لزوم اصلاح ساختار تولید و توزیع باهدف حفظ صنعت خودرو - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 89444
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۱ |
الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

لزوم اصلاح ساختار تولید و توزیع باهدف حفظ صنعت خودرو

الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی با دستورکار تأمین منابع ارزی واردات خودرو کارکرده پرداخته است.
لزوم اصلاح ساختار تولید و توزیع باهدف حفظ صنعت خودرو
الله‌وردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور وزیر صمت و رئیس‌کل بانک مرکزی با دستورکار تأمین منابع ارزی واردات خودرو کارکرده پرداخت و دراین‌باره عنوان کرد: نشست‌های بسیاری دراین‌باره برگزارشده و دولت این موضوع را به وزیر صمت نیز ابلاغ کرده است؛ دراین میان روش‌های مختلفی برای تأمین ارز واردات خودرو درنظر گرفته‌شده که یکی از آن‌ها منابع ارزی در خارج از کشور می‌باشد. براین اساس فردی که در خارج از کشور و مطابق قانون و ضوابط صلاحیت واردات داشته باشد، می‌تواند خودرو وارد کند و نیازی نیست تا منابع برایش درنظر گرفته شود.
نماینده مردم ورزقان در مجلس یازدهم افزود: گام دیگر برای تأمین ار‌ز موردنیاز، اختصاص منابع از سوی دولت می‌باشد تا اندازه‌ای که به منابع ارزی موردنیاز کشور‌ و کالاهای اساسی فشار وارد نشود.
دهقانی تصریح کرد: درحال حاضر ارز‌های قابل‌توجهی در داخل کشور در دست افراد می‌باشد که به شکلی قابل‌توجه در صندوق‌ها، خانه‌ها و… نگهداری می‌شود. براین اساس می‌توان تدبیر درست اتخاذ کرد و ارزهای موجود را به سمت‌وسوی منابع ارزی کشاند تا دیگر فشاری به منابع ارزی مشخص‌شده کشور وارد نشود و ارز در دست افراد، صرف امور واردات خودرو شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره عوارض واردات خودرو همچنین خاطرنشان کر‌د: طی نشست‌های برگزارشده پیرامون عوارض واردات خودرو نیز بررسی‌های لازم انجام‌شده است؛ معتقدیم که می‌توان عوارض واردات خودرو را به صفر رساند و مردم را به امر واردات تشویق کرد.
وی با اشاره به ضرورت حذف خودروهای فرسوده متذکر شد: در کلانشهرها می‌توانیم با خارج کردن خودروهای فرسوده، خودروهای الکتریکی وارد کنیم. این خودروها آلودگی ندارند و این امری بسیار مهم می‌باشد چراکه امروز بزرگ‌ترین معضل کلانشهرهای کشور، مسئله آلودگی است.
او یادآور شد: ۷۰ درصد آلودگی کلانشهرها، خودروها می‌باشند. بنابراین ورود خودروهای الکتریکی و خروج خودروهای فرسوده می‌تواند گامی روبه‌جلو باشد چراکه از یک‌سو واردات را آزاد می‌سازد و از سوی دیگر آلودگی کلانشهرها را به سبب خودروهای الکتریکی کاهش می‌دهد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: خودروهای هیبریدی یکی از دیگر موضوعات قابل‌توجه در امر واردات می‌باشد. بنابراین در امر واردات خودروهای نو و کارکرده می‌توان به این دسته از خودروها باهدف تنظیم بازار توجه داشت. شایان‌ذکر است تا بگوییم که در این فرآیند نباید به‌گونه‌ای تعرفه‌ گذاری کنیم که انحصار تشدید شود. هدف کاهش انحصار و تنظیم بازار است.
وی در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: مجموعه تلاش دولت و مجلس، سیاست‌گذاری و اصلاح ساختار تولید و توزیع عرضه خودرو و حفظ این صنعت می‌‌باشد. دراین راستا ضرورت دارد به بخش خصوصی نیز میدان دهیم و اجازه دهیم تا آن‌ها با فعالیت خود، رقابت کنند و انتقال تکنولوژی را به منظور تولید خودروهای نوین عملیاتی سازند.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.