلتفرم برتر کشور در حوزه کتاب الکترونیک است. این مجموعه تا چهار روز نسبت به موج اعتراضات انتشارات‌های مذهبی و انقلابی واکنشی نشان نداد. اما پس از چهار روز در بیانیه‌ای توضیحاتی در خصوص عکس منتشرشده ارائه داد که به این شرح است: «این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته شده و در همان زمان در حسابی شخصی منتشر شده است. تصویر یادشده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است.» در این بیانیه به قطع همکاری انتشارات‌ها واکنش تندی نشان داده شده است.

پس از این بیانیه بود که در روز گذشته خبر قطع دسترسی به این پلتفرم منتشر شد. به نقل از مهر «روز یک شنبه ۸ مرداد مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی اعلام کرد بر اساس اسناد بالادستی و در راستای «ساماندهی سکوهای نشر کتاب دیجیتال» از فعالیت طاقچه ممانعت به عمل می‌آید.این مرکز در اطلاعیه خود با اشاره به ماده ۲ قانون نحوه مجازات اشخاص که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند (مصوب سال ۱۳۸۶)، تصریح کرد که همه سکوهای ارائه‌دهنده محتواهای فرهنگی مکلف به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و به دلیل اینکه سکوی ارائه‌دهنده کتاب‌های دیجیتال «طاقچه» تا کنون اقدام به دریافت مجوزهای قانونی از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونتس فرهنگی این وزارتخانه نکرده، از فعالیت آن ممانعت به عمل می‌آورد».در مورد این سلسله اتفاقات نکاتی شایان ذکر است.

اول اینکه در سال‌های اخیر کتاب الکترونیک سهم مهمی در سبد مصرفی کتاب‌دوستان یافته است. هم به جهت رواج استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و هم به دلیل تورم بالای کتاب. از این رو تقویت پلتفرم‌های کتاب الکترونیک گامی لازم برای ترویج امر کتابخوانی در جامعه ماست. این نکته به معنای نادیده گرفتن قوانین و مقررات نیست؛ بلکه برآیند رفتار ما باید در جهت تقویت بدنه پلتفرم‌های کتاب الکترونیک باشد و الا سیل سهمگین قیمت کتاب جامعه کتابخوان را با خود خواهد برد. 
دوم اینکه علاوه‌بر پلتفرم‌های کتاب الکترونیک، بدنه استارتاپی و پلتفرمی ما هم نیاز به حمایت دارند. این قشر یکی از منفورترین اقشار نزد دشمنان کشور هستند. آن‌ها نیاز مردم را به خوبی برآورده می‌کنند و وابستگی به پلتفرم‌های خارجی را می‌کاهند. اگر این پلتفرم‌ها تضعیف شوند، شبکه ملی اطلاعات هم ضربه خواهد خورد. 

سوم اینکه در مواقع اینچنینی برخورد با پلتفرم باید با حفظ حقوق مصرف‌کننده همراه باشد. گفته می‌شود روز گذشته برای ساعاتی برنامک طاقچه هم از دسترس خارج بود. از دسترس خارج شدن نرم‌افزار خدماتی مستقیما حق مصرف‌کننده را تضییع می‌کند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.