نباید در شناسایی و دریافت مالیات از گروه‌های خاص تردید داشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88940
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۶:۱۱ |
هادی حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی:

نباید در شناسایی و دریافت مالیات از گروه‌های خاص تردید داشت

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: در علم اقتصاد مبنا بر  این است که از هر درآمد، مالیات کسر شود؛ بنابراین اهمیتی ندارد شخص اینفلوئنسر باشد یا سلبریتی، مادامی که از شغل و فعالیت خود درآمد داشته باشد، می‌بایست مالیات پرداخت کنند. 
نباید در شناسایی و دریافت مالیات از گروه‌های خاص تردید داشت

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: در علم اقتصاد مبنا بر  این است که از هر درآمد، مالیات کسر شود؛ بنابراین اهمیتی ندارد شخص اینفلوئنسر باشد یا سلبریتی، مادامی که از شغل و فعالیت خود درآمد داشته باشد، می‌بایست مالیات پرداخت کنند. 
وی افزود: در شرایطی که یک کارگر با حداقل میزان دستمزد مشمول مالیات است و از حقوق دریافتی وی مالیات کسر می‌گردد، طبیعی است که سایر اقشار اعم از بازاریان، مهندسان، اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها شناسایی و مشمول مالیات شوند. 
حق‌شناس با تأکید بر توزیع عادلانه درآمد و کاهش فاصله طبقاتی تصریح کرد: شاید برخی گمان ببرند که تنها وجه دریافت مالیات، ایجاد درآمد برای دولت است؛ درحالی‌که تنها یک وجه از روند مالیاتی، کسب درآمد برای دولت می‌باشد. روند مالیاتی ابعادبسیاری را در برمی‌گیرد و یکی از مهم‌ترین‌شان، کاهش فاصله طبقاتی در جامعه می‌باشد. افزون بر این به موجب اخذ مالیات می‌توان دهک‌های کم‌درآمد را شناسایی کرد و با اخذ مالیات از مشمولان و افراد شناسایی‌شده، به آن‌ها یارانه پرداخت کرد. 
کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطر نشان کرد: مالیات می‌تواند صرف بخش درمان و آموزش جامعه شود. براین اساس می‌توان عنوان داشت که دریافت مالیات تنها به عنوان یک منبع درآمد نیست و ابزار دولت‌ها برای کاهش فاصله طبقاتی می‌باشد. 
او متذکر شد: هرآن‌کس که درآمد دارد می‌بایست مالیات خود را پرداخت کند. دراین فرآیند اهمیتی ندارد که فرد مشمول، چه شغل و چه مرتبه‌ای دارد. کلیه افراد از مقام‌های عالی‌رتبه تا پزشکان، مهندسان، بازاریان و سلبریتی‌ها می‌بایست شناسایی شوند و مالیات خود را پرداخت کنند. 
وی با اشاره به روند مالیات‌ستانی در کشورهای پیشرفته یادآور شد: یکی از ویژگی‌های کشورهای توسعه‌یافته، درآمد مالیاتی است. شایان‌ذکر است بگوییم که نسبت مالیات به تولیدناخالص ملی درکشورهای توسعه‌یافته بیش‌تر است. متأسفانه در ایران این میزان به ۶ الی ۷ درصد می‌رسد درحالی‌که در کشورهای همسایه این میزان به ۱۴ درصد ارتقا پیداکرده است.
حق‌شناس بابیان اینکه مالیات‌ستانی، راهگشا  بوده و نتایج مثبت اقتصادی و سیاسی خواهد داشت، گفت: نباید در شناسایی و دریافت مالیات تردید داشت. بی‌شک اخذ مالیات آثار مثبت اجتماعی و سیاسی به همراه خواهد داشت. مادامی که دولت‌ها بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را از مسیر مالیات‌ها‌ تأمین کنند، پاسخگوتر خواهند شد. 
وی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: بی‌شک کسب درآمد از محل مالیات‌ها نتایج بهتری را در مقایسه با کسب درآمد از محل فروش منابع طبیعی همچون نفت حاصل خواهد کرد. فراموش نکنیم که پرداخت مالیات یک وجه مهم توسعه‌یافتگی است و آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خواهد داشت. دراین میان افرادی که درآمد بالا دارند، می‌بایست مبلغ بیش‌تر و افرادی که درآمد کمتر دارند، می‌بایست مالیات کمتری پرداخت کنند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.