افق مبهم از آینده بورس موجب از دست رفتن اعتمادها شده است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89446
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۳ |
فرشید زرین کیا، کارشناس بازار سرمایه:

افق مبهم از آینده بورس موجب از دست رفتن اعتمادها شده است

فرشید زرین کیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح ارزیابی از روند اخیر بازار سرمایه پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: بخش عمده ریزش بازار سرمایه پس از نقطه اوج اردیبهشت‌ماه و آغاز روند فرسایشی به سبب عدم اعتماد سهامداران خرد و آحاد سرمایه‌گذاران به سیاست‌گذار بوده و به همین سبب مردم پول خود را از سهام که به عنوان یک دارایی می‌تواند.
افق مبهم از آینده بورس موجب از دست رفتن اعتمادها شده است

فرشید زرین کیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح ارزیابی از روند اخیر بازار سرمایه پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: بخش عمده ریزش بازار سرمایه پس از نقطه اوج اردیبهشت‌ماه و آغاز روند فرسایشی به سبب عدم اعتماد سهامداران خرد و آحاد سرمایه‌گذاران به سیاست‌گذار بوده و به همین سبب مردم پول خود را از سهام که به عنوان یک دارایی می‌تواند نقدینگی را به خود جذب کند و دید بلندمدت داشته باشد، خارج کرده و به سمت دارایی‌های مطمئن که سیاست‌گذاری‌ها در آن نقشی ندارد، حرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به تغییر نرخ گاز و منافع سودآوری شرکت‌ها افزود: متأسفانه تأمین بخش عمده‌ای از مبالغی که در بودجه تحت عنوان ردیف‌های هزینه جاری و عمرانی است با مشکل کسری مواجه می‌باشد و این امر موجب شده تا دولت از طرق مختلف درصدد جبران این کسری باشد. تغییرات نرخ گاز و سودآوری شرکت‌ها نیز به همین سبب می‌باشد.

زرین کیا در تشریح معایب عدم امکان پیش‌بینی و تصمیم‌گیری‌بلند مدت در بازار سرمایه تصریح کرد: امروز سرمایه‌گذار‌ خرد نمی‌تواند در ارتباط با سال آینده، بهای تمام‌شده شرکت‌ها، نرخ فروش شرکت‌ها و … تصمیم‌گیری کند و این عدم قطعیت، موجب بی‌اعتمادی نسبت به بازار سرمایه شده است. متأسفانه افزون بر سرمایه‌گذار خرد، سرمایه‌گذاران حرفه‌های و تحلیلگران بازار نیز دچار استیصال از تصمیمات خلق‌الساعه شده‌اند. کارشناس بازار سرمایه درباره پیشنهاد رئیس سازمان بورس مبنی بر تأمین منافع جمعی از سهامداران و سرمایه‌گذاران در لایحه برنامه هفتم توسعه همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی تحت تأثیر ‌قرارگرفته‌اند. بنابراین پیشنهاد ‌و درخواست رئیس سازمان بورس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون تلفیق به منظور تأمین منافع جمعی از سهامداران و سرمایه‌گذاران در لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه می‌تواند امری مثبت ارزیابی شود و گامی هرچند اندک، در جهت بازیابی اعتماد از دست رفته به بازار می‌باشد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.