تفکیک دو وزارت به امید ترمیم معیشت - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88834
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰ |
در بررسی موافقت مجلس با کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شد

تفکیک دو وزارت به امید ترمیم معیشت

 روز یک‌شنبه، ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، با کلیات این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
تفکیک دو وزارت به امید ترمیم معیشت

گروه اقتصادی
 روز یک‌شنبه، ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی، با کلیات این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۱ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. این مهم درحالی به تصویب رسید که ۱۲ سال از تشکیل وزارت صنعت، معدن و تجارت با مصوبه مجلس می‌گذشت. 

مورخ هشت تیرماه ۱۳۹۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ادغام وزارت بازرگانی با وزارتخانه صنایع و معادن رأی مثبت ‌دادند و مهم‌ترین عامل اجرایی و تصویب این مصوبه را چابکی هرچه بیشتر دولت و رونق تولید دانستند.مصوبه‌ای که علی‌رغم اهداف تقویتی اما به ثمر ننشست و به سبب تعدد وظایف و گستردگی نهادهای زیرمجموعه ادغام را امری مثمرثمر نکرد.
 حال نمایندگان مردم بر این باورند که انتزاع وزارت بازرگانی از صنعت امری اساسی است تا وظایف متعدد و گستردگی نهادها و سازمان‌های زیرمجموعه کاهش پیدا کند و یک وزارتخانه به‌طور تخصصی عهده‌دار نظارت بر بازار و سبد خرید و مصرف خانوارها شود.
 باور امروز وکلای ملت این است که تجربه ۱۲ سال گذشته موفق نبوده و حال می‌بایست خطاهای آزمون صورت گرفته جبران شود. 
آن‌ها براین باورند که تخصصی شدن یک وزارتخانه برای امور بازار و نظارت بر شبکه توزیع و تأمین، نتایج خوبی خواهد داشت و تنظیم‌بازار را رقم خواهد زد. فعالان اقتصادی نیز در راستای تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی می‌گویند که این روند گامی در راستای توسعه معیشت مردم و ثبات قیمت‌ها خواهد بود. پیش‌تر وزارت صنعت، معدن و تجارت به سبب گستردگی وظایف قادر به نظارت امور بازرگانی، تأمین، توزیع‌ و تنظیم‌ بازار نبوده و حال به سبب تفکیک و معرفی وزیر مربوطه، این حوزه مستقل خواهد شد و به وظایف مشخص و تخصصی خود خواهد رسید؛ امری که مهم‌ترین نتیجه‌اش کنتر‌ل تورم و درنتیجه بهبود معیشت مردم خواهد بود، موضوعی که ابتدای آغاز به کار‌دولت سیزدهم و مجلس یازدهم مطرح بوده و حال نیز در راستای آن گام برداشته می‌شود. به منظور واکاوی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با صدیف بدری و حجت‌الاسلام احد آزادیخواه پرداختیم و نقطه نظراتشان درخصوص تشکیل وزارت بازرگانی را بررسی کردیم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.