شلیک ترامپ به نظم حزبی جمهوری‌خواهان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89484
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۷ |

شلیک ترامپ به نظم حزبی جمهوری‌خواهان

این روزها رقبای جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حزب جمهوری‌خواه نسبت به نظرسنجی‌های درون‌حزبی صورت گرفته تا حد زیادی نگران هستند! اگر آن‌ها رسما ترامپ را از معادلات حزبی جمهوری‌خواهان حذف کنند، شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات قطعی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.
شلیک ترامپ به نظم حزبی جمهوری‌خواهان

این روزها رقبای جوبایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حزب جمهوری‌خواه نسبت به نظرسنجی‌های درون‌حزبی صورت گرفته تا حد زیادی نگران هستند! اگر آن‌ها رسما ترامپ را از معادلات حزبی جمهوری‌خواهان حذف کنند، شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات قطعی‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد و در صورت حمایت از وی به‌عنوان نامزد نهایی حزب نیز با تبعات زیادی ازجمله رویگردانی جمهوری‌خواهان سنتی و حتی بخشی از نومحافظه‌کاران مواجه خواهند بود. در چنین شرایطی هر انتخاباتی که از سوی سران جمهوری‌خواه ( در قبال ترامپ) صورت گیرد، برای آن‌ها هزینه‌ساز خواهد بود.

البته در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه‌ها هنوز خیلی اتفاق‌ها ممکن است رخ دهد و اوضاع را عوض کند. مثلا ورود نامزدهای جدید، یا تأثیر گذاشتن روند قضائی پرونده‌های ترامپ. کمتر از یک ماه دیگر نخستین مناظره ریاست‌ جمهوری نامزدهای جمهوری‌خواهان در میلواکی برگزار می‌شود و تاکنون هفت نامزد به شرایط کافی برای حضور در این مناظره رسیده‌اند.  بر اساس گزارش ایندیپندنت، شرط حضور در مناظره میلواکی که ۲۳ اوت برگزار می‌شود، این است که نامزدها به دست‌کم یک درصد آرا در سه نظرسنجی سراسری باکیفیت، یا مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های سراسری و نظرسنجی‌های مربوط به ایالات اولیه برسند و دست‌کم ۴۰ هزار اهداکننده مالی (با حداقل ۲۰۰ اهداکننده در حداقل ۲۰ ایالت) داشته باشند.

هفت‌نفری که تاکنون به این شرایط رسیده‌اند، عبارتند از ترامپ، دسنتیس، راماسوآمی، و نیز چهار چهره دیگر: تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی (که تاکنون۲۱ میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کرده و در برخی نظرسنجی‌ها در ایالت آیوا رأی دورقمی داشته است)، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ (که تنها نامزد زن جمهوری‌خواه‌ها است و تاکنون حدود ۱۵ میلیون دلار کمک جمع کرده است)، کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی (که قرار است به‌شدت به ترامپ حمله کند)، و داگ بورگوم، فرماندار کنونی داکوتای شمالی (که ثروت شخصی سرشاری دارد و به لطف آن، در این روند پیش آمده است). نکته جالب این است که مایک پنس، به‌رغم اینکه در برخی نظرسنجی‌ها نزدیک به دورقمی شدن است، هنوز به شرایط لازم برای حضور در مناظره نرسیده، چون هنوز ۴۰ هزار نفر به او کمک مالی نکرده‌اند. مسئولان کارزار پنس البته معتقدند که او پیش از مناظره به این تعداد خواهد رسید و به امکان حضور در میلواکی دست خواهد یافت.

اما رئیس‌جمهور سابق آمریکا علاقه زیادی در خصوص بر هم زدن نظم سیاسی و حزبی رایج در حزب جمهوری‌خواه دارد .مسئله‌ای که قطعا به مذاق سران این حزب خوش نخواهدآمد! این احتمال وجود دارد ترامپ که مهم‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان است، این مناظره را تحریم کند. مشاوران او می‌گویند رئیس‌جمهوری سابق هنوز در این مورد تصمیم نگرفته است. اما ترامپ قبلا به شبکه «نیوزمکس» گفته بود که وقتی این‌قدر در نظرسنجی‌ها پیش است، دلیلی برای شرکت در چنین مناظره‌ای ندارد. حتی امکان دارد او هم‌زمان با مناظره، گفت‌وگوی پخش‌زنده دیگری انجام دهد؛ مثلا گفت‌و‌گو با تاکر کارلسون، مجری سابق شبکه فاکس‌نیوز، که می‌تواند به‌صورت مستقیم در رسانه اجتماعی «اکس» (توییتر سابق) پخش شود. این گفت‌وگو حتی می‌تواند بیش از مناظره‌ها تماشاگر داشته باشد.

نکته مهم‌تر اینکه نظرسنجی‌ها می‌گوید ترامپ هنوز در ایالاتی مانند جورجیا، ویسیکانسین، پنسیلوانیا و آریزونا وضعیت خوبی در میان رأی‌دهندگان ندارد. همین مسئله، کمی خیال بایدن را جهت پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ راحت ساخته است! بااین‌حال تجربه نشان داده است که نمی‌توان از اکنون به‌پیش بینی قطعی نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست زد، خصوصا با توجه به پیچیدگی‌ها و وقایعی که ممکن است در مناظره‌های درون‌حزبی به وجود بیاید!

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.